خودروسازان راهی جز عرضه خودرو در بورس کالا ندارند

معاون عملیات و نظارت بازار بورس کالا گفت: خودروسازان راهی جز عرضه خودرو در بورس کالا ندارند. ماده ۱۸ توسعه ابزارها دولت را مکلف می‌کند بر عرضه اقلام در بورس کالا و عدم دستکاری و قیمت گذاری در بازارها می‌کند.

به گزارش صدای بورس،جواد جهرمی گفت: امسال بیش از ۲۱۲ هزار میلیارد تومان معاملات در بورس کالا انجام شده است. عرضه خودرو در بورس کالا ریسک های زیادی داشت بعد از تجربه سیمان مشخص شد که بورس کالا ی تواند کمک کننده باشد.


بیشتر بخوانید: توپ واردات خودرو در زمین هیئت دولت


آیا چرایی لغو عرضه خودرو در بورس کالا مشخص شد؟

روزی که معامله وانت صورت گرفت از وزارت صمت تماس گرفته شد که معاملات غیر قانونی است. در زمان پذیرش باید محدودیت ها اعلام شود که محدودیتی وجود نداشت به وزارت صمت اعلام شد نامه های شما نمی تواند الزام آور باشد فشارهای مختلفی از جهات گوناگون به بورس کالا وارد شد در صورتی که بورس کالا تنها مستندات قانونی را می خواست.

یک مصوبه از سوی سران قوا به بورس کالا نشان داده شد که برای پارسال بود و پایه مخالفت و لغو عرضه را این مصوبه اعلام کردند؛ چرا باید یک مصوبه بعد از این همه مدت اعلام شود. شورای عالی بورس قرار است در این زمینه تصمیمی گیرد که در هفته های آینده مشخص خواهد شد.

مطرح می شود که عرضه خودرو در بورس کالا رانت است اما سوال اینجاست کجای که بستر شفاف بورس رانت است. چرا به تخلفات قرعه کشی رسیدگی نمی شود. نکته مغفول مانده این است که این سامانه جدید مشکل نقدینگی ایجاد نمی کند؟

سال گذشته که معاملات سیمان آغاز شد حجم معاملات کم بود .رانت یک پیام دارد که دلالی افزایش پیدا خواهد کرد و این تماما آسیب به سهامداران است.

در رابطه با ابطال معاملات سیمان و محدود شدن سفارشات چه نکته ای وجود دارد؟

اتفاقی که هفته گذشته رقم خورد بر اساس اختیاراتی است که برای وزارت صمت در نظر گرفته شده است که البته مخالف با گفته های ریاست جمهوری است. در این باره اتهاماتی رخ داد که کاهش عرضه در بورس کالا رخ داده است. اما آمارها کاملا شفاف و مشخص است.از ۵۰ خریدار سال گذشته به حدود ۳۰۰۰ هزار مشتری خرید سیمان از بورس کالا رسیده ایم.

منبع:باشگاه خبرگاران جوان

کد خبر 455203

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =