از نسخه‌های غیرواقعی تا نسخه‌های واقعی کنترل تورم

تجربه بورس کالا و انرژی در سال‌های اخیر در سه حوزه فولاد، پتروشیمی و اینک سیمان نشان داده است که در سایه حداقل‌های آزادسازی اقتصادی، شرکت‌ها و بنگاه‌های ایرانی پتانسیل رشد و رقابت در سطح بین‌الملل را یافته و توانستند بار توسعه اقتصادی را به دوش بکشند.

به گزارش صدای بورس،مدیرعامل سبدگردان داریوش در گفت: اقتصاد ایران یکی از دیرپاترین اقتصادهای توام با تورم در جهان است. نزدیک ۵دهه اقتصاد ایران با تورم‌های دور رقمی مواجه بوده که این تورم که ریشه در مازاد درآمد نفتی، بیماری هلندی، تورم جهانی و در نهایت کسری بودجه و ناترازی بانک‌ها داشته است.

همایون دارابی افزود: همواره دغدغه سیاست‌گذاران در ایران، بحث تورم و نحوه مقابله با آن بوده؛ یکی از روش‌های مهار تورم کاهش هزینه واردات (تثبیت نرخ ارز) و افزایش واردات بوده است. این روش عموماً با تقویت موقت طرف عرضه به بروز بیماری هلندی و کمبود تولید و از دست رفتن بازارهای صادراتی و داخلی بنگاه‌ها منجر شده است؛ این روش در سال‌های دهه ۵۰ و در دوره نهم و دهم ریاست جمهوری بیشتر از موارد دیگر استفاده شد و قالباً در کوران رشد درآمدهای ارزی- نفتی بیشتر دیده می‌شود.

دارابی بیان کرد: قیمت‌گذاری دستوری یکی دیگر از روش‌های مهار تورم است؛ عموما سیاست‌گذار با هدف شانه خالی کردن از مسئولیت مستقیم خود در ایجاد تورم به آن روی می‌آورد. به عبارتی از طریق مازاد تبدیل درآمد ارزی و انبساط پولی و استقراض از بانک مرکزی و بانک‌های عمومی و خصوصی به دنبال مقصر دانستن شبکه تولید و توزیع بوده که این مساله از دهه پنجاه با ایجاد مرکز بررسی قیمت‌ها و صندوق حمایت مصرف‌کنندگان شروع شده و در بعد از انقلاب بر دامنه ابعاد حقوقی آن با ایجاد سازمان تعزیرات حکومتی و تقویت سازمان حمایت افزوده شد؛ همچنین شالوده این روش بر پایه دستکاری قیمتی، قیمت تعادلی استوار شده تا در حال حاضر بدترین مشکلات اقتصادی را در کشور ایجاد کند.


بیشتر بخوانید :کاهش تورم در تیرماه


این فعال بازار سرمایه خاطر نشان کرد: قیمت‌گذاری آنهم عموماً زیر قیمت تعادلی، با ایجاد حاشیه سود غیر منطقی در بنگاه‌های خصوصی آنها را از تولید باز می‌دارد. بر همین اساس میزان تولید در کشور کاهش می‌یابد و زمینه قاچاق و فعالیت بدون توجیه اقتصادی و فرسودگی بنگاه های دولتی را رقم می‌زند؛ نمونه بارز این مساله را در چهار حوزه مواد غذایی، مواد سوختی، برق و آب قابل مشاهده است.

مدیرعامل سبدگردان داریوش تصریح کرد: تله قیمت‌گذاری دستوری بعد از زیان‌دهی و ایجاد مشکل برای بنگاه‌ها گریبان‌گیر خود دولت شده و همین مساله منجر به اعتراضات جامعه در حوزه حامل‌های انرژی که دژ مستحکم قیمت‌گذاری دستوری در ۴دهه اخیر بوده منجر شده است.

به گفته وی یکی دیگر از عوامل مهم جهت مهار تورم افزایش نرخ بهره است و یکی از چالش‌برانگیزترین روش‌های مهار تورم در ایران افزایش نرخ بهره بوده که متاسفانه به دلیل ریشه تورم در ایران که عموماً از بعد کمبود عرضه و افزایش هزینه تولید است، کارایی ندارد.

دارابی توضیح داد: افزایش بهره بانکی به افزایش شدید نقدینگی، تشدید ناترازی بانک ها و به رشد بیشتر بهای کالاها و کاهش ارزش پول ملی منجر می‌شود؛ در واقع دولت با بالا بردن نرخ بهره، مجبور به چاپ پول بیشتر برای پرداخت نرخ بهره بوده و این پول بیشتر با سرازیر شدن با بازارها از جمله ارز و مسکن خود تورم را مجددا بالا می برد.

این کارشناس بازارسرمایه بیان داشت: در همین حال باوجود مشکلات متعدد اقتصادی و اجتماعی سیاست‌گذار در خلال سال‌های اخیر به روش‌های نادرست مهار تورم روی آورده است که حتی توان مهار تورم برای مدت قابل قبول را ندارد و هیچ گونه تغییری در سیاست ها و ساختار صورت نمی‌دهد.

دارابی اظهار داشت: در سال جاری که برای سومین سال پیاپی نرخ تورم بالای ۵۰درصد ثبت شده؛ مجددا دولت هر ۳ روش اشتباه گذشته را در پیش گرفته است، از یک سو به دنبال کاهش عوارض و حقوق گمرکی برای واردات ارزان است و باوجود این که ارز چندانی در اختیار دولت وجود ندارد، ولی تحت فشار مجبور به افزایش واردات شده که خبری دردناک برای صنایع رو به اضمحلال کشور است؛ در کنار آن نرخ بهره نیز مجددا در سطح بین بانک ها به مرز ۲۲ درصد رسیده و در نهایت دولت ابتدا با تغییر قیمت مصرف کننده به قیمت تولید کننده و در گام بعدی با تلاش برای قیمت‌گذاری با سخت‌گیری شدید تلاش دوباره‌ای را برای تکرار گذشته صورت داده است.

وی ادامه داد: این تلاش شکست خورده متاسفانه با حالتی از عقب گرد به دنبال ضربه زدن به بورس کالا و انرژی به عنوان تنها کانال های باقی مانده از ارتباط اقتصاد کشور با واقعیت‌ها و روش‌های درست مدیریت اقتصادی بنگاه‌ها است.

این پیشکسوت بازار گفت: تجربه بورس کالا و انرژی در سال‌های اخیر در سه حوزه فولاد، پتروشیمی و اینک سیمان نشان داده است که در سایه حداقل‌های آزادسازی اقتصادی، شرکت‌ها و بنگاه‌های ایرانی پتانسیل رشد و رقابت در سطح بین‌الملل را یافته و توانستند بار توسعه اقتصادی را به دوش بکشند؛ در حالی که کل اقتصاد در رشد صفر قرار دارد اما شرکت‌های این سه صنعت به صادر کنندگان قوی در منطقه تبدیل شده اند؛ حال آن که در این حوزه به‌خصوص فولاد ایران سه دهه وارد کننده بوده است.

وی در ادامه افزود: دولت در حال حاضر به جای تقویت این مسیر در عقب گردی شدید به دنبال کور کردن این مجاری افتاده است؛ امری که در صورت تحقق ضربه‌ای بدتر از تحریم‌های جهانی به صنعت و تولید ایران وارد خواهد ساخت.

مدیرعامل سبدگردان داریوش در نهایت عنوان کرد: در شرایط کنونی آنچه می توان برای مهار تورم به عنوان نسخه قابل قبول پیش روی دولت گذاشت مواردی همچون تلاش برای کاهش کسری بودجه دولت و افزایش تسویه بدهی دولت از طریق واگذاری دارایی بجای پول نقد- افزایش آزادی اقتصادی و حذف محدودیت‌ها در حوزه بخش خصوصی از طریق بورس کالا و انرژی و رفع قیمت گذاری محصولات بخش خصوصی- واگذاری تمامی بنگاه‌های اقتصادی دولت از طریق بورس و خروج دولت از حوزه اقتصاد؛ به ویژه در سه حوزه نفت و گاز و پتروشیمی و کاهش نرخ سود بانکی از طریق افزایش سرمایه دولت در بانک ها و ایفای تعهدات انباشته دولتی که موجب افزایش نرخ بهره شده است .

به گزارش سنا، دارابی تصریح کرد: درصورت اجرای این موارد می تواند امید داشت حداقل شرایط از وضعیت کنونی بدتر نخواهد شد؛ در حالی که تاکید دولت به اجرای سه روش اشتباه گذشته می تواند در سال آینده کشور را با ابر تورم مواجه سازد؛ امری که چندان دور از تصور نیست.

کد خبر 456255

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • وام بانکی به درد خرید خانه نمی خورد!

    وام بانکی به درد خرید خانه نمی خورد!

    آلبرت بغزیان گفت: دولت برای ساماندهی بازار مسکن باید با نظارت مستمر دست محتکران و دلالان را از این بازار کوتاه کرده و با برنامه ریزی دقیق به تولید مسکن سرعت ببخشد، همچنین خطر هایی که بازار مسکن را تهدید می کند را عادی سازی نکند.

  • بانک ها به نهضت ملی مسکن تسهیلات نمی دهند

    بانک ها به نهضت ملی مسکن تسهیلات نمی دهند

    در حالی که بر اساس قانون جهش تولید مسکن بانک ها باید ۲۰ درصد تسهیلات خود را به بخش تولید مسکن اختصاص دهند، مجموع وام های پرداخت شده در سال گذشته به ۴ درصد هم نمی رسد.

  • وعده جدید وزیر راه برای نهضت ملی مسکن

    وعده جدید وزیر راه برای نهضت ملی مسکن

    رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از ارائه پیشنهاد افزایش وام نهضت ملی مسکن به ۷۰۰میلیون تومان به شورای پول و اعتبار خبر داد، وام این طرح در زمان حاضر ۴۵۰میلیون تومان است.

  • فرمول محاسبه کمیسیون مشاوران املاک کشور تغییر کرد

    فرمول محاسبه کمیسیون مشاوران املاک کشور تغییر کرد

    فرمول حق الزحمه مشاوران املاک از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد که براساس آن تعیین کمیسیون بنگاه‌های املاک بر مبنای درصدی از قیمت معاملاتی که سبب ذی‌نفع شدن بنگاه‌ها از گرانی مسکن می‌شد، لغو شد.

  • خبر مهم از بازگشت کالابرگ

    خبر مهم از بازگشت کالابرگ

    عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: قرار است که نرم‌افزاری را اجرایی کنند که پرداخت ۶ الی ۸ قلم کالا در قالب این نرم‌افزار به شکل الکترونیکی انجام شود، یعنی مشمولان این طرح وارد نرم‌افزار می‌شوند و فروشگاه‌هایی که برای فروش تعیین شدند هم این نرم افزار را دارند.

  • دولت باید تصمیمات سختی بگیرد

    دولت باید تصمیمات سختی بگیرد

    هادی حق شناس، اقتصاددان یکی از راهکارهای کنترل و مدیریت نقدینگی در کشور را کنترل مصارف و هزینه ها و حاکم شدن انضباط بودجه‌ای در کشور می‌داند و می‌گوید: رشد نقدینگی زمانی اتفاق می‌افتد که منابع معادل مصارف نباشد. وی معتقد است که دولت باید برای کنترل نقدینگی تصمیمات سختی بگیرد.

  • آخرین خبرها از قیمت سیمان/جدول

    آخرین خبرها از قیمت سیمان/جدول

    روند قیمت سیمان در هفته‌های اخیر نزولی شده است و در یک هفته گذشته شدت بیشتری گرفته است.

  • حق مسکن کارگران اعلام شد

    حق مسکن کارگران اعلام شد

    نماینده کارگران در کمیته دستمزد با اشاره به اینکه با نامه رئیس مجلس حق مسکن ۶۵۰ هزارتومان می شود گفت: منتظر ابلاغ مصوبه از سوی دولت هستیم.

  • صالح آبادی اعلام کرد : کنترل نرخ سود بین بانکی در چارچوب سیاست‌های پولی بانک مرکزی

    صالح آبادی اعلام کرد : کنترل نرخ سود بین بانکی در چارچوب سیاست‌های پولی بانک مرکزی

    رئیس کل بانک مرکزی در نشست مشترک با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، ضمن تأکید بر لزوم یکپارگی سیاست‌های پولی و مالـی، تأکید کرد نرخ سود بین بانکی در چارچوب سیاست‌های پولی کنترل خواهد شد.

  • مسافران چقدر عوارض خروج از کشور پرداخت کردند؟

    مسافران چقدر عوارض خروج از کشور پرداخت کردند؟

    براساس عملکرد درآمدی سازمان امور مالیاتی در شش ماه نخست سال جاری، بیش از ۱۰۸۵ میلیارد تومان عوارض خروج از کشور دریافت شده است.

  • گزارش مرکز آمار از تورم بازار اجاره

    گزارش مرکز آمار از تورم بازار اجاره

    مرکز آمار، گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در تیر ١۴٠١ را منتشر کرده و بر اساس آن، روند تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه در بخش اجاره مسکن در سطح کشور و مناطق شهری و روستایی تفاوت‌هایی داشته است.

  • فعلا خبری از وام نهضت ملی مسکن نیست

    فعلا خبری از وام نهضت ملی مسکن نیست

    وزیر راه و شهرسازی با اعلام این که وام ۷۰۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن هنوز تصویب نشده است گفت بر اساس برنامه ریزی انجام شده به صورت ماهانه تعدادی از واحدهای این طرح را تحویل خواهیم داد.

  • راه تعادل بخشی به بازار سرمایه

    راه تعادل بخشی به بازار سرمایه

    یک استادیار دانشگاه و کارشناس مالی در پاسخ به این سوال که بازار سرمایه کشور چگونه به تعادل می‌رسد گفت: برای تعادل بخشی به بازار باید نقش قانون‌گذار و دولت در تنظیم بازارها بسیار قوی‌تر شده و برنامه‌ریزی درستی برای هدایت منابع به حوزه‌های مولد داشته باشد.

  • خبر خوش وزارت راه برای حاشیه نشینان

    خبر خوش وزارت راه برای حاشیه نشینان

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: ۹۰ درصد واحدهای احداث شده در بافت‌های حاشیه‌ای قابلیت درجاسازی را دارند و نیازی به جابه‌جایی وجود ندارد.

  • کاهش سود بین بانکی یعنی تورم!

    کاهش سود بین بانکی یعنی تورم!

    به نظر می‌رسد فشار بورسی‌ها برای کاهش سود بین بانکی جواب داده است و این اتفاق رخ خواهد داد. اما تبعات آن برای اقتصاد ایران چیست؟

  • حساب ارزی چند بانک مسدود شد

    حساب ارزی چند بانک مسدود شد

    در این تعهدنامه، طرف وام گیرنده اذعان کرده است که نرخ ارز مورد قرارداد در زمان بازپرداخت اقساط ممکن است متفاوت از زمان دریافت باشد، لذا با درک و پذیرش ریسک ناشی از تغییرات نرخ ارز در زمان بازپرداخت در اقساط، تسهیلات را دریافت می‌کند، با قبول اینکه کلیه این ریسک‌ها بر عهده گیرنده تسهیلات (مشتری) خواهد بود.

  • توافق برقی ایران و ترکیه

    توافق برقی ایران و ترکیه

    فارس نوشت:وزیر نیرو گفت: ارتقاء زیرساخت تبادل برق بین ایران و ترکیه یکی از مهم‌ترین توافقاتی بود که اخیراً در جریان سفر رئیس‌جمهور ترکیه به تهران با نظر مثبت دو کشور به دست آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =