۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
چرا همه چیز گران شد؟

تبعات تصمیم جدید دولت برای حذف ارز ترجیحی (دلار ۴۲۰۰ تومانی) به تدریج و چنانکه پیش‌بینی می‌شد، به دیگر حوزه‌ها هم کشیده شده است.

به گزارش صدای بورس، در این زمینه، جدا از تغییرات محسوس در قدرت خرید خانوار، دست‌کم چند رخداد هم در بخش تولید و صادرات به وقوع پیوسته است: صدای هشدار شدید در مورد احتمال کاهش تولید مرغ و تخم‌مرغ بلند شده و همزمان صادرات این دو کالا افزایش پیدا کرده؛ تصاویری از کشتار جوجه‌های یکروزه در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شده و حالا عوارض صادرات گوجه‌فرنگی هم یک‌شبه افزایش پیدا کرده است.

یک تصمیم و هزار پیامد

در شرایط عادی، بازارها باید بتوانند شرایط جدید را هضم کنند، اما حالا این اتفاق به دشواری رخ خواهد داد.

مرغداران می‌گویند نمی‌توانند در محدوده‌ای که دولت تعیینِ قیمت کرده، مرغ تولید کنند.

کشتار جوجه‌ها هم علامتی نگران‌کننده (ولی مسبوق به سابقه) است که نشان می‌دهد تولید ممکن است از صرفه بیفتد. (البته شورای رقابت گفته این ماجرا مصداق «تبانی» بوده است.

کشتار جوجه‌های یکروزه (که اخیرا تصاویرش منتشر شد) نشان از یک بحران عمیق در تولید دارد.


بیشتر بخوانید: پایانی بر ماجراجویی دلار ۴۲۰۰ در اقتصاد ایران


همزمان، گفته می‌شود که افزایش قیمت‌ها موجب شده تقاضای داخلی برای این کالاها به‌ ناگهان افت کند و در نتیجه، مرغ و تخم‌مرغ تولید داخل که با مازادِ تولید مواجه شده، آماده صادرات به کشورهای همسایه باشد.

از آن‌سو، به تازگی اعلام شد که برای صادرات گوجه‌فرنگیِ مزرعه‌ای (و نه گلخانه‌ای)، عوارض ۶ هزار تومانی به ازای هر کیلوگرم صادرات تعیین شده است.

مجید حسنی‌مقدم، سرپرست دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی به ایسنا گفته بود که «چون قیمت گوجه‌فرنگی ربی و به تبع آن رب گوجه‌فرنگی بالا رفته، برای مدیریت بازار داخلی این عوارض تعیین شده است.»

بنابراین، باز هم ماجرای صادرات بی‌رویه و بروز بحران در بازارهای داخلی (که پیش از این بارها رخ داده بود)، در حال تکرار است.

داستان هندوانه‌های آب‌داری که صادر می‌شوند

اما باز هم شواهدی هست که نشان می‌دهد یک تصمیم اقتصادی، چگونه می‌تواند به عواقبی ناخواسته ختم شود.

اسماعیل مرادیان، نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، به تازگی گفته بود که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از هندوانه تولیدی در شیراز، یک‌راست به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می‌رود.

ندوانه ایرانی به ترکیه صادر می‌شود، در حالی که ترکیه به دلیل کم‌آبی کشت هندوانه را محدود کرده است.

به گفته این مقام صنفی، بازرگانان عرب «به سر مزرعه می‌آیند» و هندوانه را کیلویی ۵ هزار تومان از کشاورز می‌خرند، در حالی که تا پیش از این اقدامِ بازرگانان عرب، قیمت هندوانه سر مزرعه کیلویی ۳ هزار تومان بوده است.

به گفته نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی، ترجیحِ کشاورز شیرازی هم این است که با بازرگان عرب کار کند، چرا که پولش نقد است.

به گزارش تجارت نیوز ،همین مقام صنفی اما حدود یک ماه پیش هم گفته بود که روزانه ۷۰۰ کانتینر بار هندوانه از ایران تنها به ترکیه صادر می‌شود و «کانتینرهای ترک برای حمل هندوانه، میدان اصلی میوه و تره‌بار در تهران را محاصره کرده‌اند.»

کد خبر 452867

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =