۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۸
حساب ارزی چند بانک مسدود شد

در این تعهدنامه، طرف وام گیرنده اذعان کرده است که نرخ ارز مورد قرارداد در زمان بازپرداخت اقساط ممکن است متفاوت از زمان دریافت باشد، لذا با درک و پذیرش ریسک ناشی از تغییرات نرخ ارز در زمان بازپرداخت در اقساط، تسهیلات را دریافت می‌کند، با قبول اینکه کلیه این ریسک‌ها بر عهده گیرنده تسهیلات (مشتری) خواهد بود.

به گزارش صدای بورس،صندوق توسعه ملی از مسدود کردن حساب ارزی بانک‌هایی که اقساط آن‌ها سررسید شده، خبر داده است.

اخیرا با ابلاغ شیوه‌نامه اصول مطالبات غیرجاری صندوق‌ توسعه ملی، شرایط پرداخت تسهیلات معوق از سوی تسهیلات‌گیرندگان اعلام و در دستور کار قرار گرفت؛ این موضوع مدت‌ها به چالشی بین صندوق توسعه ملی و تسهیلات گیرندگان دارای وام‌های معوق، تبدیل شده بود.

در همین رابطه سید علیرضا میرمحمدصادقی- معاون بانکی و اعتباری و عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی-توضیحاتی در مورد جریان بازپرداخت اقساط و عملکرد بانک‌ها ارائه کرده است.

به گفته این مقام مسئول در صندوق توسعه ملی، طبق قانون، صندوق توسعه ملی باید در زمان سررسید وام‌ها، مطالبات خود را اخذ کند، بر این اساس صندوق، با هماهنگی بانک مرکزی شروع به مسدود کردن حساب‌های ارزی بانک‌هایی کرده که اقساط آن‌ها سررسید شده است. همچنین در جلسات مشترکی که با بانک مرکزی برگزار کردیم، مقرر شد با همه بانک‌ها به صورت جداگانه، درمورد پروژه‌هایی که اقساط آن‌ها سررسید شده است، جلساتی برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون جلساتی با بانک ملت، بانک صنعت‌ومعدن و بانک توسعه صادرات که اکثر معوقات مربوط به آنها است، گفت: تقریبا ۲۰۰ طرح صندوق توسعه ملی که مربوط به بخش خصوصی واقعی است، در بانک صنعت‌ومعدن قرار دارد. همچنین از حدود یک میلیارد و ۶۰۰ دلار معوقات این بانک، حدود ۶۵۰ دلار مربوط به نیروگاه‌ها و سایر معوقات نیز مربوط به شرکت‌های مختلف اعم از مصالح ساختمانی، پتروشیمی، آهن، صنایع غذایی، دارویی، نساجی، ماشین آلات، کاغذ، شیشه، صنایع پایین دستی خودرو و... است. بر این اساس قرار شد بانک صنعت‌ومعدن شرکت‌هایی که بدهی معوق به صندوق توسعه ملی دارند و اقدامی جهت بازپرداخت آنها نکردند و به اخطارهای قبلی توجه نشده است را به سرفصل‌های غیرجاری انتقال دهد تا این شرکت‌ها به نوبت، تعیین تکلیف شوند.


بیشتر بخوانید :کاهش تورم در تیرماه


معاون بانکی و اعتباری و عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به درخواست تعداد اندکی از وام گیرندگان مبنی بر اینکه تسهیلات را با ارز ۴۲۰۰ تومانی برگردانند، اظهار کرد: زمانی که صندوق توسعه ملی بر بازپرداخت تسهیلات پافشاری می‌کند، تعداد اندکی از تسهیلات گیرندگان نیز بر عدم بازپرداخت پافشاری کرده و اعلام می‌کنند که به دلیل تحریم با مشکلات ارزی روبه‌رو و قیمت ارز تغییر کرده است و از طرف دیگر با محدودیت‌هایی در بخش صادرات و یا قیمت گذاری دستوری مواجه هستند و به همین دلیل اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند تسهیلات خود را بپردازند. اما موضوع اصلی آنها همان نوسانات نرخ ارز است.

تعهد وام گیرنده به بازپرداخت وام با نرخ روز ارز

میرمحمدصادقی با تأکید بر اینکه نوسانات نرخ ارز مربوط به یک تا دو سال گذشته نیست، توضیح داد: بررسی روند نوسانات نرخ ارز طی ۴۰ سال گذشته نشان می‌دهد که این موضوع با شدت کم یا زیاد همواره در کشور وجود داشته است.

افرادی که پیش از این در صندوق توسعه ملی قراردادها را نوشته و بسته‌اند، با علم به این موضوع، به درستی از طرف قرارداد (وام گیرنده و بانک عامل) یک اقرارنامه یا تعهدنامه محضری گرفته‌اند که در این تعهدنامه همه مدیران هیأت عامل شرکت‌ها و عضو هیات مدیره شرکت‌ها که وام را از طریق بانک عامل از منابع صندوق اخذ کرده‌اند به انضمام بانک و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک، به صورت محضری اعلام کرده‌اند که با اطلاع از نوسانات نرخ ارز تسهیلات را دریافت می‌کنند و امادگی دارند که در زمان سررسید با نرخ روز ارز، تسهیلات را بازپرداخت کنند.

وی درباره تعهدنامه توضیح داد: در این تعهدنامه، طرف وام گیرنده اذعان کرده است که نرخ ارز مورد قرارداد در زمان بازپرداخت اقساط ممکن است متفاوت از زمان دریافت باشد، لذا با درک و پذیرش ریسک ناشی از تغییرات نرخ ارز در زمان بازپرداخت در اقساط، تسهیلات را دریافت می‌کند، با قبول اینکه کلیه این ریسک‌ها بر عهده گیرنده تسهیلات (مشتری) خواهد بود.

به گزراش ایسنا - این درحالی است که مشابه همین تعهدنامه نیز از سوی بانک عامل امضا شده است. قرارداد کاملا قانونی، محکم و شفاف است و نیروگاه‌ها، بخش خصوصی و همه بانک‌ها باید به همان ارزی که تسهیلات دریافت کرده‌اند بازپرداخت را انجام دهند و صندوق توسعه ملی به هیچ وجه از حقوق ۸۵ میلیون نفر کوتاه نمی‌آید و بازپرداخت را از طریق مراجع رسمی، بستن حساب‌ها و بردن به محاکم پیگیری می‌کند. رئیس قوه قضائیه نیز در جلساتی که شخصا" با ایشان داشتیم، بر این موضوع تأکید کردند.

کد خبر 456273

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • کاهش نرخ رسمی ۲۰ ارز

    کاهش نرخ رسمی ۲۰ ارز

    بانک مرکزی امروز، ‌سه‌شنبه (۴ مرداد)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۷ ارز افزایش و نرخ ۲۰ ارز کاهش یافت. نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

  • قیمت خودروهای سایپا/ جدول

    قیمت خودروهای سایپا/ جدول

    قیمت متوسط بازار آزاد و قیمت نمایندگی خودروهای سایپا امروز سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • بورس ارزان‌ترین بازار بین بازارهای رقیب است

    بورس ارزان‌ترین بازار بین بازارهای رقیب است

    مدیرعامل شرکت سبدگردان داریک از شرایط آتی بازار سرمایه می گوید.

  • رونق بازار در گرو تثبیت نرخ ارز

    مهمترین مشکلات اقتصادی بازار سرمایه بررسی شد:

    رونق بازار در گرو تثبیت نرخ ارز

    سیاست‌های سهامداری باید سیاست‌های کوتاه و بلند مدت باشد یعنی این استراتژی را از حضور در مجامع و منتفع شدن از سود تقسیمی باید داشته باشند. زمانی که فرد به ثبات اقتصادی می‌رسد که بعد از احیای برجام با روند افزایش نرخ دلار و طلا و مسکن و دارایی‌های دیگر مثل خودرو و کالاهای دیگر تثبیت انجام شود، البته نباید انتظار داشت رشدهای آنچنانی دربازار اتفاق بیفتد و همین که در مجامع حضور پیدا کنند و از محل سود تقسیمی، سود بگیرند برنده اند چرا که آن سود، سودی واقعی است. فرد اگر به سمت سپرده‌های بانکی با سود ۲۰ درصد برود با موج تورمی تمام سرمایه خود را از دست می‌دهد بنابراین کسانی که طولانی مدت در بازار سرمایه حضور داشته اند صاحب ثروت شده اند چرا که بازار سرمایه در ۴۰ سال گذشته بالاترین بازدهی را نسبت به بازارهای موازی داشته است. گفتگو با با احمد اشتیاقی، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری کاوشگران بازار سرمایه را در این مطلب بخوانید.

  • ۲ روایت متفاوت بازار ارز

    ۲ روایت متفاوت بازار ارز

     مشاهدات  از هسته مرکزی بازار ارز تهران در روز گذشته حاکی از آن است که جمعیت قابل توجهی از متقاضیان خرید ارز در حوالی میدان فردوسی و گذر منوچهری حضور دارند.

  • برای نخستین بار تراز صادراتی و وارداتی کشور در حال برابر شدن است

    برای نخستین بار تراز صادراتی و وارداتی کشور در حال برابر شدن است

    اختلاف بین صادرات و واردات در کشور تنها به ۴ میلیارد دلار رسیده و این نرخ به زودی متعادل می گردد

  • قیمت خودروهای ایران خودرو/جدول

    قیمت خودروهای ایران خودرو/جدول

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • چرا تایر گران شد؟

    چرا تایر گران شد؟

    رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر ایران با اشاره به زیان‌ده شدن صنعت تایر در سال جاری و با بیان اینکه فعالان این صنعت مخالف قیمت‌گذاری نیستند، تصریح کرد: خواسته ما این است که قیمت گذاری تایر کارشناسی، منطقی، منطبق بر واقعیت‌ها و بر اساس قیمت های روز مواد اولیه باشد.

  • دولت دست خود را از جیب ملت بیرون بکشد

    دولت دست خود را از جیب ملت بیرون بکشد

     عضو مجمع نمایندگان استان فارس با بیان اینکه وقتی تمام فلزات ساختمانی نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند چطور انتظار داریم قیمت مسکن کاهش پیدا کند، گفت: اگر دولت می خواهد قیمت مسکن کاهش پیدا کند اول باید دست خود را از جیب مردم بیرون بکشد.

  • افزایش نامحسوس قیمت دلار /بازار طلا و سکه قفل شد

    افزایش نامحسوس قیمت دلار /بازار طلا و سکه قفل شد

    اخبار متناقض بازار طلا و سکه را تحت الشعاع خود قرار داده است. با آن که قیمت ها در محدوده خاصی در حرکت است اما هر خبر قوی می تواند بازار را از لاک خود خارج کند.

  • راه تعادل بخشی به بازار سرمایه

    راه تعادل بخشی به بازار سرمایه

    یک استادیار دانشگاه و کارشناس مالی در پاسخ به این سوال که بازار سرمایه کشور چگونه به تعادل می‌رسد گفت: برای تعادل بخشی به بازار باید نقش قانون‌گذار و دولت در تنظیم بازارها بسیار قوی‌تر شده و برنامه‌ریزی درستی برای هدایت منابع به حوزه‌های مولد داشته باشد.

  • سرعت رشد مسکن کاهش یافت

    سرعت رشد مسکن کاهش یافت

    بررسی‌ها گویای آن است که تیرماه امسال سرعت رشد ماهیانه قیمت در بازار مسکن شهر تهران دچار افت شده و از ۸ درصد به ۶ درصد رسیده است؛ این نزول پس از آن رخ داد که گزارش‌های میدانی از کسادی معاملات نسبت به ماه قبل حکایت داشت.

  •  برنامه های ویژه دولت برای کنترل نرخ تورم

    برنامه های ویژه دولت برای کنترل نرخ تورم

    سخنگوی اقتصادی دولت از برنامه های ویژه دولت به منظور کنترل نرخ تورم خبر داد و گفت: اولویت اصلی رئیس جمهور کنترل تورم است.

  • از نسخه‌های غیرواقعی تا نسخه‌های واقعی کنترل تورم

    از نسخه‌های غیرواقعی تا نسخه‌های واقعی کنترل تورم

    تجربه بورس کالا و انرژی در سال‌های اخیر در سه حوزه فولاد، پتروشیمی و اینک سیمان نشان داده است که در سایه حداقل‌های آزادسازی اقتصادی، شرکت‌ها و بنگاه‌های ایرانی پتانسیل رشد و رقابت در سطح بین‌الملل را یافته و توانستند بار توسعه اقتصادی را به دوش بکشند.

  • تقلید بانک مرکزی رئیسی از دولت روحانی

    تقلید بانک مرکزی رئیسی از دولت روحانی

    معامله‌گران ارزی هم مثل بورسی‌ها نگران افزایش نرخ سود بودند. آن‌ها می‌گویند دلیل کمبود نقدینگی در بازار بخاطر افزایش نرخ سود بین بانکی به ۲۱ درصد است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =