بررسی سودآوری صنعت خودرو و فرآورده های نفتی +جدول

صنعت محصولات شیمیایی و فلزات اساسی که صادرات محور هستند به ترتیب با ۵۳ و ۵۲/۳ درصد رشد سود اسمی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل بیشترین رشد در سود آوری در بین صنایع را داشتند.

به گزارش صدای بورس، اگر چه سودآوری در شرکت ها و صنایع مسئله مالی به حساب می آید ولی باید به این نکته توجه کرد که برای تداوم تولید و پایداری رشد در صنایع داشتن حاشیه سود مطمئن از الزامات به شمار می آید.

بر اساس آمار رشد اسمی سود شرکت ها در شش ماهه و نه ماهه ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۰۸ و ۶۴ درصد بوده است. اما بر اساس گزارش های دوازده ماه سود اسمی ۴۸۴ شرکت بورسی در سال ۱۴۰۰ حدود ۴۲/۸ درصد بیشتر از سال قبل بوده است. این روند نشان می دهد که اثر جهش های قیمتی بر سود اسمی که در سال ۱۳۹۹ نمایان شده و در نیمه اول سال ۱۴۰۰ نیز ادامه داشته، در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ با فروکش کردن نوسانات ارزی کمتر شده است.

روند سود سازی شرکت های بورسی را می توان از طریق تعداد شرکت های زیان ده نیز دنبال کرد. بر اساس اطلاعات جدول ۳ در شش ماهه و نه ماهه ۱۴۰۰ به ترتیب ۶۴ و ۵۶ شرکت سود خود را منفی گزارش کردند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ واحد بیشتر بوده است.


بیشتر بخوانید: نفت برنت روی مرز ۱۰۰ دلار ایستاد


اما بر اساس گزارش های دوازده ماهه ۱۴۰۰ تنها ۳۴ شرکت زیان ده شناسایی میشوند که نسبت به سال قبل یک واحد کمتر شده است لذا بر اساس این شاخص سود آوری شرکت هایی که حاشیه سود پایینی داشته اند در سال ۱۴۰۰ بدتر از سال ۱۳۹۹ نبوده است.

بررسی عملکرد سودآوری شرکت ها

برای اینکه مشخص شود رشد سود در کدام صنایع بیشتر بوده است در جدول عملکرد سود آوری شرکت ها به تفکیک صنایع نیز آورده شده است. در بین صنایع مهم مانند سنوات اخیر شرکت های خودرو سازی و ساخت قطعات بدترین وضعیت را از نظر سود آوری دارند؛ به صورتی که تنها صنعتی هست که جمع سود خالص شرکت های آن منفی می شود.

در این صنعت مجموع زیان ایجاد شده در سال مالی۱۴۰۰ حدود ۳۰ درصد بیشتر از سال قبل بوده است. صنعت محصولات شیمیایی و فلزات اساسی که صادرات محور هستند به ترتیب با ۵۳ و ۵۲/۳ درصد رشد سود اسمی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل بیشترین رشد در سود آوری در بین صنایع را داشتند.

به جز صنعت خودرو سازی، تنها صنعتی که رشد اسمی مجموع سودهای شرکت های آن نسبت به سال قبل کمتر شده است، صنعت محصولات غذایی است که سود تجمیعی آن ها در سال ۱۴۰۰ حدود ۱/۴ درصد کمتر از سال قبل بوده است. صنعت محصولات دارویی که در شش ماهه و نه ماهه ۱۴۰۰ رشد اسمی سودش کمتر از تورم بود، در گزارش ۱۲ ماهه وضعیت بهتری پیدا کرد و به رشد بالای ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسید.

به گزارش اقتصاد نیوز، از طرف دیگر صنعت فرآورده های نفتی که در دوره های شش و نه ماه رشد قابل توجه ۸۸ و ۶۶/۴ درصدی سود نسبت به مدت مشابه سال قبل را رقم زده بود در ۱۲ ماهه ۱۴۰۰ تنها توانسته ۲۹/۳ درصد بیشتر از سال قبل سود بیشتری ایجاد کند.

6097f3c2-a817-424d-b3a2-364d5265ca2c

کد خبر 455866

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • کارتخوان‌هایی که آب می شوند!

    کارتخوان‌هایی که آب می شوند!

    دستگاه‌های کارتخوان به همان صورتی که مقابل چشمان مشتریان سبز شدند، این روزها در حال ناپدید شدن هستند. صاحبان کسب و کارها به دلیل ملاحضات مالیاتی دیگر تمایل چندانی برای استفاده از کارتخوان ندارند.

  • چه کسانی مشمول ثبت نام در سامانه مودیان هستند؟

    چه کسانی مشمول ثبت نام در سامانه مودیان هستند؟

    خرده فروشی‌ها و واحدهای صنفی که مستقیما با مصرف کننده نهایی ارتباط دارند علاوه بر عضویت در سامانه مودیان موظف به استفاده از پایانه فروشگاهی هستند.

  • شرط جدید افزایش قیمت کالاها

    شرط جدید افزایش قیمت کالاها

    سازمان حمایت شیوه جدید تعیین قیمت کالا را اعلام کرد.

  • سیاست یارانه‌ای در صنعت دارو پایان ندارد؟

    سیاست یارانه‌ای در صنعت دارو پایان ندارد؟

    دلار ۴۲۰۰ در صنعت دارو به‌طور کامل حذف نشده و در واردات محاسبه می‌شود.

  • سیاست پولی بانک مرکزی وآینده نرخ‌های بهره در اقتصاد

    سیاست پولی بانک مرکزی وآینده نرخ‌های بهره در اقتصاد

    انتظارات تورمی پس از فروردین ۱۴۰۱ رو به رشد گذاشته است. واکنش قیمت ارز و طلا به اخبار برجامی، رشد شدید قیمت و حجم معاملات مسکن همه نشان دهنده این هستند که انتظارات تورمی تغییر قابل توجه داشته‌اند. در صورتی که شرایط فعلی باقی بماند و احیای برجام صورت نگیرد، ثابت بودن نرخ‌های سود اسمی منجر به تشدید وضعیت می‌شوند در نتیجه می‌توان انتظار داشت که سیاست‌گذاری پولی نرخ‌های تحت اختیار خود را به سمت بالا حرکت دهد.

  • خواب بورس در ترافیک مجامع

    خواب بورس در ترافیک مجامع

    شاخص‌کل بورس اوراق بهادار تهران با افت ۰۶/ ۰درصدی در معاملات دیروز اندکی عقب نشست.

  • مصرف بنزین در ایران رکورد زد

    مصرف بنزین در ایران رکورد زد

    اکنون حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز گاز در کشور تولید و مصرف می‌شود که نیروگاه‌ها بیشترین سهم مصرف را دارند. سهم بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده حدود روزانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب و صنایع عمده ۱۴۵ میلیون مترمکعب در روز است و محدودیتی در گازرسانی به صنایع نیز وجود ندارد.با توجه به این تأمین حداکثری سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و همینطور تولید بالاترین میزان تاریخی برق در کشور، خاموشی‌ها در تابستان جاری رقم نخورده است و شبکه برق کشور شرایط پایداری دارد.

  • قیمت خودروهای ایران خودرو/جدول

    قیمت خودروهای ایران خودرو/جدول

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • میرداماد زیر سایه پاستور؟

    میرداماد زیر سایه پاستور؟

    کارشناسان معتقدند که اصلاحات نسخه جدید، باعث می‌شود به جای تقویت استقلال بانک مرکزی، شرایط برای تقویت سلطه مالی دولت بر سیاستگذار پولی فراهم شود که با اهداف اولیه این طرح در تناقض است.  

  • بورس‌ دلالی های  بازار خودرو را حذف می کند

    بورس‌ دلالی های بازار خودرو را حذف می کند

    عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس، عرضه خودرو به شیوه جدید را موجب کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار و نیز حذف دلالی و تعدیل قیمت‌ها عنوان کرد.

  • قیمت طلای سیاه افزایش یافت

    قیمت طلای سیاه افزایش یافت

    بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال (نفت پایه اروپا) برای تحویل در ماه سپتامبر با ۲۰ صدم درصد افزایش در مقایسه با پایان معاملات روز پنجشنبه (۹۹ دلار و ۱۰ سنت)، به رقم ۹۹ دلار و ۴۸ سنت رسید.

  • ادعای جدید وزارت صمت برای قیمت خودرو

    ادعای جدید وزارت صمت برای قیمت خودرو

    وزارت صمت روز گذشته اعلام کرد که قیمت خودرو کاهشی شده است و باید منتظر کاهش قیمت باشیم. آیا این ادعا صحت دارد؟ این کاهش قیمت موقت است؟

  •  پژوپارس ۲۵ میلیون تومان و تیبا هاچ‌بک ۲ میلیون تومان گران شدند

     پژوپارس ۲۵ میلیون تومان و تیبا هاچ‌بک ۲ میلیون تومان گران شدند

    روند قیمت‌ها در بازار خودرو نشان از افزایش قیمت ها دارد. امروز پراید ۱۵۱ در حدود یک میلیون تومان گران شد، به طوری که هم‌اکنون در بازار ۱۸۵ میلیون تومان قیمت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =