واردات،‌ خودروهای داخلی را ارزان می‌کند؟

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان علت اصلی تعلل در آزادسازی واردات خودرو را کمبود ارز در کشور می داند و می گوید: اگر اکنون واردات خودرو انجام نمی شود به دلیل کمبود ارز در کشور است که بانک مرکزی و دولت باید برای این موضوع تعیین تکلیف کنند.

به گزارش صدای بورس، روز گذشته محسن کوشش تبار، معاون اقتصادی وزیر کشور در حاشیه بازدید از رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران علت تاخیر در آزادسازی واردات خودرو را طولانی شدن ابلاغ این آیین‌نامه به دلیل حساسیت بالای آن اعلام کرد و تاکید کرد اگر درست به این موضوع پرداخته نشود می‌تواند از فرصت به تهدید تبدیل شود.

محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان اما علت اصلی تعلل در آزادسازی واردات خودرو را کمبود ارز در کشور می داند و در این خصوص می گوید: اگر اکنون واردات خودرو انجام نمی شود به دلیل کمبود ارز در کشور است که بانک مرکزی و دولت باید برای این موضوع تعیین تکلیف کنند.

وی بر خلاف نظر معاون وزیر معتقد است به تاخیر افتادن مصوبه واردات خودرو ضربه ای به اقتصاد خودرو در داخل کشور نمی زند و تاثیری روی وضعیت بازار داخلی ندارد. به گفته نجفی‌منش واردات خودرو تنها موجب می شود قیمت خودروهای گران قیمت خارجی موجود در بازار کمی تعدیل شود و ارزان تر از اکنون به دست خریدار برسد. به عنوان مثال قیمت خودروهایی که اکنون در بازار ۶ میلیارد تومان به فروش می رسند با واردات خودرو تا ۲ میلیارد تومان تعدیل خواهد شد. بنابراین با واردات تنها این نوع قیمت گذاری ها تعدیل می شود.


بیشتر بخوانید: وزیر صمت برای فرار از استیضاح وعده حذف قرعه کشی خودرو داد


افزایش نرخ ارز رخ می دهد؟

نجفی منش از کسانی است که با آزادسازی واردات خودرو موافق است و در این خصوص می گوید: با آزادسازی واردات خودرو نیاز آن بخش از بازار که به دنبال چنین خودروهایی است تامین می شود اما اینکه گفته می شود باید خودروهای ارزان قیمت هم وارد شود، شدنی نیست. چرا که ارزان ترین خودروهایی که بتوانند استانداردهای ۸۵ گانه کشورمان را پاس کنند حداقل ۱۰ هزار دلار تمام می شود که برای مصرف کننده داخلی گران است چرا که بهای آن بالای ۴۰۰ میلیون تومان است.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان در خصوص تاثیر واردات روی نرخ ارز هم اظهار می کند: واردات موجب افزایش نرخ ارز خواهد شد چرا که دیدیم خبر آزادسازی واردات خودرو موجب شد در مقطعی زمانی که خبر منتشر شد نرخ ارز افزایش یابد.

وی معتقد است: اگر به دنبال این هستیم که اقشار متوسط جامعه هم از خودروهای با کیفیت بهره ببرند باید قیمت گذاری خودرو را آزاد کنیم تا خودروسازها با قیمت مناسب محصولاتشان را عرضه کنند و قیمت بازار آزاد شکسته شود. حجم تولید بالا برود تا همه اقشار از آن بهره مند شوند. لذا بیش از آنکه موافق واردات خودروهای ارزان قیمت به داخل باشم که شدنی نیست، موافق این هستم که موانع را از سر خودروسازهای داخلی برداریم زمانی که خودروسازها امکان تولید بیشتر را داشته باشند مشکلات برطرف خواهد شد.

نجفی منش می افزاید: سهم خودروهای وارداتی از کل خودروهای مصرفی در کشور در صورت آزادسازی ۳ تا ۵ درصد خواهد بود که بسیار ناچیز است از همین روست که می گویم آزادسازی تاثیری بر بازار تولیدات داخلی نخواهد گذاشت و تنها خودروهای گران قیمت خارجی موجود در داخل را ارزان می کند. اما با تمام این تفاسیر دولت وظیفه دارد با برنامه ریزی و پیگیری مصوبات آزادسازی واردات را در دستور کار قرار دهد اما در سایر امور دخالتی نداشته باشد، بازار تشخیص می دهد چه خودرویی وارد کند و بفروشد و دولت تنها وظیفه دولت تسهیل کردن فرایند واردات را بر عهده دارد.

تاخیرها در آزادسازی واردات خودرو در حالی است که اواخر اردیبشهت ماه وزیر صمت از نهایی شدن مصوبه واردات خودرو حداکثر تا پایان همان ماه خبر داد و تاکید کرد محدودیتی در واردات نخواهیم داشت و همزمان با واردات و افزایش عرضه خودروسازان داخلی، بخش عمده‌ای از تقاضای بازار پاسخ داده خواهد شد.

وزارتخانه صمت در حالی خبر از واردات خودرو تا شهریور ماه داد که هنوز آیین‌نامه نهایی واردات، از هیات دولت بیرون نیامده و هیچ قانون مشخص و قطعی در این مورد وجود ندارد. با اینکه سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز نهایی شدن قانون واردات خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام را تایید کرده و گفته به زودی فرآیند ابلاغ این مصوبه انجام می‌شود اما همچنان در تصویب این آیین نامه تعلل صورت می گیرد.

چندی پیش مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو هم دستیابی به سناریویی که بر اساس آن بتوان خواهان آوردن سرمایه خارجی بود، سرمایه گذاری را به تولید ربط داد و با واردات به دنبال افزایش تولید بود و افزایش کیفی هم به دنبال داشت و انتظار داشت ارزبری هم اتفاق نیوفتد، سخت اعلام کرد و علت تاخیر در نهایی شدن آئین نامه واردات خودرو هم همین موضوع اعلام کرد.

به گزارش همشهری انلاین ،این در حالی است که دیدگاه بانک مرکزی و مجلس هم این است که اجرای این طرح ارزبری به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 456402

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • این خودرو ۲ میلیون تومان ارزان شد

    این خودرو ۲ میلیون تومان ارزان شد

    بازار خودرو در رکود قرار دارد. اما در ۱۰ روز گذشته شاهد کاهش قیمت‌ خودرو بودیم. به نظر می‌رسد در روزهای آینده نیز این روند کاهشی ادامه داشته باشد.

  • پیشنهاد مجلس برای ورود خودروها به بورس

    پیشنهاد مجلس برای ورود خودروها به بورس

    عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از راهکارهای تبدیل خودرو از کالای سرمایه‌ای به مصرفی، عرضه در بورس است که با ایجاد حالت رقابتی و از سوی دیگر به‌همراه واردات خودروهای باکیفیت موجب تعدیل قیمت خودرو می‌شود.

  • چرا تایر گران شد؟

    چرا تایر گران شد؟

    رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت تایر ایران با اشاره به زیان‌ده شدن صنعت تایر در سال جاری و با بیان اینکه فعالان این صنعت مخالف قیمت‌گذاری نیستند، تصریح کرد: خواسته ما این است که قیمت گذاری تایر کارشناسی، منطقی، منطبق بر واقعیت‌ها و بر اساس قیمت های روز مواد اولیه باشد.

  • حذف قرعه کشی برای فروش خودروها

    حذف قرعه کشی برای فروش خودروها

    سخنگوی وزارت صمت گفت: به زودی برخی محدودیت‌های ثبت نام از فروش‌های بدون قرعه کشی خودرو، حذف خواهد شد.

  • آیین نامه واردات خودرو محرمانه شد

    آیین نامه واردات خودرو محرمانه شد

    سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس از تدوین محرمانه آئین نامه واردات خودرو در دولت خبر داد و گفت: مجلس نیز از آئین نامه اطلاعی ندارد و نمی داند به چه شکل نوشته شده است.

  •  پژو ۲۰۷ اتومات ۳ میلیون تومان ارزان شد

    پژو ۲۰۷ اتومات ۳ میلیون تومان ارزان شد

    میزان عرضه و تقاضا در بازار و قیمت خودرو به تعادل نسبی رسیده است. به نظر می‌رسد این روند در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد.

  • نرخ ۳۵ ارز افزایش یافت/ جدول

    نرخ ۳۵ ارز افزایش یافت/ جدول

    بانک مرکزی امروز، ‌شنبه (۸ مرداد)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۳۵ ارز افزایش و نرخ ۵ ارز کاهش یافت. نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

  • سقف دلاری ورود خودروی خارجی مشخص شد

    سقف دلاری ورود خودروی خارجی مشخص شد

     بیش از یک‌ماه از موعد مقرر برای ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو می‌گذرد.

  • قیمت خودروهای ایران خودرو اعلام شد

    قیمت خودروهای ایران خودرو اعلام شد

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =