جزئیات توافقات پولی بانکی ایران و روسیه

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اعلام جزئیات توافقات پولی و بانکی ایران و روسیه، گفت: با چین، هند و کشورهای دیگری هم پیمان‌ها و تفاهم‌نامه‌های پولی و بانکی را دنبال می‌کنیم.

به گزارش صدای بورس -علی صالح آبادی در یک برنامه تلویزیونی حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه را ۴۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: علاوه بر بازگشایی نماد معاملاتی روبل و ریال در بازار متشکل ارزی، پیمان‌های پولی و بانکی مختلفی بین ایران و روسیه منعقد شده که برخی از آن‌ها شامل استفاده از پول‌های ملی در مبادلات تجاری، پرداخت‌های خرد بین شهروندان روسی و ایرانی و نحوه تبادلات مالی دو کشور است.

وی افزود: با چین، هند و کشورهای دیگری هم پیمان‌ها و تفاهم‌نامه‌های پولی و بانکی دنبال می‌شود. ضرورت کاهش استفاده از ارزهای جهان‌روا در تعاملات تجاری امروز بیش از گذشته مورد اتفاق بسیاری از کشورها از جمله روسیه و ایران است که این ضرورت با تحریم شدن بانک‌های روسی بیش از پیش حس شد.

معامله ۱۳.۶ میلیارد دلار در نیما

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ۹۵ درصد معاملات ارزی به صورت حواله انجام می‌شود، گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون معادل ۱۳.۶ میلیارد دلار در سامانه نیما معامله شده که نسبت به سال گذشته (۷.۶ میلیارد دلار) ۸۰ درصد رشد داشته است. حجم معاملات در بازار توافقی و متشکل ارزی نیز در این مدت ۴۸۶ میلیون دلار بوده است.

صالح‌آبادی با تاکید براینکه همواره حجم عرضه از تقاضا در سامانه نیما بیشتر است، بیان کرد: برنامه بانک مرکزی این است که ارزهای دولت را سریع در بازار بفروشد و ریال را از بازار جمع کند. در مواردی دیده شده که در گذشته ارزهای دولت خریداری و به دولت ریال داده شده که منجر به افزایش پایه پولی شد.

وی افزود: در سه ماهه ابتدایی سالجاری رشد خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی ۴.۱ درصد کم شده که به معنی فروش ارزهای استحصال شده است. سال گذشته ۵۷ میلیارد دلار تامین ارز داشتیم که ۳۰ میلیارد دلار آن از سامانه نیما تامین شد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: روزانه حدود ۲۰۰ میلیون دلار در بازار معامله ارزی صورت می‌گیرد و در بیشتر مواقع عرضه از تقاضا پیشی می‌گیرد. نرخ ارز مسافرتی هم با مکانیزم بازار تعیین می‌شود و نباید آن را رانت تلقی کرد.


بیشتربخوانید:چند و چون راه‌اندازی رمزریال بانک مرکزی


صالح‌آبادی گفت: رشد نقدینگی در سه ماهه ابتدایی امسال ۵.۶ درصد رشد داشته و رشد پایه پولی در سه ماهه ابتدایی امسال ۶ درصد بوده است. خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی نیز در سال جاری منفی ۴.۱ درصد بوده است.

رشد نزدیک به صفر بدهی بانک‌ها

وی افزود: در سال جاری رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی تقریبا صفر بوده است. همچنین، اوراق دولتی که بانک مرکزی از بانک‌ها خریداری می‌کند از ۹۵ هزار میلیارد تومان به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. دولت در سال جاری بجای استقراض از بانک مرکزی از رسوب منابع خودش استفاده کرد و این امکان باعث شد تا به بانک مرکزی بدهکار نشود.

به گزارش ایسنا، رئیس کل بانک مرکزی گفت: نقدینگی و کسری بودجه دولت به خوبی مدیریت شده است اما تورم جهانی و اصلاح نظام یارانه‌ها بر قیمت‌ها تاثیر گذاشت.

کد خبر 455978

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • واکنش وزیر اقتصاد به اظهارات حسن روحانی درباره وضعیت خزانه

    واکنش وزیر اقتصاد به اظهارات حسن روحانی درباره وضعیت خزانه

    وزیر اقتصاد به اظهارات اخیر رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم درباره وضعیت خزانه واکنش نشان داد.

  • چگونه با کد ملی یارانه خود را پیگیری کنیم؟

    چگونه با کد ملی یارانه خود را پیگیری کنیم؟

    سه ماه از واریز یارانه جدید دولت می‌گذرد، اما به نظر می‌رسد که دولت هنوز نتوانسته مشکلات و اعتراضات مربوط به این یارانه را برطرف کند. به خصوص افرادی که یارانه آنها قطع شده است.

  • رکوردزنی های ضریب فزاینده نقدینگی +نمودار

    رکوردزنی های ضریب فزاینده نقدینگی +نمودار

    روند ضریب فزاینده در کشور در ده سال گذشته نشان دهنده آن است که این متغیر در ماه های کنونی در قله ده ساله ایستاده و با نوسان همراه است. نوسانی که نه لزوما احتمال کاهشی شدن را در بر دارد و نه خیز جدید برای ثبت قله دیگری.

  • ریال و روبل جایگزین دلار

    صالح آبادی خبر داد

    ریال و روبل جایگزین دلار

    رییس کل بانک مرکزی با تشریح اقدامات در زمینه مدیریت بازار ارز، کنترل پایه پولی و نقدینگی و حذف تدریجی دلار از معاملات خارجی، گفت: بستر مناسب برای انجام معاملات تجاری میان ایران و روسیه با ارزهای ملی فراهم شده و دلار به تدریج از عرصه مبادلات اقتصادی دو کشور حذف می‌شود.

  • معامله دو میلیونی روبل مقابل ریال

    معامله دو میلیونی روبل مقابل ریال

    علی صالح آبادی گفت: امیدوار هستیم سبد ارزی متنوعی از ارزهای مختلف داشته باشیم و ارزهای جهان روایی مثل دلار را در حجم و اثر گذاری کاهش دهیم.

  • رشد ۱۶۰۰ درصدی فروش اوراق بدهی در خرداد

    رشد ۱۶۰۰ درصدی فروش اوراق بدهی در خرداد

    تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد از خردادماه امسال فروش اوراق بدهی دولتی اوج گرفته است. از ابتدای امسال تاکنون دولت رقمی در حدود ۲۲هزار و ۷۴۵میلیارد تومان اوراق بدهی فروخته است. فقط در خردادماه امسال فروش اوراق بدهی ۱۵۹۴درصد رشد کرده و بخش مهمی از اوراق بدهی دولتی از طریق بورس فروخته شده است.

  • یک توصیه مهم به خریداران ارز

    یک توصیه مهم به خریداران ارز

    شنیده‌ها از بازار ارز تهران نشان می‌دهد که این روزها معاملات ارز با نرخ‌های توافقی رونق بسیاری گرفته و هر یک از بنگاه‌های ارزی مجاز به خرید و فروش اسکناس‌های خارجی از این طریق هستند. دبیر کل کانون صرافان ایران در مورد نرخ ‌دلار توافقی، دلار مسافری و نحوه تهیه این نوع ارزها توضیحاتی می‌دهد.

  • امروز، آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر اجاره

    امروز، آخرین مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر اجاره

    براساس اعلام سازمان امور مالیاتی، اشخاص حقوقی و صاحبان درآمد املاک اجاری تا پایان امروز برای ارائه اظهارنامه فرصت دارند.

  • امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا

    امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا

    مشاور امور بین‌الملل و توافقنامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت: موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا پس از تایید مقامات ۶ کشور تا سه ماه آینده به امضا خواهد رسید.

  • کاهش تورم در تیرماه

    کاهش تورم در تیرماه

    نرخ تورم ماهانه تیر به ۴.۶ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل، ۷.۶ واحد درصد کاهش داشته است.

  •  روبل اقتصاد ایران را نجات می دهد

    روبل اقتصاد ایران را نجات می دهد

    دبیر کل کانون صرافان کشور اظهار داشت: تبادلات روبلی ایران و روسیه در آغاز به کار خود است و کار در ابتدا هر چند با شدت پیش نمی‌رود و انتقال تقاضای مردم از سمت دلار به روبل زمانبر خواهد بود اما به طور قطع با افزایش خدمات روبل در ایران، برای مردم و مسافران جذابیت ایجاد خواهد شد و پیش‌بینی‌ام به عنوان یک مصرف‌کننده این است که به صورت پلکانی شاهد افزایش تقاضا برای روبل در کشورمان خواهیم بود.

  • تکذیب خروج ۹ میلیارد دلار ارز از کشور

    تکذیب خروج ۹ میلیارد دلار ارز از کشور

    بانک مرکزی خبر منتشرشده در برخی رسانه‌ها درباره خروج ۹ میلیارد دلار ارز از کشور در سال گذشته با استناد به آمار خالص حساب سرمایه را تکذیب و آن را ناشی از عدم آشنایی با مفاهیم و استانداردهای پردازش جدول ترازپرداخت‌ها اعلام کرد.

  • مشکل جاماندگان و معترضان یارانه جدید حل نشد

    مشکل جاماندگان و معترضان یارانه جدید حل نشد

    انتظار می‌رفت در تیر مشکل معترضان و جاماندگان یارانه جدید برای همیشه برطرف شود اما با گذشت نزدیک به دو هفته از واریز یارانه این ماه هنوز مشکلات وجود دارند. این درحالی است که این روزها، هرلحظه ممکن است خبر واریز معوقات یارانه جاماندگان و معترضان از سوی سازمان هدفمندی یارانه اعلام شود.

  • پول جدید ایران چه وقت رسمی می‌شود؟

    پول جدید ایران چه وقت رسمی می‌شود؟

    چند سالی است که بانک مرکزی از راه‌اندازی ریال دیجیتال خبر می‌دهد و هر چند وقت یک‌بار از عرضه قریب‌الوقوع ریال دیجیتال خبری منتشر می‌شود. اما اصل چیست؟

  • گشایش نماد جفت ارز "ریال-روبل" در بازار متشکل ارزی

    گشایش نماد جفت ارز "ریال-روبل" در بازار متشکل ارزی

    رئیس کل بانک مرکزی گفت: نماد جفت ارز "ریال-روبل" امروز رونمایی شد که علاوه بر ۵ هزار دانشجوی پزشکی ایرانی در روسیه، تجار نیز با نرخ توافقی در این بازار خرید و فروش ارز انجام دهند.

  • آیا روبل برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

    آیا روبل برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

    ایران و روسیه در تلاش جایگزینی روبل بجای دلار هستند. آیا این وعده جایگزینی، عملی می‌شود؟ آیا روبل برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

  • ادعای جدید وزارت صمت برای قیمت خودرو

    ادعای جدید وزارت صمت برای قیمت خودرو

    وزارت صمت روز گذشته اعلام کرد که قیمت خودرو کاهشی شده است و باید منتظر کاهش قیمت باشیم. آیا این ادعا صحت دارد؟ این کاهش قیمت موقت است؟

  •    سهمیه ارز مسافرتی تغییر کرد

       سهمیه ارز مسافرتی تغییر کرد

    براساس اطلاعیه بانک مرکزی، متقاضیان و مسافران سفرهای خارجی می‌توانند طبق نیاز خود یکی از روش‌های خرید ارز مسافرتی با ارائه مدارک تعیین شده تا سقف ۵۰۰ یورو با نرخ صرافی یا خرید ۲۰۰۰ یورو به نرخ توافقی را انتخاب کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =