طعنه دو چهره اقتصادی به بازگشت ارز دولتی

خبر بازگشت ارز 4200 تومانی به پایه محاسباتی گمرک برای کالاهای وارداتی به انتقاد همتی و تاجگردون، دو تن از منتقدان حذف ارز دولتی منجر شده است.

به گزارش صدای بورس عبدالناصر همتی و غلامرضا تاجگردون به اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر بازگشت دلار ۴۲۰۰ به نرخ ارز محاسباتی گمرک برای کاهش هزینه واردات واکنش نشان دادند .

با آغاز جراحی اقتصادی در دولت سید ابراهیم رئیسی، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کلید خورد و قیمت کالاهای اساسی افزایش قابل توجهی پیدا کرد. اقدام دولت سیزدهم از همان زمان آغاز با انتقادهایی همراه بود اما تیم اقتصادی رئیسی بر انجام این کار مصمم بود.

غلامرضا تاجگردون که زمانی منتخب مردم گچساران و از فراکسیون اصلاح طلب ها و در مجلس یازدهم اعتبار نامه اش رد شد یکی از منتقدان این طرح بود .

از سوی دیگر عبدالناصر همتی؛ رقیب انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هم بارها نسبت به این طرح هشدار داده بود .

حال زمزمه های از بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی به گوش می رسد. روز گذشته خبری به نقل از وزیر اقتصاد منتشر شد که حکایت از بازگشت دلار ۴۲۰۰ به نرخ ارز محاسباتی گمرک برای کاهش هزینه واردات داشت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم از بازگشت ارز ترجیحی حمایت کرد. این خبر در شرایطی منتشر شد که «صمت» نیز لایحه کاهش حقوق گمرکی را با همین هدف پیگیری می‌کند و آن را به‌صورت لایحه دو فوریتی به مجلس ارائه کرده و در انتظار پاسخ بهارستان‌نشینان است، حال آنکه وزیر اقتصاد عنوان کرده است که دولت قصد دارد دلار ۴۲۰۰‌تومانی را به نرخ محاسباتی گمرک برگرداند و قرار است لایحه‌ای جدید به‌صورت دوفوریتی در این رابطه به مجلس ارائه شود.

اهمیت این مساله از این جهت است که نرخ محاسباتی ارز در گمرک تاثیر بالایی در هزینه تمام‌شده تولید دارد و برای آنکه قیمت‌ها در سال‌۱۴۰۱ بیش از این افزایش پیدا نکند، دولت تصمیم به بازگشت نرخ محاسباتی گمرک به نرخ سال‌گذشته گرفته است. وی با بیان اینکه لایحه دوفوریتی جدید با امضای رئیس‌جمهور به مجلس ارسال شده است، عنوان کرده بود به‌محض اینکه اعلام وصول این لایحه از سوی هیات‌رئیسه مجلس انجام شود، این موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت.


بیشتر بخوانید: مشکلات سیاست‌ تنظیم بازار کالاهای مشمول‌ عرضه در بورس‌


حال عبدالناصر همتی در توئیتی به تصمیم جدید خاندوزی مبنی بر بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی واکنش نشان داد و نوشت: قبل حذف ارز ۴۲۰۰ سوال شد ؛ همه ی ابعاد را دیده اید ؟ بعد از ۴ ماه می گویند ارز محاسباتی گمرک باید برگردد به ۴۲۰۰ رقابت کالای داخلی با وارداتی چه می شود؟ بعد ۲ ماه و جهش قیمت کلیه کالاها و خدمات ( به جای ۴ کالای اساسی ) پذیرفتند: زیر ساخت کالا برگ الکترونیکی آماده نمیشه و برگشت قیمت ها به ۱۴۰۰ نشدنی است!

همتی

غلامرضا تاجگردون هم در صفحه شخصی خود نوشت : جناب آقای خاندوزی اقدام لازمی بود اما ولی ای کاش همان موقع که کارشناسان کشور تذکر داده بودند توجه و اقدام می شد. نه حالا که هم چوب را بخوریم و هم پیاز را.

تاجگردون نوشت : انفجار قیمتی در سال ۱۴۰۱

_ در سال ۱۴۰۱ نرخ حقوق گمرکی برای کالاهای اساسی از ۴ درصد به ۱ درصد تقلیل یافت و برایب بقیه کالاها همان ۴ درصد است.

به گزارش اقتصادنیوز ؛ در سال ۱۴۰۱ نرخ ارز محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی از ۴۲۰۰ تومان به عدد بالای ۲۲ هزار تومان (ETS ) افزایش یافت.

تاجگردون

کد خبر 455516

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم سه قوه بود

    حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تصمیم سه قوه بود

    وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی با تصمیم همگرایانه سه قوه حذف شده است.

  • عرضه کالا بدون شناسه، قاچاق محسوب می‌شود

    عرضه کالا بدون شناسه، قاچاق محسوب می‌شود

     اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه درج شناسه کالا بر روی اقلام فروشگاه‌های مجازی الزامی است، اعلام کرد: در صورت عرضه و یا نگهداری کالای فاقد شناسه کالا در فروشگاه‌های اینترنتی، آن کالا مشمول کالای قاچاق شده و مطابق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد.

  • تذکر نماینده مجلس درباره حقوق بازنشستگان و رتبه بندی معلمان

    تذکر نماینده مجلس درباره حقوق بازنشستگان و رتبه بندی معلمان

    نماینده مجلس شورای اسلامی گفت:هنوز افزایش حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری که قشر زحمتکشی هستند محقق نشده است، دولت باید در رابطه با این مسائل تصمیم گیری کند.

  • همه دست به دست هم دهیم

    راه حل امروز بازار سرمایه چیست؟

    همه دست به دست هم دهیم

    با توجه به آزادسازی نرخ ارز برای مواد غذایی و دارو، افزایش نرخ محصولات این صنایع باید متناسب با افزایش کلیۀ هزینه‌های مترتب باشد. به عبارتی نباید به مابه‌التفاوت نرخ ارز توجه کرد، چون میزان افزایش سرمایه در گردش شرکت‌ها بسیار قابل توجه خواهد بود.

  • دستور رئیسی درباره حقوق بازنشستگان

    دستور رئیسی درباره حقوق بازنشستگان

    نارضایتی عمومی کارگران شاغل و بازنشسته از نحوه افزایش دستمزد و حقوق بازنشستگی، دولت را به عقب‌نشینی از مواضع اخیر واداشت. آیا احتمال تغییر حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی وجود دارد؟

  • خبر تازه از ارز ۴۲۰۰ در گمرک؛ تجار آماده باشند

    احتمال جایگزینی نرخ حاشیه بازار تا هفته آینده

    خبر تازه از ارز ۴۲۰۰ در گمرک؛ تجار آماده باشند

    با وجود گذشت حدود یک هفته از ابلاغ مصوبه کاهش سود بازرگانی، مصوبه مربوطه به تازگی از سوی وزارت صمت به گمرک ایران ابلاغ شده و حداقل یک هفته دیگر تا تعیین‌تکلیف نرخ ارز و افزایش آن به نرخ حاشیه بازار زمان لازم است که تکلیف واردکنندگان نیز روشن خواهد شد. بر این اساس همچنان محاسبات بر مبنای ارز ۴۲۰۰ انجام می‌شود.

  • گرانی ۶۰ درصدی مواد غذایی در راه است؟

    چرا دولت اصرار به حذف ارز ترجیحی دارد؟

    گرانی ۶۰ درصدی مواد غذایی در راه است؟

    یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: حذف یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت کالاها به ویژه مواد غذایی را حدود ۶۰ درصد افزایش می‌دهد؛ پس چرا دولت اصرار به حذف ارز ترجیحی دارد؟

  • نجات بازار با تک نرخی شدن ارز

    نجات بازار با تک نرخی شدن ارز

    یکی از اثرات ارز ۴۲۰۰ تومانی بر اقتصاد، شامل تشدید مقوله نرخ‌گذاری دستوری در صنایع و به دنبال آن برخی شرکت‌ها و بنگاه‌های بورسی است، همانگونه که اغلب فعالان اقتصادی مطلع هستند این مقوله به بلایی برای جان بازار تبدیل شده است.

  • بگومگوی همتی و دولت

    بگومگوی همتی و دولت

    با ادامه دعوای همتی و دولت بر سر عملکرد بانک مرکزی، خبرگزاری ایرنا با استدلال‌هایی پر از ابهام، به دفاع از دولت پرداخت.

  • ریسک و رشد / آیا بازار سهام سودآور خواهد شد؟

    ریسک و رشد / آیا بازار سهام سودآور خواهد شد؟

    گروه‌های زیان دیده پس از ماه‌ها به نقطه بی‌تفاوتی فروش رسیده و فشار فروش تقریبا فروکش کرده، بازار در حال خو گرفتن با متوسط‌های جدیدی در زمینه حجم معاملات روزانه، نسبت‌های قیمت به سود مناسب و نسبت‌های فوروارد مناسب شده است. تصور بازار از جهت دلار در اثر تحلیل اثر خالص فشار نقدینگی از یک سو و نتایج مذاکرات وین از سوی دیگر روشن‌تر از چند ماه پیش و در دامنه‌های قابل پیش‌بینی تری قرار گرفته است؛ به ترتیبی که با اطمینان بیشتری نسبت به کف و سقف دلار می‌توان اظهار نظر کرد.

  • همتی خطاب به دولت: حالا که اصرار دارید می‌گویم

    همتی خطاب به دولت: حالا که اصرار دارید می‌گویم

    رییس سابق بانک مرکزی در واکنش به یکی از مطالب خبرگزاری رسمی دولت، در توییترش نوشت: خبرگزاری رسمی دولت از کاهش۰/۴ درصدی پایه پولی در خرداد ماه با افتخار یاد کرده و از اینکه چرا من در خصوص این افتخار ادعایی چیزی نگفته و سکوت کرده ام گله کرده است!

  • نرخ رسمی ۱۹ ارز افزایش یافت

    نرخ رسمی ۱۹ ارز افزایش یافت

    بانک مرکزی امروز، ‌پنجشنبه (۲۳ تیر)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۱۹ ارز افزایش و نرخ ۱۲ ارز کاهش یافت. نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

  • با احیای برجام قیمت‌ها پایین می‌آید؟

    نرخ دلار تثبیت شد

    با احیای برجام قیمت‌ها پایین می‌آید؟

    ثبات در قیمت دلار یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های فعالان بخش خصوصی در تمام سال‌های گذشته بوده، دغدغه‌ای که به نظر می‌رسد دولت در ماه‌های نخست کار خود توانسته تا حدی به آن جامه عمل بپوشاند.

  • دلار تغییر نکرد

    دلار تغییر نکرد

    امروز قیمت هر اسکناس دلار براساس نرخ صرافی ملی ایران ۲۷ هزار و ۹۰۵ تومان است.

  • یارانه ۸۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌شود یا نه؟

    یارانه ۸۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌شود یا نه؟

    با وجود تمام هیاهوی مربوط به پرداخت یارانه ۸۰۰ هزار تومانی، شرط اجرای آن یعنی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فعلا منتفی شده و همین موجب عدم پرداخت یارانه‌های ۸۰۰ هزار تومانی وعده داده شده می‌شود؛ مگر آنکه دولت در فرصت باقی مانده برنامه‌ای ارائه کند که پاسخگوی تمامی ابهامات حذف ارز ترجیحی بوده و مدیریت بعد از آن را تضمین کند.

  • افزایش ۵ درصدی دستمزدها عادلانه نیست

    یک کارشناس اقتصاد:

    افزایش ۵ درصدی دستمزدها عادلانه نیست

    یک کارشناس اقتصاد گفت: دستمزدها به طور متوسط ۵ درصد افزایش خواهد یافت و این عادلانه نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =