از خرداد هیچ خودرویی به صورت ناقص به انبار نمی‌رود

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: از خردادماه به بعد، تولید خودرو به صورت مستقیم به ۱۰۰ درصد رسید، یعنی هیچ خودرویی به صورت ناقص به انبار نمی‌رود.

به گزارش صدای بورس، مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت مهمان برنامه «ایران شهر» در شبکه افق بود. عبدالله توکلی لاریجانی در مقدمه صحبت‌های خود درباره چرایی پایین بودن کیفیت خودرو گفت: به صورت کلی، صنعت خودروسازی ما با مشکلاتی نظیر پایین بودن کیفیت، عدم وجود رقابت در این صنعت، قیمت نامناسب، خدمات پس از فروش ضعیف و ... مواجه است. اگر این موارد را برگ‌های یک درخت تصور کنیم و بخواهیم ریشه کلی این مشکلات را بدانیم، باید بگویم که «عدم دانش‌بنیان بودن صنعت خودرویی» ما آفت اصلی به شمار می‌رود که مشکلات دیگر را نیز رقم زده است.

مدیرکل خودرویی وزارت صمت با بیان یک مثال صحبت‌های خود را ادامه داد و گفت: در کشور چین، شرکتی به نام «برلیانس» وجود دارد تولیدکننده محلی محصولات BMW‌ در چین به شمار می‌رود. نکته جالب اینجاست که این شرکت به این خوشبختی کوتاه مدت بسنده نکرده و مرکز تحقیقات ۲هزار نفری ایجاد کرده و روی پلتفرم‌ها با نشانه‌های بومی خود سرمایه‌گذاری می‌کند. این موضوع در حالی است که خودروسازهای داخلی ما با گروه‌های تحقیقاتی نهایتاً ۴۰۰ نفره کار می‌کنند که کارایی آنها را بسیار ضعیف‌تر می‌کند.


بیشتر بخوانید: چه کسی سهام خودروسازان را می‌خرد؟


وی درباره برنامه وزارت صمت برای حل مشکلات خودرویی کشور گفت: طرحی را در کوتاه و بلندمدت برنامه‌ریزی کردیم؛ راه حل کوتاه مدت این است که میزان تولید و عرضه خودرو شفاف شود؛ از سال ۱۳۹۷ به بعد، شاهد کاهش تولید خودرو هستیم. در حقیقت، تحریم‌ها باعث شد که نتوانیم به کار CKD ادامه بدهیم و تیراژ تولید نصف شد. هم‌چنین همان خودروهای تولید شده نیز به دلیل کمبود قطعه به صورت ناقص انبار می‌شدند. بنابراین تلاش کردیم تا جریان پایداری را در تامین قطعات برنامه‌ریزی کنیم. هم‌اکنون شاهد عبور مستقیم خودرو در هر دو کارخانه ایران خودرو و سایپا هستیم؛ یعنی هیچ خودروی ناقصی تولید نمی‌شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: در ۳ ماهه اول سال، ۲۰۸ هزار خودرو کامل تولید کردیم در حالی که در مدت مشابه در سال گذشته، تنها ۴۰ هزار خودرو تولید شده است. این ارقام نشان می‌دهد بیش از ۲۸۰ درصد رشد تولید داشته‌ایم. هدف‌گذاری تولید خودرو یک میلیون و پانصدهزار خودرو تا پایان سال است.

توکلی لاریجانی خاطرنشان کرد: در مرحله دوم برنامه‌ای تدوین شده است که به سمت دانش‌بنیان شدن برویم. بر همین اساس، روی ۴ پلتفرم کلیدی در صنعت خودرویی کشور سرمایه‌گذاری خواهد شد و می‌خواهیم سایت‌های تولیدی ما براساس این ۴ پلتفرم کار را پیش ببرند.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت درباره احتکار خودرو توسط خودروسازان گفت: تاکید می‌کنم که از خردادماه به بعد تولید خودرو به صورت مستقیم به ۱۰۰ درصد رسید، یعنی از جریان تولید، هیچ خودرویی به صورت ناقص به انبار نمی‌رود. هم‌چنین پس از بازدید آقای رئیس‌جمهور از خودروسازان روند کاهش خودروهای ناقص انباشته شده در انبارها ادامه داشت و هر پارکینگی که از خودرو خالی می‌شود، پلمپ شده و دیگر خودرویی وارد آن نخواهد شد. دقت داشته باشید که بنابر دلایل مختلفی نظیر محبوس شدن نقدینگی خودروساز، کاهش کیفیت خودروی تولیدی و ... احتکار خودرو برای خودروساز به صرفه نخواهد بود.

به گزارش ایرنا، او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند درصد خودروهای فعلی در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: با ۲ دسته از خودروها مواجهیم. دسته اول آنهایی‌اند که روی پلتفرم‌های داخلی شکل گرفته است که از آن جمله می‌توان به پلتفرم سمند، تیبا، تارا و ... اشاره کرد. در این خودروها با میزان داخلی‌سازی بالای ۷۰ درصد و گاهاً تا ۹۰ درصد مواجهیم. در گروه دوم که CKD‌ هستند بنابر دلایل متعدد خودروسازها در ۲۰ تا ۴۰ درصد متوقف شده‌اند.

کد خبر 455143

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • ۴ پیش‌بینی از قیمت خودرو در آینده

    ۴ پیش‌بینی از قیمت خودرو در آینده

    قیمت خودرو نوسان کمتری را نسبت به گذشته تجربه کرد. اما بازار همچنان در وضعیت رکودی قرار دارد و خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گیرد.

  • رابطه برد-برد بورس و شرکت‌های دانش بنیان

    رابطه برد-برد بورس و شرکت‌های دانش بنیان

    معاون عملیات بازار شرکت بورس تهران گفت: بورس تهران وظیفه خود می‌داند بعنوان بازوی اجرایی بازار سرمایه در گسترش صنایع بالقوه بورسی، کسب و کارهای نوپا و تخصص‌های بدیع، تلاش کند و برای اعتلای جایگاه اقتصاد دیجیتال و معرفی شرکت‌های دانش بنیان نقش آفرینی کند.

  • قیمت خودروهای ایران خودرو امروز شنبه ۱۸ تیر

    قیمت خودروهای ایران خودرو امروز شنبه ۱۸ تیر

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز شنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • اخبار جدید در مورد واردات خودرو توسط تولیدکننده ماکارونی

    اخبار جدید در مورد واردات خودرو توسط تولیدکننده ماکارونی

    مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت گفت:کلیات طرح واردات خودرو تدوین شده و منتظریم تا در هیئت دولت مصوب و ابلاغ شود.

  • توپ واردات خودرو در زمین هیئت دولت

    توپ واردات خودرو در زمین هیئت دولت

    توکلی لاهیجانی مدعی شد که از خرداد به بعد تولید خودرو به صورت مستقیم به ۱۰۰ درصد رسیده است.

  • جزئیات فروش بهاره خودروسازان

    جزئیات فروش بهاره خودروسازان

    کل فروش سه خودروساز بزرگ کشور در بهار امسال ۲۵۰‌ هزار و ۲۴۹ دستگاه بوده، این در حالیست که تولید خودروسازان در بهار امسال ۲۲۶ هزار و ۲۴۵ دستگاه بوده که بیانگر پیشی گرفتن فروش از تولید است.

  • نقش بازارسرمایه در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان 

    نقش بازارسرمایه در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان 

    با توجه به نام گذاری سال ۱۴۰۱ به نام «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» و تأکید ویژه بر شرکت‌های دانش‌بنیان نیاز است تا به منظور ترغیب آحاد مردم به منظور بهره جستن از تولیدات داخلی و مشارکت و سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف علمی و تولیدی علاوه بر ارایه تصویری روشن از طرح، تولید علم و محصول، بیانی قابل فهم در جهت معرفی فناوری‌های دانش‌بنیان و ظرفیت‌های علوم بنیادی نیز، ارایه شود.

  •   "الکترونیکی شدن عوارضی ها" به کجا رسید ؟

      "الکترونیکی شدن عوارضی ها" به کجا رسید ؟

    عضو کمیسیون عمران مجلس گفت که برخی عوارضی ها الکترونیکی شده اند اما بعضی هنوز مجهز نیستند.

  • گفتمان بین شرکت‌های دانش بنیان و بازار سرمایه با جزئیات و محورهای دقیق‌تر که موضوعات بورسی و دغدغه‌های شرکت‌های دانش بنیان را پوشش دهد محور برگزاری همایش بعدی خواهد بود.

  • خبرهای جدید از عرضه خودرو در بورس

    خبرهای جدید از عرضه خودرو در بورس

    معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا، از بررسی عرضه خودرو در بورس در شورای عالی بورس خبر داد و گفت در صورت موافقت قطعی این شورا، خودرو در بورس عرضه خواهد شد.

  • خودروسازان راهی جز عرضه خودرو در بورس کالا ندارند

    خودروسازان راهی جز عرضه خودرو در بورس کالا ندارند

    معاون عملیات و نظارت بازار بورس کالا گفت: خودروسازان راهی جز عرضه خودرو در بورس کالا ندارند. ماده ۱۸ توسعه ابزارها دولت را مکلف می‌کند بر عرضه اقلام در بورس کالا و عدم دستکاری و قیمت گذاری در بازارها می‌کند.

  • یک استعفا در وزارت صمت

    یک استعفا در وزارت صمت

    صدیف بیک زاده از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان استعفا کرد.

  • عذرخواهی گروه سایپا از مشتریان بابت تاخیر در تحویل خودروهای تیبا و تیبا۲

    عذرخواهی گروه سایپا از مشتریان بابت تاخیر در تحویل خودروهای تیبا و تیبا۲

    معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا گفت: با  هدف تضمین کیفیت محصولاتی که در اختیار مشتریان گرامی قرار می گیرد تحویل خودروهای تیبا و تیبا ۲ با تاخیر مواجه شده است که ضمن عذرخواهی از مشتریان عزیز، پس از کنترل های سختگیرانه مجدد و حصول اطمینان از کیفیت مطلوب این خودروها تلاش می کنیم تا با هماهنگی سازمان های نظارتی در اسرع وقت تعهدات ایجاد شده را انجام دهیم.

  • دوئل ادامه‌دار دومین اقتصاد جهان با کرونا

    دوئل ادامه‌دار دومین اقتصاد جهان با کرونا

    وزیر دارایی سابق چین می‌گوید که این کشور می‌تواند در صورت نیاز، کسری هزینه‌های بیشتر توسط دولت‌های مرکزی و محلی را برای تامین مالی حمایت از کسب و کارهای کوچک در نظر بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =