تجارت غیرنفتی ۸۹۷ میلیون دلاری ایران با کشورهای حاشیه خزر

سخنگوی گمرک گفت: تجارت غیرنفتی ایران به ۴ کشور حاشیه خزر در دوماه نخست امسال، یک میلیون و ۲۰۰ هزار و ۹۴۰ تن کالا به ارزش بیش از ۸۹۷ میلیون دلار بود که با رشد ۱۰ درصدی در ارزش همراه بوده است.

به گزارش صدای بورس، سید روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک در تشریح تجارت غیرنفتی کشور به کشورهای حاشیه دریای مازندران، اظهار داشت: از مجموع تجارت ۹۰۰ میلیون دلاری با چهار کشور حاشیه خزر، سهم صادرات ۶۴۶ هزار و ۳۶۴ تن کالا به ارزش ۲۶۳ میلیون و ۱۹ هزار و ۴۴۰ دلار بوده است که با وجود کاهش ۱۴ درصدی در وزن با افزایش ۱۷ درصدی در ارزش کالای صادراتی نسبت به دو ماهه ۱۴۰۰ همراه بوده است.

وی افزود: سهم واردات هم ۵۵۴ هزار و ۵۷۶ تن کالا به ارزش ۶۳۴ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۸۳۱ دلار بود که ۶۲ درصد در وزن و ۴۹ درصد در ارزش افزایش داشته است.

سخنگوی گمرک در خصوص میزان صادرات به چهار کشور حاشیه خزر توضیح داد: کشور آذربایجان با خرید ۱۲۱ هزار و ۳۳۸ تن کالای ایرانی به ارزش ۱۱۴ میلیون و ۹۷۷ هزار و ۶۵۳ دلار با وجود کاهش ۱۰ درصدی در وزن، ۱۰۴ درصد در ارزش رشد داشته و اولین مقصد کالای صادراتی ایران در حاشیه کشورهای خزری بود، روسیه با ۱۹۸ هزار و ۶۶۳ تن کالا به ارزش ۶۸ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۳۷۲ دلار و با کاهش ۱۲ درصدی و ۲۹ درصدی در وزن و ارزش در جایگاه دوم، ترکمنستان نیز با خرید ۲۳۲ هزار و ۳۵۹ تن کالا با ارزش ۵۸ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۷۸۲ دلار با کاهش ۲۰ درصدی در وزن و رشد ۳۳ درصدی در ارزش در جایگاه سوم و قزاقستان با خرید ۹۴ هزار و سه تن کالا از ایران در دو ماهه اول سال به ارزش ۲۰ میلیون و ۸۵۴ هزار و ۶۳۳ دلار و با کاهش ۵ درصدی در وزن و ۲۴ درصدی در ارزش در جایگاه چهارم صادرات ایران به کشورهای خزری قرار دارد.


بیشتر بخوانید: آغاز تشکیل اوپک در حوزه خزر


لطیفی در خصوص میزان واردات ایران از کشورهای حاشیه خزر گفت: در واردات هم روسیه با فروش ۴۴۳ هزار و ۶۸۱ تن کالا به ارزش ۳۱۹ میلیون و ۱۴۲ هزار و ۹۱۱ دلار با رشد ۴۵ درصدی در وزن و ۷۳ درصدی در ارزش نسبت به مدت مشابه، اولین مبدا فروش کالا به ایران در بین همسایگان ایران در دریای مازندران بود.

به گزارش مهر - سخنگوی گمرک افزود: پس از روسیه، قزاقستان با فروش ۹۳ هزار و ۵۹۷ تن کالا به ارزش ۳۹ میلیون و ۷۶۴ هزار و ۷۹۵ دلار و رشد ۲۵۳ درصدی در وزن و ۲۸۵ درصدی در ارزش قرار دارد و آذربایجان با فروش ۴ هزار و ۸۶۴ تن کالا به ارزش ۴ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۲۵ دلار با رشد ۱۹۱ درصدی در وزن و ارزش، نسبت به مدت مشابه قرار گرفته و نهایتاً ترکمنستان با فروش ۱۲ هزار و ۴۳۳ تن کالا به ارزش ۵ میلیون و ۲۶۴ هزار و ۶۶۰ دلار و رشد ۸۰ درصدی در وزن و ۲۱ درصدی در ارزش در جایگاه چهارم واردات ایران از کشورهای حاشیه خزر قرار دارد.

کد خبر 454411

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • حذف شرکت های سودده از سهام عدالت در دولت روحانی

    حذف شرکت های سودده از سهام عدالت در دولت روحانی

    رییس فراکسیون سهام عدالت مجلس از تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای سهام عدالت با دستور وزیر اقتصاد خبر داد و گفت: در دولت قبل چند شرکت سودده مانند پالایشگاه شازند، پتروشیمی کرمانشاه و شرکت‌های ملی گاز و ملی حفاری توسط سازمان خصوصی‌سازی، به زیان مردم از پرتفوی سهام عدالت حذف شد.

  • روس‌ها، ماست ایرانی را یک دلار گران‌تر می‌خرند!

    روس‌ها، ماست ایرانی را یک دلار گران‌تر می‌خرند!

    رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید اصلاحات اقتصادی اخیر که به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی کالاها منجر شده، بازار صادراتی کشور را نیز با تغییراتی مواجه کرده است.

  • زوال طبقه متوسط در شکاف بین دارا و ندارها

    زوال طبقه متوسط در شکاف بین دارا و ندارها

    نرخ تورم خرداد ماه رکورد زد. تورم ماهانه ۱۲٫۱ درصد و تورم نقطه به نقطه ۵۲٫۵ درصد بیشتر شده است. این بالاترین نرخ تورم تجربه شده در چند دهه گذشته است. پیش از این کارشناسان اقتصادی بروز تورم را هشدار داده بودند. اما قرار است نرخ تورم تا کجا پیش برود؟

  • سیب به پاکستان می رود

    سیب به پاکستان می رود

    رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران گفت: صادرات سیب به کشور پاکستان از شهریور ماه امسال انجام می شود.

  • دلار ۲۷ هزار تومان شد

    دلار ۲۷ هزار تومان شد

    امروز قیمت هر اسکناس دلار براساس نرخ صرافی ملی ایران ۲۷ هزار و ۷۰۶ تومان است.

  • تشکیل وزارت بازرگانی در دولت تصویب شد

    تشکیل وزارت بازرگانی در دولت تصویب شد

    دولت با طرح مجلس برای تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل دو وزارت خانه صنعت و معدن و همچنین وزارت بازرگانی موافقت کرد.

  • صف فروش دلار شلوغ شد

    صف فروش دلار شلوغ شد

    عضو شورای‌عالی کانون صرافان گفت: امروز (سه‌شنبه) صف‌های فروش ارز در بازار تشدید شده است و در مقابل خریداران دلار نایاب شدند.

  • پیش بینی صادرات ۵۵ میلیارد دلاری تا پایان سال

    پیش بینی صادرات ۵۵ میلیارد دلاری تا پایان سال

    معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با بیان اینکه تراز تجارت خارجی ایران در دو ماه ابتدای سال جاری مثبت بود، گفت: پیش بینی می‌شود میزان صادرات امسال به ۴۵ تا ۵۵ میلیارد دلار برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =