تاثیر وضعیت اقتصادی بر افزایش سرقت

وحید شقاقی درباره رابطه متغیرهای اقتصادی و معیشتی بر افزایش سرقت و زورگیری در کشور، بیان کرد: «واقعیت این است که موضوعی تحت عنوان «اقتصاد جرم» در ادبیات اقتصادی وجود دارد و سالیان سال است که در حوزه اقتصاد جرم مطالعلات متعددی صورت می‌گیرد.

به گزارش صدای بورس، شقاقی با بیان این که بنده هم در سال ۱۳۸۰ مطالعه‌ای را در حوزه اقتصاد جرم داشتم و در سال ۸۳ یک مقاله‌ای را در دانشگاه تهران پذیرش گرفتم و با عنوان «عوامل اقتصادی سرقت و دستبرد» منتشر شد. در این مقاله به این موضوع پرداخته شده بود که چه عواملی موجبات سرقت را در استان‌های ایران به دنبال دارد و نتایج آن مقاله هم موجود است.»یک کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص تاثیر وضعیت اقتصادی بر افزایش سرقت می‌گوید که بر اساس مطالعات انجام شده در ایران، بیکاری، نابرابری و فقر می‌تواند ریشه‌های اقتصادی جرم را تبیین کند. آنچه ما به عنوان فرضیه اثبات شده مطرح کرده‌ایم، تحلیل اقتصادی پدیده جرم است که نشان می‌دهد در ایران هر چه‌قدر فقر، نابرابری و بیکاری افزایش داشته، سرقت و دزدی هم بیشتر شده است.

«سرقت و زورگیری» از جمله جرائمی است که اگر این روزها برای خودمان اتفاق نیافتاده باشد، در خیابان‌ها شاهد این اتفاق بوده‌ایم. افزایش تورم، گرانی، بیکاری، مشکلات معیشتی و... منجر به تشدید و زمینه‌ساز جرم سرقت شده است.

وحید شقاقی درباره رابطه متغیرهای اقتصادی و معیشتی بر افزایش سرقت و زورگیری در کشور، بیان کرد: «واقعیت این است که موضوعی تحت عنوان «اقتصاد جرم» در ادبیات اقتصادی وجود دارد و سالیان سال است که در حوزه اقتصاد جرم مطالعلات متعددی صورت می‌گیرد. بنده هم در سال ۱۳۸۰ مطالعه‌ای را در حوزه اقتصاد جرم داشتم و در سال ۸۳ یک مقاله‌ای را در دانشگاه تهران پذیرش گرفتم و با عنوان «عوامل اقتصادی سرقت و دستبرد» منتشر شد. در این مقاله به این موضوع پرداخته شده بود که چه عواملی موجبات سرقت را در استان‌های ایران به دنبال دارد و نتایج آن مقاله هم موجود است.»


بیشتر بخوانید : چطور اطلاعات سهام عدالت سرقت می شوند؟


به گزارش انتخاب -این کارشناس اقتصادی افزود: «در آن مقطع اشاره کرده بودم که بخشی از علل جرم، علل اقتصادی است و عواملی مثل بیکاری، نابرابری و فقر می‌تواند ریشه‌های اقتصادی جرم را تبیین کند. در آن مطالعه من جرم را با عنوان «سرقت» در نظر گرفته بودم. نتایج و شواهد هم نشان می‌داد که همه این عوامل مذکور یعنی فقر، نابرابری و بیکاری، می‌تواند بر سرقت تاثیرگذار باشد. بدین معنا که هر چه قدر فقر در استان‌ها بیشتر می‌شد، آمار سرقت هم در آن‌ها افزایش پیدا می‌کرد و نشان می‌داد که در استان‌هایی که فقر و بیکاری بیشتر است، بالتبع دزدی و سرقت هم بیشتر است. همچنین در استان‌هایی که از حیث نابرابری در مقایسه میانگین نابرابری کشور وضعیت بدتری دارند، یعنی استان‌هایی که نابرابری درآمدی و دستمزدی بالاتری دارند، آنجا هم سرقت و دزدی بیشتر می‌شد.»

کد خبر 456271

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • چطور اطلاعات سهام عدالت سرقت می شوند؟

    چطور اطلاعات سهام عدالت سرقت می شوند؟

    مدیر امنیت اطلاعات سپرده گذاری مرکزی گفت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای واریز سود سهام عدالت پیامکی ارسال نمی‌کند.

  •  جزئیات دریافت تسهیلات سهام عدالت

    جزئیات دریافت تسهیلات سهام عدالت

    در زمان اوج بورس و زمانی که قیمت سهام عدالت روز به روز بیشتر می‌شد، حسن روحانی به مردم توصیه کرد سهام عدالت خود را نفروشند چراکه به زودی هم قیمت خانه و زمین می‌شود. اما حالا با این سهام تنها می‌توان وام ۱۰ میلیونی گرفت!

  • جریان اجاره کارت بانکی چه بود ؟

    جریان اجاره کارت بانکی چه بود ؟

    سرهنگ رامین پاشایی معاون فرهنگی اجتماعی پلیس فتا فراجا با تاکید براینکه چیزی به عنوان اجاره کارت بانکی نداریم، گفت: اگر کسی کارت بانکی‌اش را اجاره می‌دهد مطئمن باشد که از کارت وی برای مقاصد مجرمانه استفاده شده و اولین کسی که مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد مالک حساب است.

  • تغییر در نحوه پرداخت سود سهام عدالت

    تغییر در نحوه پرداخت سود سهام عدالت

    سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت با اشاره به افزایش قابل توجه سود سهام عدالت گفت: تلاش داریم بازه زمانی توزیع سود را دو یا سه بار در سال کنیم. سیاست دولت شناسایی حداکثر سود و تخصیص آن است.

  •  ودیعه ۵ تا ۳۵ میلیاردی املاک مسکونی در شمال پایتخت

    ودیعه ۵ تا ۳۵ میلیاردی املاک مسکونی در شمال پایتخت

    افزایش قیمت مسکن سبب شده تا میزان ودیعه املاک بزرگ متراژ در شمال تهران نیز افزایش چشمگیری یابد به طوری که برای رهن کامل آپارتمان و املاک ویلایی به بودجه‌ای بین ۵ تا ۳۵ میلیارد تومان نیاز است.

  • جزئیات دریافت وام با سهام عدالت

    جزئیات دریافت وام با سهام عدالت

    دارندگان سهام عدالت می‌توانند با ضمانت این سهام وام دریافت کنند. شرایط دریافت و بازپرداخت وام با سهام عدالت چگونه است؟

  • سود سهام عدالت بیشتر شد

    سود سهام عدالت بیشتر شد

    دستیار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از افزایش ۱۰۰ درصدی سود نقدی امسال سهام عدالت خبر داد.

  • رمزارزها وثیقه وام می شوند

    رمزارزها وثیقه وام می شوند

    رمزارزها را می‌توان در یک پلتفرم وام‌دهی کریپتو قرض بدهیم و در ازای آن به صورت هفتگی و یا ماهانه سود دریافت کنیم.

  • به متولدان سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مبلغی به‌عنوان سهام تعلق می‌گیرد

    به متولدان سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مبلغی به‌عنوان سهام تعلق می‌گیرد

    علی بهادری جهرمی گفت: مبلغی به‌عنوان سهام از صندوق‌های سرمایه‌گذاری به متولدان سال ۱۴۰۰، یک میلیون تومان و به متولدان ۱۴۰۱، یک و نیم میلیون تومان تعلق خواهد گرفت.

  • امار بیکاری زنان بالا رفت

    امار بیکاری زنان بالا رفت

    اقتصاد نیوز نوشت:از نزدیک به ۲۶ میلیون جمعیت فعال اقتصاد کشور که در بهار ۱۴۰۱ تمایل به کار کردن داشته اند، نزدیک به ۱۷ درصد از این تعداد سهم زنان است که نشان دهند نقش کمرنگ زنان در بازار کار ایران است.

  • خبر جدید از اختصاص سهام عدالت به جاماندگان

    خبر جدید از اختصاص سهام عدالت به جاماندگان

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در گام نخست به ۴ میلیون نفر از خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی تا پایان شهریورماه امسال، این سهام اعطا می‌شود.

  • پاسخ به ۶۷ پرسش قانون چک

    پاسخ به ۶۷ پرسش قانون چک

    بانک مرکزی طی روزهای گذشته به ۶۷ پرسش متداول در حوزه قانون جدید صدور چک پاسخ داده است.

  • افزایش قیمت‌ها برای مردم رنج آور شده است

    افزایش قیمت‌ها برای مردم رنج آور شده است

    افزایش قیمت‌ها مخصوصاً در بخش خوراکی موجب رنج مردم شده است. دولت هر چه سریع‌تر تدبیر کند.

  • آمار واقعی بیکاری در ایران چقدر است؟

    آمار واقعی بیکاری در ایران چقدر است؟

    بانک جهانی نرخ بیکاری ایران را در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۱ درصد برآورد کرده است، این نرخ ۲.۶ درصد از آمار های منتشر شده در داخل کشور بالاتر است.

  • دولت قیصریه را برای یک دستمال آتش زد

    با جلوگیری از عرضه خودرو در بورس 

    دولت قیصریه را برای یک دستمال آتش زد

    تجربه معامله محدود ۱۳۹ دستگاه خودروی کارا در بورس کالا و اثری که این عرضه بر بازار آزاد این محصول به همراه داشت (کاهش قیمت بین ۳۲ تا ۴۰ میلیون تومانی در یک ماه)، ثابت کرد عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند منشأ خیر برای مصرف‌کنندگان واقعی و شکستن کمر دلالی و رانت جویی در این بازار شود.

  •  برنامه های ویژه دولت برای کنترل نرخ تورم

    برنامه های ویژه دولت برای کنترل نرخ تورم

    سخنگوی اقتصادی دولت از برنامه های ویژه دولت به منظور کنترل نرخ تورم خبر داد و گفت: اولویت اصلی رئیس جمهور کنترل تورم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =