پیش بینی صادرات ۵۵ میلیارد دلاری تا پایان سال

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با بیان اینکه تراز تجارت خارجی ایران در دو ماه ابتدای سال جاری مثبت بود، گفت: پیش بینی می‌شود میزان صادرات امسال به ۴۵ تا ۵۵ میلیارد دلار برسد.

به گزارش صدای بورس، مهدی صفری در کمیسیون توسعه صادرات، مدیریت واردات، ترانزیت، حمل و نقل، گمرک و امور مرز اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به سیاست‌های دولت سیزدهم در ارتباط با توسعه تجارت با کشورهای همسایه‌ گفت: وزارت امور خارجه در زمینه هشت یا ۹ مولفه و شیوه برای ارزآوری کشور فعالیت دارد.

وی ادامه داد: این فاکتورها شامل صادرات، واردات، ترانزیت، دیپلماسی انرژی، برق و آب، صدور خدمات مهندسی و ترانزیت در شاخه‌های مختلف و انتقال تکنولوژی هستند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه بیان کرد: به عنوان مثال در زمینه ارزآوری واردات، کالای مورد نیاز ممکن است از یک منطقه خاص تامین شود که سعی می‌کنیم این نیاز را از چند کشور تامین کنیم.

صفری با بیان اینکه در چند ماه گذشته اقلامی به مجموعه کالاهای وارداتی کشاورزی افزوده شده است اظهار داشت: همچنین برای تکنولوژی‌های مورد نیاز کشور ارز صادر می‌کنیم که از جمله آن می‌توان به حوزه‌هایی مانند دارو، مواد غذایی، پرورش مرغ یا تخم مرغ و سایر کالاها اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: تجارت غیرنفتی ۸۹۷ میلیون دلاری ایران با کشورهای حاشیه خزر


وی یکی از مشکلات بخش کشاورزی را واردات کود دانست و تصریح کرد: کود پتاس و فسفات از چین وارد می‌شود که در ماه‌های اخیر از کشورهای دیگر نیز واردات داریم و توافقات لازم در این زمینه انجام شده است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه ادامه داد: توافق شده کالاهایی مانند ذرت، جو و گندم وارد و در مقابل محصولات شیمیایی مانند کود اوره در اختیار کشورهای دیگر قرار بگیرد.

صفری با اشاره به ارزآوری ترانزیت عنوان کرد: در این زمینه کریدور شمال - جنوب بر دو پایه چابهار، بندرعباس، آسیای مرکزی، روسیه، قفقاز و از طریق قفقاز - گرجستان به دریای سیاه و سپس به اروپا و کریدور پاکستان - ایران - قفقاز- گرجستان به اروپا و کریدور ترکیه - ایران - پاکستان به چین و برعکس فعال است.

به گزارش ایرنا، وی با اشاره به وضعیت صادرات با کشور افغانستان و هم مرزی آن با خراسان جنوبی گفت: وضعیت این کشور از گذشته تاکنون پایدار نبوده است لذا باید تجار و بخش خصوصی تمرکز خود را به کشورهای دیگر نیز لحاظ کنند.

کد خبر 454615

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =