۲۲ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶
ایران خودرو در جاده سودآوری

صنعت خودرو به عنوان صنعتی پیشران و سومین صنعت بزرگ ایران، به صورت مستقیم سهم زیادی در سرانه تولید ناخالص ملی(GDP) دارد. از دیگر سو بیش از 60 صنعت دیگر به خودروسازی وابسته هستند که می‌توان آنها را در دوسته بالادستی و پایین دستی طبقه بندی کرد. بالادستی ها صنایعی همچون فولاد، فلزات، معادن، لاستیک، پلاستیک، شیشه و الکترونیک را دربر می گیرند و پایین دستی ها نیز صنایعی نظیر خدمات پس از فروش، بیمه، لیزینگ، حمل و نقل، رسانه و تبلیغات، مراکز تعمیرگاهی و... هستند. 

به گزارش صدای بورس، بنابراین صنعت خودرو نقش اساسی در اقتصاد کشور دارد و در صورتی که مشکلی برای این صنعت به وجود آید صنایع وابسته به آن نیز با نقص مواجه می شوند. همچنین رونق در صنعت خودرو صنایع پیشین و پسین خود را به حرکت می اندازد. طی 10 سال گذشته صنعت خودروسازی ایران دو بار با تحریم‌های بین‌المللی مواجه شد و هر بار نیز تقریبا اکثر شرکای خارجی کشور را ترک کرده و عملا فرآیند تولید خودرو متوقف شد.


سال‌های ابتدایی دهه 90 سال‌های طلایی صنعت خودروسازی کشورمان محسوب می شود به طوری که در سال 90 میزان تولید صنعت خودرو 1.7 میلیون دستگاه بوده است و از آن به بعد شاهد کاهش تولید خودرو بوده ایم. البته در ادامه صنعت خودرو توانست تا حدودی عملکرد خود را بهبود دهد و به تولید در حدود 1 میلیون در سال برسد. از جمله مهمترین عوامل موثر بر کاهش تولید خودرو در کشور می توان به اثر تحریم های بین المللی علیه کشورمان اشاره نمود.
می توان امید داشت با انجام توافق احتمالی ایران و کشورهای 1+5 و همچنین تغییر سیاست قیمت گذاری دستوری خودرو، این صنعت دوباره جانی تازه بگیرد.


بزرگترین خودروساز کشور زیر ذره‌بین
در ادامه به بررسی وضعیت عملیاتی بزرگ‌ترین خودروساز کشور یعنی شرکت ایران خودرو خواهیم پرداخت.
تولید ایران خودرو در سال 99 در حدود 480 هزار دستگاه و در سال 1400 در حدود 451 هزار دستگاه بوده است. لذا در سال 1400 شاهد کاهش تولید 29 هزار دستگاه (کاهش 6 درصدی) بوده ایم. براساس آمار گزارش ماهانه خرداد ماه شرکت، میزان تولید تجمیعی ایران خودرو از ابتدای سال 1401 برابر با 123،887 دستگاه بوده است. همچنین تولید در مدت مشابه سال 1400 برابر با 97،230 دستگاه بوده است. از این روی امید می رود ایران خودرو بتواند در سال 1401 عملکرد به مراتب بهتری را نسبت به سال گذشته داشته باشد. نکته قابل توجه در بررسی عملکرد ایران خودرو در سال های 99 و 1400 افزایش نرخ های بسیار مناسب محصولات می باشد.
همین موضوع نشان می دهد در سال 1400 علیرغم کاهش جزئی در تولید و فروش شرکت مبلغ فروش نسبت به سال 99 افزایش چشمگیر 64% داشته و توانسته از حدود 67 هزار میلیارد تومان به 110 هزار میلیارد تومان افزایش داشته باشد. همین موضوع تاثیر مثبت خود را بر عملکرد شرکت گذاشته و منجر به کاهش قابل توجه زیان ناخالص شرکت شده است (زیان ناخالص سال های 99 و 1400 به ترتیب برابر با حدودا 11.2 هزار میلیارد تومان و 5،600 میلیارد تومان است).
با بررسی صورت‌های مالی در می‌یابیم که تولید محصول دنا برای ایران خودرو سودده بوده و توانسته در سال 1400 سود ناخالص معادل 493 میلیارد تومان کسب کند. تولید مناسب این محصول در سال 1401 نیز ادامه داشته به طوری که تولید و فروش این محصول از ابتدای سال جاری تا خرداد ماه به ترتیب 14،611 و 15،588 بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 23% و 68% داشته است. فلذا با توجه به موارد مذکور انتظار می رود با اتخاذ سیاست های درست قیمت گذاری وضعیت ایران خودرو بهبود قابل توجهی داشته و بتواند روند مثبت و رو به رشد خود را ادامه دهد.
به نظر می‌رسد که ایران خودرو با توقف تولید گروه‌های پژو 405 و سمند، نوسازی و مهمتر از آن، داخلی سازی دیگر محصولات گروه پژو از جمله 206 و 207، تقویت آپشن‌ها و ویژگی‌های محصولات موفق و سودآور مانند گروه دنا، رانا و سورن، شتابگیری طرح اسقاط به خصوص در ناوگان حمل‌ونقل عمومی و نیز ارتقای تبلیغات و بازاریابی بتواند گامی بلند در مسیر تبدیل شدن به شرکتی سودآور بردارد. هرچند در این مسیر نیازمند بازنگری در سیاست‌هایی هستیم که چاره‌ای جز در نظر گرفتن منافع سهامدار و رعایت اصل تداوم فعالیت شرکت نخواهد داشت، که در راس آن‌ها نظارت دستوری بر قیمت‌ها قرار می‌گیرد.

کد خبر 455483

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  •  تیبا و سمند شماره گذاری نمی شوند

    تیبا و سمند شماره گذاری نمی شوند

    رئیس پلیس راهور انتظامی کشور گفت: شماره گذاری تیبا و سمند به دستور سازمان استاندارد متوقف شده است.

  • طلا نقد بفروشید، پولش را نسیه بگیرید

    طلا نقد بفروشید، پولش را نسیه بگیرید

    محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: بانک مرکزی باید توجه داشته باشد که یک کیلو طلا امروز حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان شده است. جا به جایی این رقم خیلی سخت است. نباید صنف طلا را همانند سایر اصناف ببینیم. باید شرایط و مسئولیت‌های مجزا برای صنف طلا ایجاد کنند تا طلافروش به راحتی پول جا به جا کند. امیدواریم بانک مرکزی کمک کند و این مشکلات برطرف شود.

  • قیمت جدید سی ان جی اعلام شد

    قیمت جدید سی ان جی اعلام شد

    مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: در حوزه سی ان جی با توجه به اینکه این سوخت اکنون در نقطه سر به سری قرار دارد یعنی مبلغی که از مردم دریافت می‌شود با کارمزد یکی است، برای اینکه بتوان هزینه‌های بهره‌برداری را پوشش داد افزایش نرخ اعمال شده اما بحث افزایش نرخ در سوخت‌های مایع همچون بنزین، نفت گاز و نفت سفید منتفی است.

  • سهام عدالت پایین کشید

    سهام عدالت پایین کشید

    وضعیت شرکت‌های بورسی سهام عدالت و نوسان قیمت هر سهم در این گزارش قابل مشاهده است.

  • قیمت خودروهای ایران خودرو را ببینید/جدول

    قیمت خودروهای ایران خودرو را ببینید/جدول

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • منتظر زر خودرو باشیم؟

    منتظر زر خودرو باشیم؟

     این روزها ورود احتمالی یک شرکت صنایع غذایی به حوزه خودروسازی، به سوژه‌ای داغ تبدیل شده به‌طوری که بخشی از افکار عمومی و فعالان خودروسازی با دیده طنز به آن نگاه می‌کنند.

  • چرا تایر گران شد؟

    چرا تایر گران شد؟

    رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر ایران با اشاره به زیان‌ده شدن صنعت تایر در سال جاری و با بیان اینکه فعالان این صنعت مخالف قیمت‌گذاری نیستند، تصریح کرد: خواسته ما این است که قیمت گذاری تایر کارشناسی، منطقی، منطبق بر واقعیت‌ها و بر اساس قیمت های روز مواد اولیه باشد.

  •  تایید عملکرد مدیریت و تصویب خط مشی در مجمع عمومی  فولاد خوزستان

     تایید عملکرد مدیریت و تصویب خط مشی در مجمع عمومی  فولاد خوزستان

    عملکرد مدیریت شرکت فولاد خوزستان در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد خوزستان تایید و خط مشی این مجموعه عظیم صنعتی کشور تصویب شد.

  • خودرو ۲۰۷ معمولی بهتر است یا  ۲۰۷ صندوقدار ؟ خودتان مقایسه کنید

    خودرو ۲۰۷ معمولی بهتر است یا ۲۰۷ صندوقدار ؟ خودتان مقایسه کنید

    در بازار خودروسازی برخی از خودروها در تیپ‌ها و مدل‎های مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. این دسته از خودروها به علت کیفیت بالا، خریداران ثابتی در بازار خودرو دارند.

  •  پیام تقدیر مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان

     پیام تقدیر مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان

    مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان  پیام تقدیر داد.

  •  چه خودروهایی در بورس عرضه می‌شوند؟

     چه خودروهایی در بورس عرضه می‌شوند؟

    سخنگوی وزارت صمت گفت: ‌برخلاف آنچه در رسانه‌ها مطرح شده، عرضه خودرو در بورس به هیچ عنوان از ابتدا در دستور کار جلسه شورای عالی بورس نبود و در حقیقت پیشنهاد وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که در این جلسه ارائه شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =