پشیمانی دولت برای حذف ارز چهارهزارو 200 تومانی؟

پشیمانی دولت برای حذف ارز چهارهزارو 200 تومانی، خبری است که به‌تازگی روی خروجی بسیاری از رسانه‌های ایران قرار گرفته است.

به گزارش صدای بورس، ماجرا از آنجا شروع شد که احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که دولت خواستار برگشت ارز چهارهزارو 200 تومانی به نرخ محاسبات گمرکی شده است. این خبر از سوی بسیاری از رسانه‌ها، عقب‌نشینی دولت از برنامه‌های اقتصادی‌اش تلقی شد.برنامه‌هایی که آن را «جراحی اقتصاد» خطاب کرده است. با این حال یک روز پس از انتشار این خبر، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه آن را رد کرده و گفتند ماجرا چیز دیگری است. آنها می‌گویند که دولت برای کاهش هزینه‌های واردات، خواهان تغییراتی در فرمول محاسباتی هزینه واردات کالا شده است. اما کارشناسان اقتصاد می‌گویند این ماجرا برای دولت گران تمام می‌شود و رقمی نزدیک به ۲۸ هزار میلیارد تومان درآمدهای دولت را کاهش می‌دهد.


بیشتر بخوانید : طعنه دو چهره اقتصادی به بازگشت ارز دولتی


به گزارش شرق - آنها می‌گویند که دولت کسری بودجه پیش‌آمده را با انتشار اوراق جبران می‌کند و نتیجه آن بدهی بیشتر به بانک‌ها و چاپ پول و رشد تورم است. به عقیده کارشناسان این اقدام دولت فقط جنبه تبلیغی دارد و در عمل تأثیری در کاهش نرخ تورم و قیمت مصرف‌کننده نخواهد داشت.

کد خبر 455554

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • برای توسعه اقتصادی راهی غیر از تعاملات بیشتر با دنیا وجود ندارد

    برای توسعه اقتصادی راهی غیر از تعاملات بیشتر با دنیا وجود ندارد

    مدتی است نگرانی‌های عمیقی از آینده اقتصادی کشور در جامعه سر بیرون آورده است. حدف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اصلاح قیمت ها توسط دولت آیت الله رئیسی در ابتدا نگرانی‌هایی را در میان روشنفکران و اقتصاددانان ایجاد کرده بود اما این نگرانی‌ها هم‌اکنون به زندگی روزانه مردم و به اصطلاح کف جامعه رسیده است. در اصل این نگرانی ها درست است و درست تر این است که این مشکلات با توجه به تحریم ها، کم بودن منابع ارزی و جزیره ای بودن اقتصاد ایران قابل حل نیست، اما قابل کنترل است.

  • حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم سه قوه بود

    حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم سه قوه بود

    وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی با تصمیم همگرایانه سه قوه حذف شده است.

  • نجات بازار با تک نرخی شدن ارز

    نجات بازار با تک نرخی شدن ارز

    یکی از اثرات ارز ۴۲۰۰ تومانی بر اقتصاد، شامل تشدید مقوله نرخ‌گذاری دستوری در صنایع و به دنبال آن برخی شرکت‌ها و بنگاه‌های بورسی است، همانگونه که اغلب فعالان اقتصادی مطلع هستند این مقوله به بلایی برای جان بازار تبدیل شده است.

  • همه دست به دست هم دهیم

    راه حل امروز بازار سرمایه چیست؟

    همه دست به دست هم دهیم

    با توجه به آزادسازی نرخ ارز برای مواد غذایی و دارو، افزایش نرخ محصولات این صنایع باید متناسب با افزایش کلیۀ هزینه‌های مترتب باشد. به عبارتی نباید به مابه‌التفاوت نرخ ارز توجه کرد، چون میزان افزایش سرمایه در گردش شرکت‌ها بسیار قابل توجه خواهد بود.

  • خبر تازه از ارز ۴۲۰۰ در گمرک؛ تجار آماده باشند

    احتمال جایگزینی نرخ حاشیه بازار تا هفته آینده

    خبر تازه از ارز ۴۲۰۰ در گمرک؛ تجار آماده باشند

    با وجود گذشت حدود یک هفته از ابلاغ مصوبه کاهش سود بازرگانی، مصوبه مربوطه به تازگی از سوی وزارت صمت به گمرک ایران ابلاغ شده و حداقل یک هفته دیگر تا تعیین‌تکلیف نرخ ارز و افزایش آن به نرخ حاشیه بازار زمان لازم است که تکلیف واردکنندگان نیز روشن خواهد شد. بر این اساس همچنان محاسبات بر مبنای ارز ۴۲۰۰ انجام می‌شود.

  • گرانی ۶۰ درصدی مواد غذایی در راه است؟

    چرا دولت اصرار به حذف ارز ترجیحی دارد؟

    گرانی ۶۰ درصدی مواد غذایی در راه است؟

    یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: حذف یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت کالاها به ویژه مواد غذایی را حدود ۶۰ درصد افزایش می‌دهد؛ پس چرا دولت اصرار به حذف ارز ترجیحی دارد؟

  • ریسک و رشد / آیا بازار سهام سودآور خواهد شد؟

    ریسک و رشد / آیا بازار سهام سودآور خواهد شد؟

    گروه‌های زیان دیده پس از ماه‌ها به نقطه بی‌تفاوتی فروش رسیده و فشار فروش تقریبا فروکش کرده، بازار در حال خو گرفتن با متوسط‌های جدیدی در زمینه حجم معاملات روزانه، نسبت‌های قیمت به سود مناسب و نسبت‌های فوروارد مناسب شده است. تصور بازار از جهت دلار در اثر تحلیل اثر خالص فشار نقدینگی از یک سو و نتایج مذاکرات وین از سوی دیگر روشن‌تر از چند ماه پیش و در دامنه‌های قابل پیش‌بینی تری قرار گرفته است؛ به ترتیبی که با اطمینان بیشتری نسبت به کف و سقف دلار می‌توان اظهار نظر کرد.

  • با احیای برجام قیمت‌ها پایین می‌آید؟

    نرخ دلار تثبیت شد

    با احیای برجام قیمت‌ها پایین می‌آید؟

    ثبات در قیمت دلار یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های فعالان بخش خصوصی در تمام سال‌های گذشته بوده، دغدغه‌ای که به نظر می‌رسد دولت در ماه‌های نخست کار خود توانسته تا حدی به آن جامه عمل بپوشاند.

  • یارانه ۸۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌شود یا نه؟

    یارانه ۸۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌شود یا نه؟

    با وجود تمام هیاهوی مربوط به پرداخت یارانه ۸۰۰ هزار تومانی، شرط اجرای آن یعنی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فعلا منتفی شده و همین موجب عدم پرداخت یارانه‌های ۸۰۰ هزار تومانی وعده داده شده می‌شود؛ مگر آنکه دولت در فرصت باقی مانده برنامه‌ای ارائه کند که پاسخگوی تمامی ابهامات حذف ارز ترجیحی بوده و مدیریت بعد از آن را تضمین کند.

  • افزایش ۵ درصدی دستمزدها عادلانه نیست

    یک کارشناس اقتصاد:

    افزایش ۵ درصدی دستمزدها عادلانه نیست

    یک کارشناس اقتصاد گفت: دستمزدها به طور متوسط ۵ درصد افزایش خواهد یافت و این عادلانه نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =