رکوردزنی سهم پول در فروردین ۱۴۰۱ +نمودار

طبق آمارهای بانک مرکزی از حجم نقدینگی ایران در ابتدای امسال، تقریبا ۹۵۰ هزار میلیارد تومان را حجم پول داشته است.

به گزارش صدای بورس،حجم نقدینگی در ابتدای سال ۱۴۰۱ برابر با ۴ هزار و ۸۳۲ هزار میلیارد تومان ثبت شده و نسبت به ماه قبل ۰.۲ درصد کاهش پیدا کرد.

به طور کلی در اقتصاد ایران نقدینگی در هر ماه مجموع پول و شبه پول برآورد می شود. برخی اقتصاددانان معتقدند زمانی که حجم پول در نقدینگی افزایش پیدا می کند به نوعی سرعت گردش پول در کشور نیز زیادتر شده و در نهایت قدرت تورم زایی آن بیشتر می شود.

این در حالی است که این سرعت در شبه پول کمتر است. بنابراین این عده رشد سهم پول را در نقدینگی را برای اقتصاد مضرتر می دانند.


بیشتر بخوانید: رشد نقدینگی در فروردین ۱۴۰۱ به کمترین میزان طی ۱۶ ماه اخیر رسید


پول

رکوردزنی سهم پول در فروردین ۱۴۰۱

طبق آمارهای بانک مرکزی از حجم نقدینگی ایران در ابتدای امسال، تقریبا ۹۵۰ هزار میلیارد تومان حجم پول داشته است.

به لحاظ درصدی این رقم ۱۹.۷ درصد از کل نقدینگی در این مقطع بوده که البته نسبت به ماه قبل کمتر شده است.

باقیمانده نقدینگی سهم شبه پول بوده که تقریبا معادل با ۸۱.۳ درصد است. چیزی به ارزش ۳ هزار و ۸۷۳ هزار میلیارد تومان.

به طور کلی پول دلالت بر اسکناس و مسکوک در دست مردم و سپرده های دیداری داشته که به نوعی پول داغ به حساب می آید. این در حالی است که شبه پول به سپرده های مدت دار نزد بانک ها دلالت دارد.

بررسی سهم پول فروردین امسال با موقعیت مشابه خود در سال های اخیر نشان می دهد در این مقطع این شاخص به بالاترین سطح خود در میان فروردین ماه های ۹ سال گذشته رسیده اما با این حال نسبت به ماه قبل خود در حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان کمتر شده است.

به گزارش اقتصاد نیوز، به باور برخی از کارشناسان بالاتر بودن سهم پول از نقدینگی در این ماه می تواند دلالت بر قدرت تورم زایی این شاخص در اقتصاد کشور داشته باشد. این در حالی است که برخی این سهم را مقطعی خوانده و با استناد بر کاهش ماهانه حجم پول در فروردین ماه، روند تورمی آینده را کاهشی می دانند.

کد خبر 454910

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • تبدیل یارانه نقدی به «کالابرگ»

    تبدیل یارانه نقدی به «کالابرگ»

    جانشین معاون رفاه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که قرار است یارانه نقدی در قالب یک پلتفرم و بستر، به کالابرگ تبدیل شود تا مردم با مراجعه به فروشگاه‌ها بتوانند کالاها را خریداری کنند که کارهای آن تا حد خوبی پیش رفته است.

  • ۹ تدبیر ‌دولت و بانک مرکزی برای مهار نقدینگی

    ۹ تدبیر ‌دولت و بانک مرکزی برای مهار نقدینگی

    آنچه که بیش از همه طی سال‌های اخیر موجب رشد ویرانگر نقدینگی در اقتصاد ایران شد، تحمیل فشار کسری بودجه آشکار و پنهان دولت‌ها بر سیستم بانکی و به دنبال آن رشد پایه پولی است‌، رویکردی که عملا تحمیل نوعی مالیات پنهان به مردم است‌.

  • چشم‌انداز تورم در ماه‌های آینده/ ساماندهی نظام پولی، غول مرحله آخر مدیریت تورم

    چشم‌انداز تورم در ماه‌های آینده/ ساماندهی نظام پولی، غول مرحله آخر مدیریت تورم

    کمتر از یک سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد و دولت سیزدهم اکنون در میانه مسیر کنترل بحران تورمی به جا مانده از دولت قبل است؛ در میان عوامل تورم، شاخص‌های پولی ازجمله رشد پایه پولی و نقدینگی سخت‌ترین بخش این بحران است که بررسی‌ها، چشم‌انداز تورم در ماه‌های آینده را کاهشی نشان می‌دهد.

  • با ترمز نقدینگی و پایه پولی قطار تورم متوقف می شود؟

    با ترمز نقدینگی و پایه پولی قطار تورم متوقف می شود؟

    بانک مرکزی گزارش تحلیل تحولات اقتصاد کلان در اردیبهشت‌ماه سال جاری را منتشر کرد. بر اساس آمارهای گزارش جدید، رشد نقطه به نقطه پایه پولی با کاهشی یک واحد درصدی نسبت به ماه قبل به ۵/ ۳۰درصد رسید.

  •  تعادل مناسبی در بازار ارز ایجاد شد؛ افزایش عرضه بر تقاضای ارز در سامانه نیما

    رئیس‌کل بانک مرکزی خبر داد:

    تعادل مناسبی در بازار ارز ایجاد شد؛ افزایش عرضه بر تقاضای ارز در سامانه نیما

    صالح آبادی در پنجمین جلسه هم اندیشی با اقتصادانان با محوریت «سیاستگذاری بهینه ارزی و ارتباط میان متغییرهای پولی و ارزی» که در بانک مرکزی برگزار شد گفت: مدیریت بازار ارز را همواره با جدیت و با مکانیزم ها مختلف در دستور کار قرار داده‌ایم.

  • تهران، متری ۴۰میلیون تومان!

    تهران، متری ۴۰میلیون تومان!

    آمارها می‌گویند قیمت مسکن به‌دلیل رکود در بازار نسبت به تورم، رشد کمتری داشته است و بنا به آمارهای اعلامی از سوی بانک مرکزی در خردادماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران، ۳۹میلیون و ۴۱۴هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۸.۴ و ۳۲.۸ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه به نقطه در خرداد به ۵۲‌درصد رسید و رکورد بالاترین میزان تورم در ۴۰ سال اخیررا ثبت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =