بدهی‌های سنگین به دولت سیزدهم تحویل شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت:‌در همان مرداد ماه سال ۱۴۰۰ دولت با بدهی ناشی از استقراض ۵۴ هزار میلیارد تومانی دولت قبل از بانک مرکزی، برداشت بیش از ۶۰ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی و بدهی به سیستم بانکی و بدهی به تأمین اجتماعی مواجه شد.

به گزارش صدای بورس - از سازمان برنامه و بودجه، دکتر سیدمسعود میرکاظمی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، در سفر به شهر مقدس قم و در دیدار با آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی و سبحانی، مطالبی را درباره وضعیت اقتصادی کشور ارائه کرد.

وی در این دیدارها بیان کرد: کشور در وضعیت خوبی به این دولت تحویل داده نشد، گستردگی کرونا که روزانه جان بیش از ۶۰۰ نفر از هموطنان را می‌گرفت و برخلاف دولت قبل که اذعان می‌داشت به دلیل اف ای تی اف (FATF) واکسن به ما نمی‌فروشند، به میزان کافی واکسن تهیه و به لطف خدا این بیماری منحوس مهار گردید.

معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: مشکل دیگر بروز خشکسالی و تنش آبی است که تقریبا برای رفع آن در ۳۱ استان کشور با عقب ماندگی روبرو هستیم. از طرف دیگر خشکسالی باعث کاهش تولید داخلی محصولات کشاورزی از جمله گندم گردیده بود و با قیمت‌های جهانی برخی کالاها ۲ تا ۳ برابر نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش یافتند.

به گفته وی، از طرفی دولت قبلی ذخایر کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی را مصرف و از ۸ میلیارد دلار اعتبار ارزی در بودجه که برای خرید این اقلام در نظر گرفته شده بود مبلغ ۵/۶ میلیارد دلار آن مصرف کرده بود.

میرکاظمی با اعلام اینکه کشور با بدهی‌های سنگین به دولت سیزدهم تحویل شد، افزود: در همان مرداد ماه سال ۱۴۰۰ دولت با با بدهی ناشی از استقراض ۵۴ هزار میلیارد تومانی دولت قبل از بانک مرکزی، برداشت بیش از ۶۰ میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی و بدهی به سیستم بانکی و بدهی به تأمین اجتماعی مواجه گردید. همین‌طور در مرداد ماه مانده اصل و سود اوراق که در سنوات قبل منتشر شده و وجوه آن مصرف گردیده بود بالغ بر ۵۳۰ هزار میلیارد تومان می‌شد و تا پایان سال ۱۴۰۴ این حجم تعهد برای دولت سیزدهم ایجاد شده است. در بودجه امسال نیز حدود ۱۰۳ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق وجود دارد که در مقابل آن می‌بایست ۱۷۲ هزار میلیارد تومان اوراق سالهای قبلی را تسویه کرده و این توان حرکت دولت را برای کارهای اساسی گرفته است.


بیشتر بخوانید :

خبر مهم رییس سازمان برنامه درباره یارانه‌ها چیست؟


رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه دیدار با علما افزود:‌از جمله مشکلات در زمان تحویل دولت، تورم حدودا ۵۰ درصدی بود که با مدیریت بر منابع و تعدیل مصارف در پایان سال گذشته کاهش یافت و همین‌طور در زمان انتقال دولت، بیکاری واقعی ۱۶ درصد و ضریب جینی یعنی شاخص فاصله طبقاتی افزایش قابل توجهی پیدا کرده بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: دولت تا آخر سال گذشته با مدیریت بر هزینه‌ها توانست ۱۸۰ هزار میلیارد تومان پرداخت عمرانی داشته و در این مدت تلاش کرده از بعد منابع و مصارف دولتی، استقراضی از بانک مرکزی نداشته باشد. دولت تلاش کرده درآمد نفت را بالا ببرد و همچنین درآمد مالیاتی را اصلاح کند و بخشی از پول‌های بلوکه شده را پس گرفته است. هم‌چنین دولت توانست در سال گذشته نسبت به واردات واکسن، کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی از همین محل اقدام کند.

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: گرانی نهاده‌ها و کالاهای اساسی ازجمله گندم، به دلیل خشکسالی و جنگ روسیه و اوکراین و درنتیجه بالا رفتن قیمت جهانی آن است. حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی از محاسبه حقوق ورودی گمرک و بودجه که قانونی و لازم‌الاجرا بود، به دلیل شروع به کار دولت سیزدهم با مجوز از رهبر معظم انقلاب، ۶ ماه به تعویق افتاد و تأمین ماه‌های آخر سال گذشته نیز به دستور ایشان ما را از مشکل بزرگی رهاند. ولی امسال در بودجه ۱۴۰۱ ارزی بنام ترجیحی وجود ندارد.

وی بیان کرد: درست است که قیمت نفت افزایش یافته و درآمد دولت افزایش می‌یابد ولی ۴۰ درصد درآمد امسال وارد صندوق توسعه می‌شود و ۵/۱۴ درصد سهم شرکت ملی نفت و مجموعاً ۵/۴۵ درصد از فروش نفت سهم دولت است.

میرکاظمی با بیان این که با افزایش یارانه، ضریب جینی اصلاح و فاصله طبقاتی کم شده است، افزود: با اصلاح نظام یارانه‌ها، دولت خود را از چرخه اقتصاد بیرون می‌کشد و به نظارت مشغول می‌شود.

وی بیان داشت: اجناس یارانه‌ای ایران پس از ۳ روز از تولید در فروشگاه‌های کشورهای همسایه به فروش می‌رسید و حذف ارز ترجیحی رانت و قاچاق را کم می‌کند و رقابت در تولید را بیشتر می‌کند، چون تولیدکننده درگذشته نمی‌توانست با کالای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی رقابت کند.

به گزارش ایرنا -معاون رئیس جمهور با تأکید بر این که دولت امانتدار است و با صرفه جویی از دارایی مردم حفاظت می‌کند، یادآور شد: مواد غذایی در سطح بین‌الملل در همه کشورها دچار آشفتگی است و با اصلاح نظام یارانه‌ای در ایران حمایت‌های لازم از اقشار متوسط و ضعیف جامعه صورت گرفته است.

کد خبر 454117

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • تا زمان صدور کالابرگ یارانه واریز می شود/شرط تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان

    تا زمان صدور کالابرگ یارانه واریز می شود/شرط تعیین تکلیف حقوق بازنشستگان

    رییس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه هیات دولت به سوالات خبرنگاران درباره نظام یارانه‌ای کشور، حقوق بازنشستگان و دیگر برنامه‌های این سازمان پاسخ داد.

  • دریافت ۱۱۰۰ میلیارد تومان پول از مردم برای نهاده ای که نیست

    دریافت ۱۱۰۰ میلیارد تومان پول از مردم برای نهاده ای که نیست

    رئیس سازمان بازرسی کشور گفت: مردم ۱۱۰۰ میلیارد تومان معادل ۵۰۰ هزار تن نهاده از سامانه بازارگاه خریداری کرده اند، درحالی که نهاده ای وارد کشور نشده است.

  • خبرهای جدید وزیر در مورد نان

    خبرهای جدید وزیر در مورد نان

    سید مسعود میرکاظمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: هیچ تغییری در قیمت بنزین صورت نخواهد گرفت و اگر طرحی در جایی اجرا می شود، به معنی این نیست که در کل کشور اجرا می شود.

  • بودجه ۳۱۵ میلیاردی جنجال به پا کرد

    بودجه ۳۱۵ میلیاردی جنجال به پا کرد

    توزیع بودجه اختصاصی ۳۱۵ میلیارد تومانی مجلس شورای اسلامی تحت عنوان جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ بین ۲۸ فدراسیون‌ ورزشی به شکلی نامتوازن، اعتراضات زیادی را به همراه داشت و در نهایت منجر به نامه اعتراضی جمعی از روسای فدراسیون‌ها به رییس مجلس شورای اسلامی شده است.

  • نصف مخازن سدها خالی است/۲۵ درصد مصرف کنندگان پرمصرف

    نصف مخازن سدها خالی است/۲۵ درصد مصرف کنندگان پرمصرف

    مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت:میزان ذخایر فعلی آب در سدهای کشور ۵۳ درصد ظرفیت کل آنها را شامل می شود

  • مسعود میرکاظمی؛ از کابینه احمدی نژاد  تا بودجه‌ریزی در دولت رئیسی / خط قرمز آقای وزیر 

    مسعود میرکاظمی؛ از کابینه احمدی نژاد تا بودجه‌ریزی در دولت رئیسی / خط قرمز آقای وزیر 

    در دولت نهم، او سکاندار وزارت بازرگانی بود. ورودش به این وزارتخانه البته با بحران تنظیم بازار سیب و پرتقال شب عید همراه شد و در انتهای دوره وزارتش، برای رفتن به وزارت نفت خیز برداشت.

  • مراکز واکسیناسیون کرونا در تهران/ جدول

    مراکز واکسیناسیون کرونا در تهران/ جدول

    شمار فوتی‌های کرونا بار دیگر در کشور دو رقمی شد. ورودی بیمارستان‌های نیز در روزهای اخیر ۵۰ درصد افزایش داشته است. متخصصان بر لزوم دریافت دز یادآور واکسن کرونا تاکید دارند. اما افراد برای دریافت واکسن کرونا کجا می‌توانند مراجعه کنند؟

  • بودجه ۱۴۰۲ بالاخره اصلاح می‌شود؟

    بودجه ۱۴۰۲ بالاخره اصلاح می‌شود؟

    در حالی که رئیس سازمان برنامه و بودجه از تلاش برای تصویب برنامه اصلاح ساختار بودجه در شورای هماهنگی قوا خبر داده، نمایندگان مجلس در طرح «نظام‌نامه برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی کشور»، ساز و کارهای جدیدی برای تحول در نظام بودجه‌نویسی کشور طراحی کرده‌اند.

  •  کمترین تورم در کدام سال‌ها بود؟

    کمترین تورم در کدام سال‌ها بود؟

    در حالی که براساس گزارش مرکز آمار که دیروز منتشر شده است، رکورد تورم پس از انقلاب شکسته شد و به نام دولت انقلابی ثبت شده است با این حال امروز رئیسی و برخی دیگر از دولتمردان حملات خود به دولت روحانی را تکرار کرده‌اند. به همین خاطر بد نیست مروری کوتاه بر نرخ تورم در دولت روحانی داشته باشم.

  • نهاده ها اخر تیر تحویل دامداران می شود

    نهاده ها اخر تیر تحویل دامداران می شود

    معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به دریافت ۱۱۰۰میلیارد تومان پول از مردم توسط یک شرکت و عدم‌تحویل نهاده به آن‌ها گفت: مجموعه پول دریافتی از خریداران نهاده‌های دامی در بانک کشاورزی بلوکه شده و موجود است.

  • آب دریاچه ارومیه کم شد

    آب دریاچه ارومیه کم شد

    مدیر کل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب خزر و دریاچه ارومیه گفت: امسال تراز دریاچه ۱۲۷۰ متر و ۶۵ سانتیمتر بوده و نسبت به سال گذشته در همین زمان ۵۳ سانتیمتر کاهش را نشان می‌دهد.

  • عوارض متورم / دولت رئیسی برای عوارض خروج از کشور  چه خوابی دیده بود؟

    عوارض متورم / دولت رئیسی برای عوارض خروج از کشور چه خوابی دیده بود؟

    در دولت حسن روحانی و در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ نیز چنین جهش یکباره‌ای در نرخ عوارض خروج از کشور لحاظ شد. افزایش سه برابری نرخ عوارض خروج از کشور در دولت پیشین انتقادات بسیاری را برانگیخت چرا که مبلغ عوارض خروج از کشور ناگهان از ۷۵ هزارتومان به به ۲۲۰ هزارتومان رسانده شد.

  • جزئیات قیمت کالاهای اساسی خانوار

    جزئیات قیمت کالاهای اساسی خانوار

    بررسی وضعیت قیمت کالاهای اساسی و اقلام ضروری خانوار در هفته اول تیرماه حاکی از ثبات نسبی قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته است.

  • نماینده مجلس: حذف ارز ترجیحی کار دولت بود نه مجلس!

    نماینده مجلس: حذف ارز ترجیحی کار دولت بود نه مجلس!

    احمد نادری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی به اظهارات میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد حذف ارز ترجیحی واکنش نشان داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =