خبر مهم بانک مرکزی درباره فرایند اعطای وام های خرد

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی اعلام کرد:‌ به منظور تسهیل در فرایند اعطای وام های خرد؛ دامنه تضامین دریافتی در بانکها گسترده‌ شده است.

به گزارش صدای بورس،محمد نادعلی با اشاره به تکیلف قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در خصوص موضوع دریافت تضامین از متقاضیات تسهیلات بانکی گفت: براساس ابلاغ دستورالعمل جدید بانک مرکزی ، بانک ها علاوه بر دریافت وثیقه و یا سفته و یا ضامن کسر از حقوق، می‌توانند سیم کارت، سهام عدالت، سپرده‌های بانکی و املاک و مستغلات را نیز به عنوان پشتوانه اعطای وامهای خرد در نظر بگیرند.

وی با بیان اینکه بانک‌ها متناسب با اعتبارسنجی، موظف هستند یک سفته یا یک ضامن معتبر از تسهیلات گیرنده دریافت کنند افزود :برای اعتبار سنجی متقاضیان تسهیلات بانکی، بر اساس رفتارهای مالی گذشته ‌شان، یک نمره اعتباری تعلق می گیرد و بانک‌ها در زمان بررسی تقاضای تسهیلات، از شرکت اعتبارسنجی ایرانیان این نمره اعتباری را استعلام خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد : در حال حاضر غالب اطلاعات اعتبارسنجی متقاضیان بر اساس خوش‌حسابی‌ و یا بد حسابی پیشین متقاضیان در بازپرداخت تسهیلات ملاک عمل قرار می‌گیرد که با اجرای طرح اعتبارسنجی فرآیند اعطای تسهیلات تسهیل خواهد شد و افرادی که در ارزیابی اعتبارسنجی‌شان نمره مناسب دریافت کنند، تا حدود مشخصی برای دریافت تسهیلات نیاز به ارایه تضامین نخواهند داشت.

مدیرکل عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی گفت: تضامینی که بانک‌ها در ازای اعطای تسهیلات دریافت می‌کنند همواره مورد چالش و ابهام بوده است. خوشبختانه در قانون بودجه سال جاری درخصوص تسهیلات تکلیفی این موضوع به صورت شفاف مطرح و مقرر شده است.


بیشتر بخوانید:بیش از یک میلیون فقره تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه...


نادعلی با ارائه آمار و ارقام عملکرد شبکه بانکی در بخش اعتباری، گفت: شبکه بانکی طی شش ماه اول امسال حدود ۱۹۵۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۹ درصد رشد کرده است. بخش عمده این تسهیلات مربوط به تامین سرمایه در گردش است که حدود ۶۷ درصد از این تسهیلات را در بر می گیرد.

محمد نادعلی با تاکید بر اینکه بخش دیگری که شبکه بانکی به آن تسهیلات پرداخت کرده است، تسهیلات تکلیفی است که در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به آن اشاره شده است، افزود: عمده تسهیلات تکلیفی تسهیلات مربوط به ازدواج و فرزندآوری است و تا ۲۳ مهر ماه امسال ۵۳۴ هزار فقره وام ازدواج به مبلغ ۷۳ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد رشد داشته است، همچنین به ۴۳۱ هزار نفر تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری تعلق گرفته است که مبلغ آن به ۱۷هزار میلیارد تومان می‌رسد.

وی ادامه داد: علاوه بر این برای تسهیلات ودیعه مسکن که طبق قانون جهش تولید مسکن مصوب شده است نیز به ۸۲ هزارو ۷۴۰ نفر مبلغ ۴ هزارو ۷۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

نادعلی افزود: طی شش ماه اول امسال به ۷ هزار و ۶۱۲ شرکت دانش‌بنیان مبلغ ۵۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهلات پرداخت شده‌است که نسبت به شش ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ رشد ۱۰۰ درصدی داشته‌است.

به گزارش تسنیم ، وی در پایان با اشاره به تکالیف تسهیلاتی دیگری که به بانک‌ها ابلاغ و توسط آن‌ها اجرا شده ‌است، اظهار کرد: به طور مثال برای خرید تضمینی گندم مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان به صورت تسهیلاتی به شرکت‌های دولتی بابت خرید تضمینی گندم پرداخت شده است. برای خرید تضمینی سایر محصولات کشاورزی و نهاده‌ها نیز ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

کد خبر 461276

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • قیمت اوراق مسکن به ۹۰ هزار تومان نزدیک شد

    قیمت اوراق مسکن به ۹۰ هزار تومان نزدیک شد

    روند نزولی قیمت اوراق مسکن که از حدود دو ماه قبل آغاز شده است، همچنان ادامه دارد و آخرین قیمت‌ها حاکی از این است که قیمت این اوراق به مرز ۹۰ هزار تومان نزدیک شده که بهای این اوراق برای وام زوجین حدود ۸۸ میلیون و برای مجردها ۵۱ میلیون تومان می شود.

  • نشانه‌ای از رکود بازار مسکن

    نشانه‌ای از رکود بازار مسکن

    افت تقاضا برای دریافت وام مسکن و کاهش قیمت آن را می‌توان پیامد رکود معاملات و ثبات قیمت مسکن دانست.

  • خبر مهم رئیس کل بانک مرکزی درباره وام ازدواج

    خبر مهم رئیس کل بانک مرکزی درباره وام ازدواج

    رئیس کل بانک مرکزی بر لزوم همراهی بانک‌ها با مردم و تسهیل شرایط پرداخت تسهیلات خرد تاکید و اضافه کرد: در بحث پرداخت وام ازدواج اعلام کرده‌ایم که بانک‌ها باید با یک ضامن پرداخت کنند.

  • آخرین وضعیت انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

    آخرین وضعیت انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

    سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت گفت: امسال سود سهام عدالت در دو نوبت پرداخت می‌شود که در نوبت اول ۳۰ هزار میلیارد تومان سود به زودی به حساب سهامداران واریز می‌شود.

  • قیمت املاک لاکچری کاهش یافت

    قیمت املاک لاکچری کاهش یافت

    یک کارشناس مسکن گفت: رکود بازار مسکن باعث شده تا بسیاری از صاحبان خانه‌های لوکس و لاکچری در تهران و شمال کشور، واحدهای خود را بعضا تا ۵۰ درصد زیر قیمت نسبت به دو سال قبل به فروش برسانند.

  • رویای برق ارزان کی به واقعیت نزدیک می شود؟

    رویای برق ارزان کی به واقعیت نزدیک می شود؟

    تولید برق از طریق نصب پنل‌های خورشیدی در محل پشت بام‌ها مدت‌هاست از سوی وزارت نیرو ارائه شده اما به دلایل مختلفی چون نبود توان خرید تجهیزات گران قیمت این پنل‌ها، همکاری نکردن بانک‌ها جهت واگذاری وام و تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان با وجود برخورداری ایران از انرژی پاک و رایگان خورشیدی همچنان معلق مانده است این در حالی است که به گفته کارشناسان اجرای این طرح صرفه‌جویی بسیاری در مصرف گاز، برق و در مجموع انرژی برای ایران به‌همراه خواهد داشت که البته نیازمند فراهم آوردن بستر مناسب برای آن است تا همردیف با دیگر کشورهای همسایه مانند ترکیه در این عرصه پیشتاز باشد و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را جایگزین دیگر انرژی‌های پرچالش کند.

  • واریز سود ۵۰۰ هزار تومانی سهام عدالت تا پایان پاییز

    واریز سود ۵۰۰ هزار تومانی سهام عدالت تا پایان پاییز

    طبق اعلام وزیر اقتصاد، بخشی از سود سهام عدالت تا پایان پاییز واریز می‌شود.

  • پیش بینی قیمت مسکن تا پایان ۱۴۰۱

    پیش بینی قیمت مسکن تا پایان ۱۴۰۱

    عبده تبریزی طی نشستی کارشناسی در نمایشگاه کیش‌اینوکس به معمای جهش غیرواقعی قیمت مسکن و آینده نرخ‌ها و معاملات این بازار پرداخت.

  • واریز سود سهام عدالت دو مرحله‌ای شد

    واریز سود سهام عدالت دو مرحله‌ای شد

    مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت توضیحاتی را درمورد نحوه و زمان واریز سود سهام عدالت اعلام کرد.

  • نماینده مجلس: معلوم نیست گندم‌های وارداتی کجا می‌روند

    نماینده مجلس: معلوم نیست گندم‌های وارداتی کجا می‌روند

    رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر در سال‌های گذشته ۸ میلیون تن واردات گندم داشتیم اکنون به ۱۲ میلیون تن رسیده که به معنای ۵۰ درصد افزایش است، این یعنی گندم به قیمت ارز ترجیحی وارد می‌شود اما معلوم نیست کجا می‌رود! درواقع سرانه مصرف در کشور پایین آمده در حالی که تخصیص ارز به واردات کالا بالا رفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسماعیلی IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
    0 0
    سلام الان با این گرانی مبلغ ۵۰۰ هزار تومن یا ۴۰۰ هزار تومن درماه پولی نیست قدرت خریدی نداره که اسمشو گذاشتند مستمری مددجویان بهزیستی .. خجالت بکشند صدای مظلومیت معلول بهزیستی را مسولین بشنوند ..سیر از گشنه خبر ندارند .
  • حسن زاده IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
    0 0
    سلام مددجویان بهزیستی هزار درچه زیر خط فقر هستند چون مستمری ناچیزی دارند اکثرا معلولین هستند که هم معلولیت دارند هم نیاز مالی . متاسفانه با در نظر گرفتن شرایط یک معلول. هم خود مستمری هم میزان افزایش اش خیلی کم هست ..ولی رسیدگی نمیشه . الان آدم سالم هم با ماهی ۵۵۰ هزار تومن مثلا مستمری نمیتونه زندگی کنه چه برسه به یک معلول !