افزایش ۱۴ میلیارد دلاری درآمدهای نفتی ایران 

با اجرای طرح توسعه یکپارچه توسعه میدان نفتی مشترک آزادگان که مدت ۷ سال و با سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلاری انجام خواهد شد، تولید از این میدان ۳۸۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد که درآمد نفتی ایران را سالانه ۱۴ میلیارد دلاری افزایش خواهد داد.

به گزارش صدای بورس-میادین غرب کارون جزو جوان‌ترین میادین نفتی ایران به شمار می‌روند. این میادین که پنج میدان آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی، یاران جنوبی و یادآوران را شامل می‌شود در مجموع ۶۴ میلیارد بشکه نفت درجا دارد.

علاوه بر وسعت و بزرگی این میادین، نکته‌ای که برداشت حداکثری نفت از میادین مشترک غرب کارون را با اهمیت کرده، مشترک بودن آن با کشور همسایه است.

در این میان آزادگان شمالی و جنوبی با توجه به وسعت از اهمیت بیشتری برخوردارند. از همین رو با روی کار آمدن دولت سیزدهم، توسعه این میادین در دستور کار قرار گرفت و در این خصوص جلسات متعددی برگزار شد.

از آنجا که از ابتدا وزارت نفت دولت سیزدهم اعلام کرده بود که توسعه نفتی را معطل اجرای برجام نمی‌کند، استفاده حداکثری از توان داخلی برای توسعه آزادگان شمالی و جنوبی مورد توجه قرار گرفت.

در حالی که میدان نفتی آزادگان بزرگ‌ترین میدان نفتی کشور است، در دولت گذشته طرحی برای توسعه آن اجرا نشد، اما دولت سیزدهم اقدامات مهمی برای توسعه آن انجام داده است که در بخش کوتاه‌مدت، تاکنون افزایش ۶۰ درصدی ناوگان حفاری و به تولید رساندن ۲۰ چاه از چاه‌های حفاری‌شده قبلی انجام شده است.

در برنامه میان‌مدت، به منظور تکمیل توسعه میدان نفتی آزادگان، شرکت ملی نفت در اقدام جدید به دنبال توسعه هم‌زمان فاز دوم آزادگان شمالی و فاز دوم آزادگان جنوبی با یک کارفرمای واحد و مدیریت یکپارچه مهندسی مخزن است.

در این طرح، برای نخستین بار به صورت هم‌زمان از ظرفیت بانک‌های دولتی و خصوصی، صندوق توسعه ملی (بانک‌های ملی، سپه، ملت، پارسیان، تجارت + صندوق توسعه ملی) و شرکت‌های اکتشاف و تولید داخلی (از ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان، قرارگاه خاتم، مپنا تا پتروپارس) استفاده خواهد شد که می‌توان آنها را غول‌های اقتصادی ایران نامید. درواقع بدون معطل ماندن برای خارجی‌ها، همه ظرفیت داخلی پای کار آمده است.

این موضوع علاوه بر آنکه به توسعه این میدان مشترک منجر خواهد شد، می‌تواند ظرفیت خالی سازندگان ایرانی را فعال کرده و اشتغال گسترده در مناطق نفتی کشور را ایجاد کند.

همچنین این طرح موجب توسعه کم‌سابقه توان تولید داخل در حوزه تأسیسات نفتی و پر کردن ظرفیت خالی سازندگان تجهیزات و پیمانکاران epc و epd خواهد شد.

این طرح از لحاظ تامین داخلی منابع مالی با مبلغ ۷ میلیارد دلار، تاکنون بزرگ‌ترین پروژه سرمایه‌گذاری دولت سیزدهم و حتی چند دولت اخیر محسوب می‌شود و از قرارداد ناتمام توتال در دولت یازدهم (۴.۸ میلیارد دلار) هم بزرگ‌تر است با این تفاوت که توتال فقط چند میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد و کار را نیمه‌تمام رها ساخت اما در طرح توسعه میدان آزادگان تمام منابع از داخل تامین خواهد شد.

با اجرای این طرح و در یک دوره هفت‌ساله، تولید نفت میدان آزادگان از ۱۹۰ هزار به ۵۷۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت، به این معنا که تولید نفت ایران ۳۸۰ هزار بشکه در روز زیاد خواهد شد در حالی که در دولت قبل تولید نفت ایران کاملاً پسرفت کرده بود.

پیش از این نیز مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه در اجرای پروژه‌های نفتی معطل شرکت‌های خارجی نمی‌مانیم، گفته بود که در دولت قبل و با کاهش تولید به دلیل تحریم‌ها، حدود یک میلیون بشکه از ظرفیت تولید نفت کشور از دست رفته بود که در دولت سیزدهم و با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری این ظرفیت احیا شد.

افزایش ۳۸۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت، سبب ارتقای قدرت چانه‌زنی ایران در اوپک خواهد شد.


بیشتر بخوانید :نفت برنت آماده صعود به سقف پیشین خود شد


با این افزایش تولید از آزادگان به ۵۷۰ هزار بشکه در روز می‌رسد که به معنای رشدی ۲۰۰ درصدی در این زمینه است. همچنین در این طرح برای نخستین بار هم‌زمان بحث افزایش ضریب بازیافت با تزریق گسترده آب انجام می‌شود.

افزایش ۳۸۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران با فرض قیمت هر بشکه نفت ۱۰۰ دلار سبب افزایش درآمد صادرات نفت ایران در حدود ۱۴ میلیارد دلار در سال می‌شود.

به گزارش ایرنا، حفر بیش از ۴۲۰ حلقه چاه تولیدی و تزریقی و احداث ۴۳۰ کیلومتر خطوط لوله جریانی و احداث ۷ مانیفولد جدید و توسعه ۳ مانیفولد موجود، از دیگر نکات طرح است.

کد خبر 454927

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =