۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
چرا تایر گران شد؟

رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر ایران با اشاره به زیان‌ده شدن صنعت تایر در سال جاری و با بیان اینکه فعالان این صنعت مخالف قیمت‌گذاری نیستند، تصریح کرد: خواسته ما این است که قیمت گذاری تایر کارشناسی، منطقی، منطبق بر واقعیت‌ها و بر اساس قیمت های روز مواد اولیه باشد.

به گزارش صدای بورسحمیدرضا عبدالمالکی امروز در نشست خبری با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری منجر به کاهش سود صنعت تایر و زیان ده شدن این صنعت شده، اظهار کرد: بر اساس توافق تایرسازان با وزارت صمت در اواخر سال ۱۳۹۹، مقرر شد شرکت‌های تولیدی آمار تولید و فروش خود را در سامانه جامع تجارت اعلام کنند، اما همه محصولات آنها از شمول قیمت گذاری خارج شود.

وی با بیان اینکه اجرای این توافق در سال ۱۳۹۹ منجر به رشد ۲۰ درصدی تولید شد، تصریح کرد: در ۱۴۰۰ این روند برعکس شد. در سال گذشته وزارت صمت بدون اینکه با فعالان صنعت تایر مشورتی داشته باشد تایر خودرو را مشمول قیمت‌گذاری دستوری کرد و با درخواست افزایش قیمت تایرسازان موافقت نشد. این وضعیت باعث شد شرکت‌ها با حاشیه سود سه تا ۱۱ درصدی مواجه باشند، اما تورم مواد اولیه ۷۷ درصد بوده است.

عبدالمالکی با بیان اینکه در سه ماهه نخست امسال صنعت تایرسازی با زیان مواجه بوده، گفت: در این مدت هیچ واحد سوددهی در این صنعت نداشتیم. اطلاعات شرکت‌ها در سامانه کدال بورس به صورت شفاف وجود دارد. علت این وضعیت متاثر از قیمت‌گذاری دستوری است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر ایران با بیان اینکه فعالان این صنعت مخالف قیمت‌گذاری نیستند، تصریح کرد: اما خواسته ما این است که قیمت گذاری تایر کارشناسی، منطقی، منطبق بر واقعیت‌ها و بر اساس قیمت های روز مواد اولیه باشد.

وی با اشاره به صدور مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت تایر در خرداد ماه امسال، اظهار کرد: این در حالی است که پیشنهاد تایرسازان رشد ۷۰ درصدی قیمت‌ها بوده است. با توجه به واردات ۳۰ درصد مواد اولیه از خارج از کشور که بر اساس قیمت‌های جهانی و با دلار نیمایی خریده می‌شود، جنگ روسیه و اوکراین که منجر به افزایش قیمت انرژی و مواد اولیه در جهان شده و در کنار آن تامین ۷۰ درصد مواد اولیه از بورس کالا با قیمت های شناور، نمی توان انتظار داشت قیمت نهایی محصولات ثابت باشد.

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر، سرمایه‌گذاری دومین مشکل این صنعت است. نیاز کشور سالانه ۴۵۰ هزار تن تایر است که ۳۰۰ هزارتن آن در داخل تولید و ۱۵۰ هزار تن از طریق واردات تأمین می‌شود. ارزبری تولید داخل یک دلار به ازای هر کیلوگرم تایر، اما ارزبری واردات ۳.۵ دلار به ازای هر کیلوگرم است.


بیشتر بخوانید :قیمت‌ها با دستور کنترل نمی‌شوند


عبدالمالکی با بیان اینکه ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در صنعت تایر با انجام پروژه‌های مختلفی تعریف شده است که بین ۲۰ تا ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، تصریح کرد: اما زیان‌ده شدن صنعت در دو سال گذشته باعث شده سرمایه‌گذاری‌ها دچار چالش شود و بانک‌ها نیز حاضر به تامین سرمایه در گردش این صنعت نباشند.

به گزارش ایسنا، وی همچنین به مشکل صادرات به عنوان سومین چالش این صنعت اشاره کرد و گفت: مجوز صادرات ۱۰ درصد تولید تایرهای سواری و ۳۰ درصد تولید تایرهای کشاورزی صادر شده، اما به شدت درگیر بروکراسی اداری است.

کد خبر 456253

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • ابهامات آتی، مانع رشد امروز 

    ابهامات آتی، مانع رشد امروز 

    بازار کشور در خلال سال های اخیر به ۵ دلیل مهم از رشد باز ایستاده است. نگاه حسین بوستانی؛مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اعتضاد غدیر را به دلایل توقف بازار بخوانید.

  • شرط جدید افزایش قیمت کالاها

    شرط جدید افزایش قیمت کالاها

    سازمان حمایت شیوه جدید تعیین قیمت کالا را اعلام کرد.

  • شوی خصوصی‌سازی خودروسازان

    شوی خصوصی‌سازی خودروسازان

    پروسه واگذاری سهام خودروسازان بزرگ کشور در حالی از اوایل هفته با اعلام فراخوانی از سوی ایران‌خودرو کلید خورد که با توجه به تجربه‌هایی مانند بانک پارسیان، بعید به نظر می‌رسد این‌بار نیز فروش سهام اجرایی شود.

  • کاهش نرخ رسمی ۲۰ ارز

    کاهش نرخ رسمی ۲۰ ارز

    بانک مرکزی امروز، ‌سه‌شنبه (۴ مرداد)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۷ ارز افزایش و نرخ ۲۰ ارز کاهش یافت. نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

  • صادرات تایر آزاد شد

    صادرات تایر آزاد شد

    بر اساس بخشنامه گمرک ایران، صادرات تایر آزاد شده است.

  • واردات،‌ خودروهای داخلی را ارزان می‌کند؟

    واردات،‌ خودروهای داخلی را ارزان می‌کند؟

    رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان علت اصلی تعلل در آزادسازی واردات خودرو را کمبود ارز در کشور می داند و می گوید: اگر اکنون واردات خودرو انجام نمی شود به دلیل کمبود ارز در کشور است که بانک مرکزی و دولت باید برای این موضوع تعیین تکلیف کنند.

  • انتظار رشد با اما و اگر

    انتظار رشد با اما و اگر

    ارزش معاملات خرد بازار سهام کشور به شدت کاهش یافته و در محدوده دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان ثبت شده که نشان از کمبود نقدینگی و شرایط رکودی در بازار دارد. فصل مجامع چه نتایجی برای بازار خواهد داشت؟ این گزارش را بخوانید.

  • برای نخستین بار تراز صادراتی و وارداتی کشور در حال برابر شدن است

    برای نخستین بار تراز صادراتی و وارداتی کشور در حال برابر شدن است

    اختلاف بین صادرات و واردات در کشور تنها به ۴ میلیارد دلار رسیده و این نرخ به زودی متعادل می گردد

  • ۲ روایت متفاوت بازار ارز

    ۲ روایت متفاوت بازار ارز

     مشاهدات  از هسته مرکزی بازار ارز تهران در روز گذشته حاکی از آن است که جمعیت قابل توجهی از متقاضیان خرید ارز در حوالی میدان فردوسی و گذر منوچهری حضور دارند.

  • قیمت خودروهای ایران خودرو/جدول

    قیمت خودروهای ایران خودرو/جدول

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • حساب ارزی چند بانک مسدود شد

    حساب ارزی چند بانک مسدود شد

    در این تعهدنامه، طرف وام گیرنده اذعان کرده است که نرخ ارز مورد قرارداد در زمان بازپرداخت اقساط ممکن است متفاوت از زمان دریافت باشد، لذا با درک و پذیرش ریسک ناشی از تغییرات نرخ ارز در زمان بازپرداخت در اقساط، تسهیلات را دریافت می‌کند، با قبول اینکه کلیه این ریسک‌ها بر عهده گیرنده تسهیلات (مشتری) خواهد بود.

  • لحظه به لحظه با بازار چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱

    لحظه به لحظه با بازار چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱

    روزگذشته شاخص کل با افت ۹۴۰ واحد به ۱ میلیون و ۴۶۸ هزار و ۸۹۵ واحد رسید و شاخص هم وزن نیز با افت ۷۵۶ واحدی به ۴۰۱ هزار و ۶۷۷ واحد رسید. نمادهای «کگل»، «فخوز»، «نوری» و «رمپنا» بیشترین تاثیر منفی و نماهای «تاپیکو»، «فارس»، «وخاور» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. شاخص کل بورس در ابتدا صعودی بود و افزایش اندکی داشت اما این روند به قدری ضعیف بود که در نهایت با افزایش عرضه‌ها، تغییر جهت داد و به محدوده منفی وارد شد. البته این روند نزولی نیز به همان اندازه ضعیف بود و به همین دلیل انتظار ریزش سنگینی را برای بورس امروز نداریم.

  • ایران خودرو در جاده سودآوری

    ایران خودرو در جاده سودآوری

    صنعت خودرو به عنوان صنعتی پیشران و سومین صنعت بزرگ ایران، به صورت مستقیم سهم زیادی در سرانه تولید ناخالص ملی(GDP) دارد. از دیگر سو بیش از 60 صنعت دیگر به خودروسازی وابسته هستند که می‌توان آنها را در دوسته بالادستی و پایین دستی طبقه بندی کرد. بالادستی ها صنایعی همچون فولاد، فلزات، معادن، لاستیک، پلاستیک، شیشه و الکترونیک را دربر می گیرند و پایین دستی ها نیز صنایعی نظیر خدمات پس از فروش، بیمه، لیزینگ، حمل و نقل، رسانه و تبلیغات، مراکز تعمیرگاهی و... هستند. 

  • سازمان جمع اوری اموال تملیکی؛ عرضه‌کننده جدید بورس انرژی

    سازمان جمع اوری اموال تملیکی؛ عرضه‌کننده جدید بورس انرژی

    فراورده‌های نفتی متعلق به سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی برای نخستین بار در بورس انرژی ایران پذیرفته شد.

  • گزارش  عملکرد خردادماه سرمایه گذاری امید

    گزارش  عملکرد خردادماه سرمایه گذاری امید

    شرکت سرمایه گذاری امید در خردادماه با چه میزان رشد ارزش بازار پرتفوی بورسی همراه شد؟

  •  تذکر نماینده مجلس به وزیر کشاورزی ؛فوری به داد کشاورزان برسید

     تذکر نماینده مجلس به وزیر کشاورزی ؛فوری به داد کشاورزان برسید

    نماینده شیراز و زرقان از وزیر جهاد کشاورزی خواست تا در قالب یک لایحه، به کشاورزان و تولید کنندگان خسارت دیده مساعدت شود.

  • آمارهای صنعتی در دولت سیزدهم گویای چه حقایقی هستند؟

    آمارهای صنعتی در دولت سیزدهم گویای چه حقایقی هستند؟

    دولت سیزدهم در قبال صنایع مختلف چه تصمیماتی دارد و در مدت یک سال گذشته تصمیماتی که در این حوزه گرفته چه اثراتی با خود به همراه داشته است؟ آیا امیدی به بهبود اوضاع صنایع گوناگون مانند خودرو، پتروشیمی، فولاد، دارو، غذا و ... وجود دارد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =