شکایت کارگران دولتی علیه مصوبه هیات دولت

حسین حبیبی، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور از ثبت بیش از سه هزار شکایت در دیوان عدالت اداری خبر می‌دهد. وی می‌گوید شاکیان خواهان افزایش دستمزد کارگران دولتی براساس مصوبه بخشنامه مزد سال ۱۴۰۱ هستند.

به گزارش صدای بورس، از واکنش‌ها به ممانتعت دولت از افزایش دستمزد ۱۴۰۱ چه خبر؟ یک ماه بعد از بسته شدن ابلاغ مصوبه افزایش دستمزد سال ۱۴۰۱، کاشف به عمل آمد که دولت خودش را از شمول این افزایش مستثنی کرده است.

افزایش دستمزد سالانه تمام کارگران دولتی و غیر دولتی تابع مصوبه شورای عالی کار است و از نظر قانونی این مصوبه مستقل از افزایش حقوقی است که در قانون بودجه برای کارمندان درنظر گرفته می‌شود.

برای سال ۱۴۰۱ شورای عالی کار ساده را تا ۵۷ درصد افزایش داد و در مقابل برای افزایش مزد کارگران سایر سطوح ۳۸ درصد درنظر گرفت. این افزایش در پایان سال ۱۴۰۰ محرز و برای اجرا به تمامی کارفرمایان دولتی و غیر دولتی ابلاغ شد اما بعدتر خود دولت تصمیم گرفت تا خودش را از شمول این افزایش مستثنی کند.

در حال حاضر دستمزد کارگران بخش‌های دولتی به اندازه افزایش حقوق کارمندان زیاد شده است، این یعنی درآمد ماهانه این افراد تنها ۱۰ درصد به نسبت سال قبل زیاد شده است.



مبنای این افزایش، یکی از مصوبات اخیر هیات دولت است که در آن به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه از بخش افزایش حقوق کارمندان در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ الگوبرداری شد و در نتیجه برای افزایش دستمزد کارگران دولتی، سقفی ۱۰ درصدی تعیین شد.

واکنش کارگران، ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری

در واکنش به این اتفاق گروهی از کارگران مشغول ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری هستند.حسین حبیبی، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور درباره آخرین تحولات مربوط به این اتفاق می‌گوید: تا به امروز نزدیک به سه هزار شکایت در دیوان عدالت اداری ثبت شده است.

شاکیان خواهان ابطال مصوبه‌ هیات دولت هستند، همان مصوبه‌ای که به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه افزایش قانونی دستمزد کارگران نادیده گرفته شده است.

از قرار معلوم روند شکایت کارگران از دستمزدهای سال ۱۴۰۱ همچنان ادامه دارد.

به موازات این اتفاق اما دولت هم کوتاه نیامده و به اقدامات پیشگیرانه روی آورده است، حسین حبیبی درباره این مسئله به تجارت‌نیوز گفت: باخبر شدیم که دولت در صدد اصلاح لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ برآمده است و قصد دارد از این طریق، افزایش دستمزد کارگران بخش دولتی را محدود و مستثنی از مصوبه افزایش مزد شورای عالی کار کند.

به گزارش تجارت نیوز،وی ادامه داد: این اتفاق از این حیث حائز اهمیت است که بخش قابل توجهی از کارگران به صورت مستقیم و غیر مستقیم در استخدام دولت هستند و برای دستگاه‌های دولتی مشغول به کارند.

کد خبر 452866

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • صف طولانی مردم برای خرید نان

    صف طولانی مردم برای خرید نان

    مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان تهران گفت: بعد از افزایش نرخ گندم صنف و صنعت قیمت نان فانتزی روند صعودی به خود گرفت از این‌رو بخشی از نیاز مردم که با این نان‌ها تامین می‌شد به سمت نان‌های سنتی سرازیر شدند.

  •  افزایش ۲۵ تا ۴۰ درصدی شوینده‌ها

    افزایش ۲۵ تا ۴۰ درصدی شوینده‌ها

    رئیس هیات مدیره انجمن صنایع شوینده و آرایشی کشور از افزایش ۲۵ و ۴۰ درصدی انواع محصولات شوینده و آرایشی بهداشتی خبرداد.

  • غذای رستوران‌ها گران می‌شود؟

    مردم قدرت خرید غذای رستوران‌ را ندارند

    غذای رستوران‌ها گران می‌شود؟

    رئیس اتحادیه رستوران‌داران و سلف‌سرویس‌های تهران با تأکید بر وضعیت اقتصادی گفت: با افزایش قیمت مواد اولیه، حقوق کارگران، انرژی، مالیات و سایر هزینه‌ها احتمال گرانی ۲۵ درصدی نرخ غذاهای رستوران‌ها در روزهای آینده زیاد شده است.

  • ساخت مسکن کارگران را دست برج‌ساز و انبوه‌ساز ندهید!

    ساخت مسکن کارگران را دست برج‌ساز و انبوه‌ساز ندهید!

    یک فعال حوزه کار با بیان اینکه اقساط وام مسکن برای کارگران سنگین است و اگر زمین رایگان هم به آنها بدهند توان ساختش را ندارند، ‌ گفت: در ساخت مسکن کارگری به جای برج سازان و انبوه سازان باید از ظرفیت تعاونی های مسکن کارگری استفاده شود تا کارگر برای یک واحد مسکونی چندین برابر قیمت ساخت هزینه نکند.

  • طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت به کجا رسید؟

    طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت به کجا رسید؟

    نمایندگان مجلس این هفته به طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت که در آخرین روز نشست علنی هفته گذشته به بررسی اولویت‌دار آن رأی داده بودند، رسیدگی می‌کنند.

  •  نورچشمی‌ها استخدام می‌شوند

    نورچشمی‌ها استخدام می‌شوند

    یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه شاهد هستیم که برخی از نورچشمی‌ها از طریق شرکت‌ها استخدام شده اما در عنوانی دیگر در بدنه اجرایی دولت مشغول به کار می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۷
    0 0
    سلام ما از رییس جمهور جناب رئیسی سپاسگذاریم که حقوق کارگران را 57 درصد ( گرچه این افزایش برای این گرانی ها خیلی ناچیز است ) و کارمندان دولت را 10 درصد افزایش داد . زیرا در دولت روحانی 2 بار در سال حقوق کارمندان دولت مخصوصا بانکها افزایش یافت ( که شکاف حقوق کارمندان و نیروهای شرکتی و کارگران خیلی زیاد شده بود ) گذشته از آنکه کارمندان دولت چند برابر حقوقشان مزایای بیرون فیش ووامهای کم سود دریافت می کنند که بقیه بی بهره اند
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    باسلام قراربود حقوق کارگران57 درصد زیاد شوداما عملا 37 دصد افزایش داشت اماکارمندان دولت با اینکه در زمان دولت روحانی 2بار در سال افزایش داشتند بازقرار است دولت افزایش بدهد ؟ این چه عدالتی است وقتی کار نیروی شرکتی و کارمند رسمی ادارات دولتی و بانکها یکی است چرا باید اینقدر حقوقهایشان متفاوت باشد ؟؟