۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۵
نجات بازار با تک نرخی شدن ارز

یکی از اثرات ارز ۴۲۰۰ تومانی بر اقتصاد، شامل تشدید مقوله نرخ‌گذاری دستوری در صنایع و به دنبال آن برخی شرکت‌ها و بنگاه‌های بورسی است، همانگونه که اغلب فعالان اقتصادی مطلع هستند این مقوله به بلایی برای جان بازار تبدیل شده است.

به گزارش صدای بورس، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق ایران با بررسی اثر ارز ۴۲۰۰ تومانی بر اقتصاد گفت: تخصیص این ارز به برخی صنایع از ابتدا نیز سیاست غلطی بود که متاسفانه طی سال‌های متمادی سرمنشاء سه تاثیر مهم بر اقتصاد کشور و بر بازار سرمایه شد. نخست اینکه تخصیص ارز مرجع به صنایع سبب ایجاد زمینه‌های فساد اقتصادی و رانت در برخی بنگاه‌ها شد که آثار مخرب آن بر کسی پوشیده نیست.

مجتبی کاروان اضافه کرد: اگر دولت خواهان پرداخت یارانه است، این یارانه باید به طور مستقیم در اختیار مصرف‌کننده نهایی قرار گیرد، زیرا پرداخت یارانه به شرکت‌ها اثرات منفی دارد. به عنوان مثال شرکت‌های متقاضی دریافت یارانه نمی‌توانند مستقیم نسبت به برنامه‌ریزی تولید خود اقدام کنند و همواره باید منتظر تعیین تکلیف از سوی نهادهای حاکمیتی باشند.

او تصریح کرد: همچنین بهره‌وری در این بنگاه‌ها اغلب به دلیل عقب ماندن ظرفیت تولید از ظرفیت اسمی پایینتر است؛ بنابراین این قبیل بنگاه‌ها در بحث مزیت رقابتی همواره محتاج حمایت‌های نهادهای تخصیص دهنده یارانه هستند و در غیر این صورت به شدت در فضای رقابتی آسیب می‌بینند.


بیشتر بخوانید: ضد و نقیض گویی ها در دولت برای بازگشت ارز ۴۲۰۰


کاروان اظهار کرد: تاثیر دوم نیز شامل تشدید مقوله نرخ گذاری دستوری در صنایع و به دنبال آن برخی شرکت‌ها و بنگاه‌های بورسی است و همانگونه که اغلب فعالان اقتصادی مطلع هستند این مقوله به بلایی برای جان بازار مبدل شده است.

تک نرخی شدن ارز اثرات تورم انتظاری را تعدیل می‌کند

کاروان بیان کرد: به طور کلی اعتقاد بر این است که فعالیت های اقتصادی باید مستقل از تصمیم‌گیری‌های دولت باشد. دخالت دولت در هر بخش از اقتصاد اثرات فاجعه باری در سیر طبیعی فعالیت‌های اقتصادی به‌بار خواهد آورد که نمونه بارز آن را می‌توان در صنایعی نظیر صنعت خودرو یافت.

او افزود: این صنعت که دولت در آن دخالت حداکثری دارد، سال‌هاست با بحران‌های جدی مواجه است. حال آنکه اگر روند تصمیم‌گیری‌ها در این صنعت به بخش خصوصی واگذار می‌شد و دولت در فرآیندهای تصمیم‌گیری و کنترلی شرکت‌های خودروسازی وارد نمی‌شد، امروز شاهد چنین بحران‌هایی در این صنعت نبودیم؛ بنابراین اتخاذ سیاست‌هایی نظیر واگذاری ارز مرجع به برخی صنایع اثرات نامطلوبی بر فضای کسب و کار بخش خصوصی کشور گذاشته بود.

تک نرخی شدن ارز و بازار سرمایه

او در خصوص اثر تک نرخی شدن ارز بر بازارسرمایه گفت: این تصمیم البته در صنایع بورسی نیز تبعات مثبت و منفی متعددی دارد. از جمله تبعات مثبت این تصمیم می‌توان به واقعی شدن قیمت‌ها در بازار سرمایه و کاهش استفاده از رانت ناشی از نرخ‌گذاری های غیرواقعی اشاره کرد.

به گزارش سنا ،کاروان اظهار کرد: از سوی دیگر این تصمیم می‌تواند برخی صنایع و شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه را با کمبود سرمایه در گردش برای تامین مواد اولیه مواجه سازد که می‌تواند در دسته تبعات منفی این تصمیم قرار گیرد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم سازمان بورس و اوراق بهادار یک طرح تحقیقاتی پیرامون ارزیابی ریسک و عارضه یابی اجرای این تصمیم دولت در بازار سرمایه به اجرا گذاشته و نتایج آن را برای بهره برداری توسط عموم فعالان بازار منتشر کند.

کد خبر 455620

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • ارزانی در کار نیست!

    ارزانی در کار نیست!

    زمزمه‌هایی از بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی به اقتصاد کشور به گوش می‌رسد. استاد اقتصاد دانشگاه تهران درباره این تصمیم احتمالی به گفتوگو پرداخت.

  • معرفی سامانه ثبت‌نام جاماندگان دریافت یارانه معیشتی

    معرفی سامانه ثبت‌نام جاماندگان دریافت یارانه معیشتی

    مسئولان وزارت کار هفته گذشته وعده راه‌اندازی سامانه‌ای برای ثبت نام متقاضیان جدید یارانه معیشتی را داده بودند.

  • واگذاری سهام خودروسازی در خوان آخر

    واگذاری سهام خودروسازی در خوان آخر

    سید رضا فاطمی‌امین سه‌شنبه گذشته در حاشیه جلسه شورای عالی بورس از رو به اتمام‌بودن فرآیند ارزش‌گذاری دو خودروساز خبر داد و تاکید کرد که کارشناسان رسمی دادگستری در هفته‌های آینده این روند را به اتمام می‌رسانند و بعد از آن دولت سهام خود را به طور کامل واگذار می‌کند.

  • قیمت خودروهای ایران خودرو امروز شنبه ۲۵ تیر + جدول

    قیمت خودروهای ایران خودرو امروز شنبه ۲۵ تیر + جدول

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • پشیمانی دولت برای حذف ارز چهارهزارو 200 تومانی؟

    پشیمانی دولت برای حذف ارز چهارهزارو 200 تومانی؟

    پشیمانی دولت برای حذف ارز چهارهزارو 200 تومانی، خبری است که به‌تازگی روی خروجی بسیاری از رسانه‌های ایران قرار گرفته است.

  • قیمت خودروهای سایپا امروز شنبه ۲۵ تیر + جدول

    قیمت خودروهای سایپا امروز شنبه ۲۵ تیر + جدول

    قیمت متوسط بازار آزاد و قیمت نمایندگی خودروهای سایپا امروز شنبه ۲۵ تیر ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • ضد و نقیض گویی ها در دولت برای بازگشت ارز ۴۲۰۰

    ضد و نقیض گویی ها در دولت برای بازگشت ارز ۴۲۰۰

    درحالیکه وزیر اقتصاد از احتمال وضع ارز دولتی برای پایه گمرکی واردات خبر داده بود، رئیس سازمان برنامه و بودجه بازگشت ارز ۴۲۰۰ تومانی را رد کرد.

  • طعنه دو چهره اقتصادی به بازگشت ارز دولتی

    طعنه دو چهره اقتصادی به بازگشت ارز دولتی

    خبر بازگشت ارز 4200 تومانی به پایه محاسباتی گمرک برای کالاهای وارداتی به انتقاد همتی و تاجگردون، دو تن از منتقدان حذف ارز دولتی منجر شده است.

  • خبر جدید برای جاماندگان یارانه معیشتی

    خبر جدید برای جاماندگان یارانه معیشتی

    سومین مرحله از یارانه نقدی جدید هفته گذشته واریز شد و انتظار می‌رود که یارانه جاماندگان هم تا فردا ۲۷ تیر ماه واریز شود. اما گروهی همچنان نتوانسته‌اند این یارانه را دریافت کنند. مهلت اعتراض به یارانه معیشتی ۱۴۰۱ تا چه زمان است؟

  • نامه مهم به رئیس جمهور

    نامه مهم به رئیس جمهور

    با گذشت ۶۰روز از تحویل ۴۶۰ هزار تن نهاده دامی به نرخ ارز ترجیحی توسط ۲۰ شرکت بخش خصوصی از طریق سامانه بازارگاه هیچ یک از وعده های مسئولین ذیربط در تامین فوری ارز این محموله ها محقق نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =