تهران، متری ۴۰میلیون تومان!

آمارها می‌گویند قیمت مسکن به‌دلیل رکود در بازار نسبت به تورم، رشد کمتری داشته است و بنا به آمارهای اعلامی از سوی بانک مرکزی در خردادماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران، ۳۹میلیون و ۴۱۴هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۸.۴ و ۳۲.۸ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه به نقطه در خرداد به ۵۲‌درصد رسید و رکورد بالاترین میزان تورم در ۴۰ سال اخیررا ثبت کرد.

به گزارش صدای بورس - تورم در کشور، طی ۵۰ سال اخیر به یک چالش بزرگ تبدیل شده است و هرساله به تناوب، نرخ تورم افزایش می‌یابد. اثرات این جهش، به‌راحتی در قیمت کالاهای مصرفی خود را نشان می‌دهد، اما انباشت این تورم در نهایت بر بازار مسکن سرازیر می‌شود و قیمت زمین و مسکن را با شدت بیشتری افزایش می‌دهد.


متوسط قیمت هر مترمربع زمین در تهران در سال ۷۲ حدود ۵۰هزار تومان بود که این رقم در سال ۱۴۰۰ به حدود ۳۰میلیون تومان رسید. این افزایش ۶۰۰ برابری، مؤید این موضوع است که قیمت مسکن به آرامی خود را به سطح تورم خواهد رساند و در صورت ورود نقدینگی، این بازار ظرفیت دارد از نرخ تورم نیز عبور کند. پس از شکست طرح جذب سرمایه در بورس و ناامیدی مردم نسبت به سوددهی در این بازار، بار دیگر نگاه مردم به بخش‌های سنتی سرمایه‌گذاری مانند خودرو و مسکن جلب شده است و مطابق آمارهای اعلام شده، تعداد معاملات انجام شده در خردادماه، حدود ۱۳هزار و ۹۰۰ فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه در سال ۱۴۰۰ معادل ۳.۳۲ و ۱۹.۱۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد. الگوی خرید مردم در مسکن نشان از اقبال آن‌ها به واحدهای نوساز دارد به طوری‌که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۳۰.۱ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.


بیشتر بخوانید »ودیعه ۵ تا ۳۵ میلیاردی املاک مسکونی در شمال پایتخت


به گزارش جام جم - یکی از اتفاقات نادر در بازار مسکن، افزایش قیمت مسکن در جنوب شهر و همسان‌سازی با سایر مناطق اطراف خود است، به‌عبارتی قیمت مسکن در مناطقی که از قدیم قیمت کمتری نسبت به نقاط مرکزی و بالای شهر داشت، رشد چشمگیری داشته است و بنا به آمارهای اعلامی از سوی بانک مرکزی، بیشترین قیمت هر متر خانه ۸۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با ۱۹ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان در منطقه ۱۸ بوده که هر یک از آن‌ها با افزایش ۲۲.۳ درصدی در منطقه یک و ۵۵.۳ درصدی در منطقه ۱۸ مواجه شده است. با توجه به سکونت اقشار دهک‌های پایین و مهاجرت مردم از شهرهای دیگر به این مناطق، افزایش ۵۵.۳ درصدی قیمت مسکن، فشار مضاعفی را به دهک‌های پایین جامعه وارد خواهد کرد و می‌تواند تهران را به شهر گرانی برای همه اقشار تبدیل کند.

کد خبر 454592

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =