۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
گرانی تنها مخصوص ایران نیست

نایب رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران گفت: نه تنها در کشور ما بلکه کشورهای اروپایی هم با کمبود و افزایش قیمت زیادی روبرو شده‌اند، از طرف دیگر در کشور شاهد تورم هم هستیم که مربوط به افزایش نهاده‌هاست.

به گزارش صدای بورس، سیداسماعیل یزدان‌پناه درباره افزایش قیمت برخی کالاها از جمله آرد و به دنبال آن ماکارونی به خبرنگار ایلنا گفت: اولا بخشی از گرانی‌ها مربوط به افزایش قیمت جهانی به دنبال جنگ روسیه و اوکراین است. چون بیشتر غلات و درصد عظیمی از محصولات مربوط به تولید این دو کشور بوده که در قیمت آرد، نهاده‌ها و دانه‌های روغنی و درنتیجه روغن صورت گرفته است.

وی افزود: این افزایش قیمت نه تنها در کشور ما بلکه کشورهای اروپایی هم با کمبود و افزایش قیمت زیادی روبرو شده‌اند. حتی ماکارونی یک دلاری تا 5 دلارهم در برخی کشورهای اروپایی رسیده است. کشور ما هم از این افزایش قیمت‌ها، مستثنی نیست. علی‌رغم اینکه دولت ذخایر کافی در این خصوص دارد و تمهیدات لازم را دیده اما به هر حال این موضوع در افزایش قیمت‌ها بی‌تاثیر نیست.

نایب رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران در ادامه تاکید کرد: از طرف دیگر در کشور شاهد تورم هم هستیم که این موضوع هم در افزایش قیمت‌ها تاثیرگذار است. بخش دیگر تورم به خاطر افزایش پایه پولی در کشور و افزایش نقدینگی است که این اتفاق را ما هر سال داریم. اگر همه این عوامل را با هم تجمیع کنیم، نهایتا وضعیت موجود را رقم می‌زند.


بیشتر بخوانید:حذف ارز ترجیحی بر صنایع غذایی چه تاثیری می‌گذارد؟ / پایانی بر سرکوب قیمت‌ها


یزدان‌پناه درباره نقش دولت برای کنترل قیمت‌ها خاطرنشان کرد: به هر حال ما در شرایط بحرانی هستیم که باید دولت بسیار با دقت در این خصوص عمل کند و مردم هم کمک کنند تا از این برهه به سلامت گذر کنیم. ما در کشور مسائلی را داریم که باید بر اساس آن اولویت‌گذاری شود.

وی افزود: در شرایطی هستیم که دولت شدیدا به منابع مالی و ارزی نیاز دارد برای اینکه با کسری بودجه مواجه نشود. اگر ارز ترجیحی را به نرخ نیمایی تبدیل نمی‌کردیم ممکن بود این تورم به تاخیر بیفتد، اما این اتفاق بازهم می‌افتاد. چون باز هم پایه پولی افزایش می‌یافت و در کسری بودجه این موضوع خودش را نمایان می‌کرد. بنابراین ما باید این داروی ترس را در زمان بیماری بخوریم.

به گزارش ایلنا، نایب رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران درباره راهکارهای پیش‌بینی شده برای کاهش فشار افزایش نرخ کالاها روی اقشار کم درآمد گفت: یکی از بخش‌ها فراهم کردن تسهیلات لازم از سوی دولت برای مردم، خصوصا دهک پایین جامعه است که حتما باید در بحث یارانه یک نگاه و بازبینی انجام شود تا این فشارها از روی مردم کم شود.

کد خبر 452875

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • چرا فروشگاه‌ها خالی از مواد شوینده شد؟

    به شوینده‌ها ارز ترجیحی تعلق نمی‌گرفت

    چرا فروشگاه‌ها خالی از مواد شوینده شد؟

    عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران می‌گوید: همزمان با تورم وگرانی ارز متغیرهای قیمتی مواد اولیه داخلی و خارجی بر قیمت تمام شده تأثیر گذاشته و این روند قطعاً قیمت محصولات عرضه شده در بازار را گران خواهد کرد.

  • وزیر اقتصاد: اجازه گرانی خانه را نمی دهیم

    وزیر اقتصاد: اجازه گرانی خانه را نمی دهیم

    وزیر امور اقتصاد و دارایی یکی از عوامل مهم تورم در کشور را افزایش قیمت‌های جهانی عنوان کرد و گفت: با وجود این، نرخ تورم کشورمان در ماه گذشته نسبت به نرخ تورم در کشورهای دیگر پایین‌تر بوده است.

  • رابطه حذف ارز ترجیحی با فعالیت شرکت های بورسی

    رابطه حذف ارز ترجیحی با فعالیت شرکت های بورسی

    از بین رفتن رانت ها از طریق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را می توان به عنوان اتفاقی بسیار مثبت در راستای شفافیت فعالیت شرکت های بورسی در نظر گرفت.

  • کارتی شدن نان به گلستان رسید

    کارتی شدن نان به گلستان رسید

    استاندار گلستان با تاکید بر اهمیت نظارت بر واحدهای نانوایی گفت: نصب کارت‌خوان‌های جدید در نانوایی‌های استان گلستان آغاز شد.

  • پای تبانی در میان است!

    پای تبانی در میان است!

    شورای رقابت مدعی شده که جریان جوجه‌کُشی مصداق تبانی بوده است، با این حال این شورا هیچ سند و توضیحی در مورد آن ارائه نکرده است.

  • رب هم گران شد

    رب هم گران شد

    بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که پس از کمیاب شدن روغن حال نوبت به رب گوجه رسیده است و همسو با کمیاب شدن آن زمزمه‌هایی در خصوص افزایش قیمت این محصول به گوش می‌رسد.

  • قول جدید دولت: گرانی‌ها جبران می‌شود

    قول جدید دولت: گرانی‌ها جبران می‌شود

    عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: هدف از یارانه دادن در کل رساندن کالا به دست مصرف کننده با قیمت مناسب و به سهولت است، ولی تجربیات این سال ها نشان داد که تشکیل پرونده‌های سنگین مالی یکی از نتایج سیاست ارز ترجیحی بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =