اغنیا بیش از فقرا از ارز دولتی بهره بردند

قائم مقام خانه صنعت و معدن ایران گفت: اقشار آسیب پذیرتر برنج، گوشت و مرغ کم‌تری مصرف می‌کردند، پس سهم کمتری از یارانه تخصیص داده شده خواهند داشت.

به گزارش صدای بورس، آرمان خالقی گفت: هدف اصلی تخصیص ارز دولتی تثبیت قیمت‌ها در آن مقطع بود؛ این کار می‌توانست برای دوره‌ای کوتاه قابل توجیه باشد، اما تمدید شدن هر ساله آن قابل فهم برای فعالان و کارشناسان اقتصادی نیست. در این بین افرادی بودند که با سوء استفاده، کالاهایی را که با ارز ارزان وارد کشور شده با ارز آزاد در کشور به فروش می‌رساندند.

او می‌گوید: در این قیمت کالاها به قدری خطای محاسباتی وجود داشت و اعداد به قدری بزرگ بود که سر ریز آن به کشورهای همجوار می‌رسید و آن‌ها را منتفع می‌کرد. وقتی اختلاف قیمت آرد روغن و حتی محصولات آن را در داخل و خارج از کشور مقایسه می‌کردیم، مشخص بود که قاچاق را به همراه دارد و سود سرشاری را به جیب قاچاقچی‌ها سرازیر می‌کرد. زمانی که کالایی را ارزان در اختیار داشته باشید دور ریز بیشتری خواهید داشت و توجه کمتری به مصرف بهینه خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید: گرانی ۶۰ درصدی مواد غذایی در راه است؟


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دلار ۴۲۰۰ تومانی از فروردین ۱۳۹۷ تا اردیبهشت ۱۴۰۱ میهمان اقتصاد ایران بود. بعد از بروز التهاب قیمتی در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۶ و هفته‌های نخست سال ۱۳۹۷؛ اسحاق جهانگیری معاون اول وقت رئیس جمهور، از دلار ۴۲۰۰ تومانی رونمایی کرد. البته بعدها مسئولیت اتخاذ این سیاست ارزی را کسی بر عهده نگرفت اما این ارز دولتی در آن زمان با این عنوان تخصیص داده شد که قرار است از ایجاد التهاب و افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند.

کد خبر 453275

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • هر کیلو مرغ کامل تازه چقدر است؟

    هر کیلو مرغ کامل تازه چقدر است؟

    قیمت مرغ امروز با کمی تغییرات اعلام شد.

  • قول جدید دولت: گرانی‌ها جبران می‌شود

    قول جدید دولت: گرانی‌ها جبران می‌شود

    عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: هدف از یارانه دادن در کل رساندن کالا به دست مصرف کننده با قیمت مناسب و به سهولت است، ولی تجربیات این سال ها نشان داد که تشکیل پرونده‌های سنگین مالی یکی از نتایج سیاست ارز ترجیحی بوده است.

  • یارانه معیشتی متقاضیان بازنگری قابل برداشت نیست

    یارانه معیشتی متقاضیان بازنگری قابل برداشت نیست

    سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با بیان اینکه یارانه افراد متقاضی بازنگری به حذف یارانه معیشتی هنوز مسدود است، گفت: فهرست ۲.۵ میلیون نفری متقاضیان جدید به وزارت رفاه ارسال شد.

  • برخورد جدی با قاچاق کالا در سطح عرضه

    برخورد جدی با قاچاق کالا در سطح عرضه

    مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به برنامه این ستاد برای برخورد با قاچاق کالا گفت: سطح عرضه شامل فضای حقیقی و فضای مجازی می‌شود و تفاوت حقوقی میان مغازه‌های سطح شهر، صفحات‎ مجازی و سایت‌های فروش آنلاین وجود ندارد.

  • یارانه نقدی داریم ، کالابرگ نداریم

    یارانه نقدی داریم ، کالابرگ نداریم

    عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: زیرساخت‌های بانک مرکزی برای ارائه خدمات کارت الکترونیکی به عنوان کالا برگ فراهم نیست فعلا پرداخت یارانه نقدی ادامه پیدا می‌کند، احتمالا بعد از شهریور ماه تکلیف این موضوع روشن می شود.

  • پایان خریدهای هیجانی در بازار مواد غذایی

    پایان خریدهای هیجانی در بازار مواد غذایی

    با حذف ارز ترجیحی و هدفمندسازی یارانه‌ها از اردیبهشت قیمت بیشتر کالاهای اساسی بالا رفته و تقاضا را در بازار دچار تغییراتی کرده است. فروشنده‌ها از پایان خریدهای هیجانی و انبوه می‌گویند و معتقدند تغییرات قیمت کالاها باعث شده مردم خرید و مصرف خود را مدیریت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =