قول جدید دولت: گرانی‌ها جبران می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: هدف از یارانه دادن در کل رساندن کالا به دست مصرف کننده با قیمت مناسب و به سهولت است، ولی تجربیات این سال ها نشان داد که تشکیل پرونده‌های سنگین مالی یکی از نتایج سیاست ارز ترجیحی بوده است.

به گزارش صدای بورس، حجت الله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی درباره مضرات ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: تجربه پرداخت یارانه از دهه ۶۰ وجود دارد، البته یارانه برخی کالاها در طول این سال‌ها حذف شد و کالاهای محدودی باقی ماند.

وی در ادامه اضافه کرد: هدف از یارانه دادن در کل رساندن کالا به دست مصرف کننده با قیمت مناسب و به سهولت است، ولی تجربیات این سال‌ها نشان داد که تشکیل پرونده‌های سنگین مالی یکی از نتایج این سیاست بوده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ارز ترجیحی برای واردات کالاهای مورد نیاز مردم پرداخت می‌شد، اما همان کالایی که با این ارز مورد خریداری قرار گرفته بود با قیمت ارز آزاد در داخل کشور به فروش می‌رسید. از طرفی بسیاری از این کالاها اصلا به دست مصرف کننده‌ای که هدف تخصیص ارز بود، نمی‌رسید و کالاهای در نظر گرفته شده از کشور به صورت قاچاق یا غیر قاچاق خارج و با قیمت‌های بسیار مناسب‌تر نسبت به داخل به فروش می‌رسید. به این معنا؛ سود یارانه‌ای که برای شهروندان پیش‌بینی شده بود به مردم کشورهای همسایه رسید.


  • بیشتر بخوانید:

زعفران ۳۰۰ درصد گران شد


وی درخصوص مفاسد ایجاد شده در نتیجه ارز ۴۲۰۰ تومانی تصریح کرد: فساد ناشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی فاصله طبقاتی را روز به روز بیشتر کرد و مشکلات عدیده‌ای در تولید داخلی به وجود آورد که در نتیجه آن اغلب تولید کنندگان زیان‌ده شدند. تمام این موارد سبب شد تا در حذف ارز ترجیحی یک اتفاق نظر در حوزه‌های اقتصادی به وجود آید. البته در دولت های گذشته هم این اتفاق نظر وجود داشت، اما یا شرایط آن فراهم نشد یا اینکه از تبعات اجرای این کار وحشت داشتند. دولت سیزدهم همت به خرج داد و این کار را انجام داد، البته با ایراداتی همراه است.

فیروزی در ادامه تصریح کرد: کشور ایران سرزمین گسترده‌ای است، ولی به جز هفته اول که یک مقدار تنش در بازار بر برخی از کالاها ایجاد شد و اکنون فروکش کرده، اتفاق دیگری رخ نداد و مردم به این سیاست اعتماد کردند، البته بر برخی از کالاهای دیگر هم اثر گذاشته است که رفع آن به نظارت دولت بر می‌گردد.

به گزارش ایبنا، وی درباره سیاست‌های حمایتی دولت نیز تاکید کرد: حوزه‌های مالی و بانکی تزریق هر گونه نقدینگی را در بازار تورم‌زا می‌دانند و کارت الکترونیکی از این مسئله جلوگیری به عمل می‌آورد. علاوه بر این کالابرگ مصوبه مجلس است زیرا بازار را بهم نمی‌ریزد، البته این امکان وجود دارد در بعضی از بخش‌ها خصوصا مناطق روستایی که برخی از کالاهای مصرفی خود را تولید می‌کنند، ترجیح و اولویت آنها دریافت نقدی یارانه باشد، بنابراین چنانچه نسخه‌ای بینابین در این رابطه انتخاب شود، بهتر خواهد بود.

کد خبر 453416

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • رب گوجه‌فرنگی کمیاب شد

    رب گوجه‌فرنگی کمیاب شد

    بررسی وضعیت کالاهای اساسی و اقلام ضروری خانوار در هفته آخر خرداد ۱۴۰۱ حاکی از ثبات نسبی قیمت‌ها و کمبود رب گوجه فرنگی است.

  • معترضان حق برداشت یارانه را ندارند

    معترضان حق برداشت یارانه را ندارند

    افرادی که نسبت به ثبت اعتراض برای عدم دریافت یارانه و یا دهک‌بندی اقدام و برایشان یک مرحله واریز شده است، باید توجه داشته باشند که امکان برداشت برای هیج یک از افراد معترض فعلا وجود ندارد و باید تا زمان انجام بررسی صبر کنند.

  • قارچ خوراکی لاکرچی شد

    قارچ خوراکی لاکرچی شد

    دبیر انجمن صنفی پرورش‌دهندگان قارچ خوراکی ایران گفت: تولید قارچ پیش از اصلاح نظام یارانه‌ای مزیت مطلق سرمایه‌گذاری بود اما هم اکنون جزو مزیت‌های نسبی سرمایه‌گذاری هم قرار نمی‌گیرد چراکه از سبد غذایی خانوارها خارج و به یک محصول لوکس تبدیل شده است.

  • برخورد جدی با قاچاق کالا در سطح عرضه

    برخورد جدی با قاچاق کالا در سطح عرضه

    مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به برنامه این ستاد برای برخورد با قاچاق کالا گفت: سطح عرضه شامل فضای حقیقی و فضای مجازی می‌شود و تفاوت حقوقی میان مغازه‌های سطح شهر، صفحات‎ مجازی و سایت‌های فروش آنلاین وجود ندارد.

  • اغنیا بیش از فقرا از ارز دولتی بهره بردند

    اغنیا بیش از فقرا از ارز دولتی بهره بردند

    قائم مقام خانه صنعت و معدن ایران گفت: اقشار آسیب پذیرتر برنج، گوشت و مرغ کم‌تری مصرف می‌کردند، پس سهم کمتری از یارانه تخصیص داده شده خواهند داشت.

  • پایان خریدهای هیجانی در بازار مواد غذایی

    پایان خریدهای هیجانی در بازار مواد غذایی

    با حذف ارز ترجیحی و هدفمندسازی یارانه‌ها از اردیبهشت قیمت بیشتر کالاهای اساسی بالا رفته و تقاضا را در بازار دچار تغییراتی کرده است. فروشنده‌ها از پایان خریدهای هیجانی و انبوه می‌گویند و معتقدند تغییرات قیمت کالاها باعث شده مردم خرید و مصرف خود را مدیریت کنند.

  •   فراوانی روغن گران در فروشگاه‌ها

    چه عاملی باعث کاهش خرید روغن در بازار شد؟

    فراوانی روغن گران در فروشگاه‌ها

    نوش دارو پس از مرگ سهراب! پس از کمبود و گرانی روغن، برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای تصمیم به اطلاع رسانی و تعیین میزان مصرف روغن با شعار "به اندازه نیاز خرید کنید"برای خانوارها گرفته اند و موج جدیدی برای سرپوش افزایش قیمت ایجاد کرده اند.

  • گرانی تنها مخصوص ایران نیست

    گرانی تنها مخصوص ایران نیست

    نایب رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران گفت: نه تنها در کشور ما بلکه کشورهای اروپایی هم با کمبود و افزایش قیمت زیادی روبرو شده‌اند، از طرف دیگر در کشور شاهد تورم هم هستیم که مربوط به افزایش نهاده‌هاست.

  •  کدام بازار در شرایط فعلی برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

     کدام بازار در شرایط فعلی برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

    معمولاً وقتی صحبت از فرصت‌های ‌سرمایه‌گذاری می‌شود (حداقل طی چند سال اخیر) کمتر مطلبی به بحث تولید اختصاص می‌یابد، اما باید گفت در شرایط فعلی که نرخ ارز رشد زیادی کرده و رشد دوباره‌ای نیز به نظر خواهد داشت، و در طرف مقابل به خاطر کمبود منابع ارزی حکومت تا حد امکان واردات را محدود کرده، تولید بسیاری از محصولات صرفه اقتصادی یافته است.

  • کاهش ۷۰ درصدی مصرف زعفران در داخل کشور

    کاهش ۷۰ درصدی مصرف زعفران در داخل کشور

    نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: با توجه به افزایش قیمت زعفران در ماه های اخیر، میزان مصرف زعفران ۷۰ درصد کاهش یافته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =