۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
قیمت املاک لاکچری کاهش یافت

یک کارشناس مسکن گفت: رکود بازار مسکن باعث شده تا بسیاری از صاحبان خانه‌های لوکس و لاکچری در تهران و شمال کشور، واحدهای خود را بعضا تا ۵۰ درصد زیر قیمت نسبت به دو سال قبل به فروش برسانند.

به گزارش صدای بورس،احمدرضا سرحدی اظهار کرد: رکود مسکن ابعاد مختلفی دارد که به اثرگذاری و اثرپذیری این بازار در اقتصاد کشور مربوط می‌شود. در دهه‌های گذشته بخش عمده‌ای از اقتصاد ایران بر روی بازار مسکن و ساخت و ساز می‌چرخید که علاوه بر بخش خصوصی، بانک‌ها، ‌ نهادها و ارگان‌ها سرمایه‌های خود را به بخش املاک آورده بودند.

وی افزود: شرایط تورمی باعث شد تا قیمت مسکن بالا برود و از قدرت خرید قشر متوسط و پایین جامعه خارج شود. در نتیجه مسکن به یک کالای لوکس تبدیل شد که فقط برخی افراد قادر به تهیه آن هستند. بخشی از خریداران مصرفی واحدهای خود را تبدیل به احسن می‌کنند و در بازار مسکن حضور دارند اما خانه اولی‌ها سهمی از این بازار ندارند.

این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد: به دلیل رکود فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی درصدی از مهندسان، راننده تاکسی‌های اینترنتی شده‌اند. تورم روی قیمت زمین، آهن، سیمان، ‌ شیرآلات، ‌ دستمزد کارگر، مهندس و غیره تاثیر می‌گذارد. در نتیجه قیمت تمام شده بالا رفته است. از آن طرف مشتری برای خرید آپارتمان نیست، لذا ساخت و ساز به شدت کاهش یافته و بعضی پروژه‌های ساختمانی نیمه‌کاره رها شده است.

وی افت شدید معاملات مسکن را نتیجه‌ی این شرایط دانست و گفت: در هفته‌های اخیر می‌بینیم که بسیاری از واحدهای لوکس و لاکچری در تهران و شمال کشور، زیر قیمت عرضه شده و مشتری برای آنها نیست. بسیاری از ویلاها در شمال ۵۰ درصد زیر قیمت دو سال قبل به فروش می‌رسد. این پدیده جدیدی است که به شرایط رکودی و ابهامات موجود مربوط می‌شود. در خودردوهای لوکس و گران‌قیمت خارجی نیز افت قیمت دیده می‌شود.

سرحدی با بیان این‌که وزارت راه و شهرسازی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن، فاقد برنامه درست بوده است، بیان کرد: آقایانی که در این وزارتخانه برنامه های مسکن را پیش برده اند شناخت کافی نسبت به مسکن ندارند.

به گزارش ایسنا، این کارشناس بازار مسکن یادآور شد: وقتی طرح دولت برای ساخت سالانه یک میلیون خانه مطرح شد، مسئولان این وزارتخانه زمین قابل ساخت برای این هدف را تامین نکردند. بعدتر اعلام کردند که دستگاه‌های دولتی در واگذاری زمین مقاومت می‌کنند. چنین چیزی قابل قبول نیست؛ زیرا دستگاه‌ها از درون دولت هستند.

کد خبر 461374

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • نشانه‌ای از رکود بازار مسکن

    نشانه‌ای از رکود بازار مسکن

    افت تقاضا برای دریافت وام مسکن و کاهش قیمت آن را می‌توان پیامد رکود معاملات و ثبات قیمت مسکن دانست.

  • جزئیات تغییر نرخ پایه و مصوبه جدید سیمانی‌

    جزئیات تغییر نرخ پایه و مصوبه جدید سیمانی‌

    مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت افزایش ۳۵ درصدی قیمت کل سیمان تولیدی را کذب خواند و گفت: در موضوع سیمان، تلاش وزارت صمت این است که هم تولیدکننده و هم مصرف کننده دچار مشکل نشود.

  • خبر مهم بانک مرکزی درباره فرایند اعطای وام های خرد

    خبر مهم بانک مرکزی درباره فرایند اعطای وام های خرد

    مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی اعلام کرد:‌ به منظور تسهیل در فرایند اعطای وام های خرد؛ دامنه تضامین دریافتی در بانکها گسترده‌ شده است.

  • تکمیل خط‌آهن رشت-کاسپین تا پایان سال

    تکمیل خط‌آهن رشت-کاسپین تا پایان سال

    معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: تا پایان امسال پروژه ریلی بستان‌آباد-تبریز به طول ۴۴ کیلومتر و پروژه رشت-کاسپین به طول ۳۶ کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد.

  • قیمت اوراق مسکن به ۹۰ هزار تومان نزدیک شد

    قیمت اوراق مسکن به ۹۰ هزار تومان نزدیک شد

    روند نزولی قیمت اوراق مسکن که از حدود دو ماه قبل آغاز شده است، همچنان ادامه دارد و آخرین قیمت‌ها حاکی از این است که قیمت این اوراق به مرز ۹۰ هزار تومان نزدیک شده که بهای این اوراق برای وام زوجین حدود ۸۸ میلیون و برای مجردها ۵۱ میلیون تومان می شود.

  • معاملات مسکن در تهران طلسم شد

    معاملات مسکن در تهران طلسم شد

    اتفاقات اخیر رخ داده در کشور بر بازار مسکن سایه افکنده است و این بازار را با رکود مواجه کرده است.

  • چرا گوگل از سوی کشورها تحریم می‌شود؟

    چرا گوگل از سوی کشورها تحریم می‌شود؟

    گوگل که حدود ۹۰ درصد از بازار جست‌وجوی آنلاین را در آمریکا تحت کنترل خود دارد، مدتی است با اعتراض رقیبانش درراستای استفاده از قدرتش برای سرکوب رقابت در سراسر اینترنت روبرو شده است.

  • جزئیات بسته حمایت از کسب و کارهای اینترنتی به زودی اعلام می‌شود

    جزئیات بسته حمایت از کسب و کارهای اینترنتی به زودی اعلام می‌شود

    وزیر ارتباطات، با اشاره به نگرانی‌ها درباره آسیب دیدن کسب‌وکارهای اینترنتی و آمارهای متناقض از تعداد کسب‌وکارهای آسیب‌دیده، گفت: برای ما حتی یک کسب‌وکار هم که از تصمیمات امنیتی این روزها متأثر شده باشد، مهم است اما رقم‌های مطرح‌شده درباره اثر بستن یک پلتفرم خارجی بر اقتصاد دیجیتال، کارشناسی نیست و لازم است که نهادهای ذی‌ربط ارزیابی دقیقی از این مسئله ارائه دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =