۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۷
 خرید و فروش کوپن در راه است؟

اگرچه پیش‌تر وزیر اقتصاد از آماده نبودن زیرساخت طرح کالابرگ گفته بود، اما حالا معاون وزارت اقتصاد از اجرای این طرح از مهرماه خبر داد. طرحی که قرار بود از شهریور اجرا شود.

به گزارش صدای بورس-پرداخت کالابرگ که قرار بود از شهریور انجام شود به پاییز موکول شد. در جدیدترین اظهارات درباره یارانه نقدی، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد گفت که از مهر طرح آزمایشی کالابرگ آغاز می‌شود.

پیش از این قرار بود که در سه شهر ایلام، گرمسار و آبیک کالابرگ به صورت آزمایشی اجرا شود. البته هادی سبحانیان، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد از شهرهای هدف اجرای آزمایشی طرح کوپن اطلاعات جدیدتری نداد. (تسنیم)

طرح توزیع کوپن به جای یارانه نقدی از اردیبهشت و با پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در دست کار قرار گرفت. اجرای آن هم به آماده شدن زیرساخت‌ها بستگی دارد.

یکی از اهداف دولت و مجلس از توزیع کالابرگ تامین کالاهای اساسی است. کالاهایی که از سال گذشته تاکنون بیش از ۲۰۰ درصد هم افزایش داشته‌اند. مانند برنج و روغن.

افزایش هزینه مسکن و کالاهای اساسی
قیمت برنج در ماه‌های گذشته روند صعودی داشت. بر اساس گزارش مرکز آمار ایران برنج ایرانی در ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۸۸ درصد افزایش قیمت داشت. همچنین در همین بازه زمانی قیمت روغن مایع بیش از ۳۰۰ درصد، شیر پاستوریزه بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشت.

اگرچه روز گذشته مسیح کشاورز، دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج به فارس گفت که با تولید برنج قیمت برنج کاهشی شد و اکنون شاهد عرضه برنج ایرانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت کیلویی ۶۴ تا ۸۶ هزار تومان.

البته این کاهش قیمت آنقدر چشمگیر نیست که تهیه آن برای همه آسان باشد. با این حال برخی از یارانه‌بگیران پرداخت یارانه نقدی را به کالابرگ ترجیح می‌دهند. آنها می‌گویند نیازهایی دارند که آن را به تامین مواد خوراکی واجب‌تر می‌دانند، مانند اجاره مسکن.

هزینه‌ای که به یک نگرانی بزرگ برای برخی از مردم تبدیل شده است. گزارش جدید مرکز آمار نیز نشان می‌دهد یک سوم هزینه خانوارهای شهری در سال ۱۴۰۰ برای مسکن صرف شد. حالا با افزایش اجاره خانه در سال ۱۴۰۱، انتظار می‌رود این هزینه نیز بیشتر شود.

بیمه بدنه کیلومتری؛ همان بیمه نامه بدنه با قیمت کمتر

برخی از یارانه‌بگیران می‌گویند یارانه نقدی را صرف هزینه‌های بهداشتی می‌کنند. انتقاد آنها به این است که با کالابرگ نمی‌توان به پزشک مراجعه کرد و یا از داروخانه دارو خرید.

افزایش قیمت دارو از سال گذشته موجب نگرانی برخی از بیماران شد. قیمت برخی اقلام دارویی تا ۲۰۰ درصد هم افزایش داشت. ماه گذشته نیز وزیر بهداشت خبر داد که قیمت برخی داروها تا ۳۰ درصد هم افزایش پیدا می‌کند. رقمی که به گفته او علی‌الحساب بود. یعنی ممکن است بیشتر هم شود.

معاون وزیر اقتصاد گفت که طرح کالابرگ به جای یارانه نقدی از مهرماه آغاز می‌شود.


بیشتر بخوانید: جزئیات پرداخت کالابرگ


در ادامه نظر برخی از مخاطبان تجارت‌نیوز را نسبت به این موضوع می‌خوانید.

«حالا این مبلغ یارانه روبه یه زخمی میزنیم. اما کوپن چکار کنیم؟ بریم اجاره بدیم لوازم التحریر بخریم یا سبزی آش باهاش بگیریم؟ با اینکه پولش کمه اما حداقل میشه باهاش چند قلم جنس گرفت.»

«ﻣﺎ ﻳﺎﺭﺍﻧﻪ ﺭﺍ ﻧﻘﺪﯼ ﻣﻴﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﭼﻮﻥ ﻗﺴﻂ ﻭﺳﺎﻳﻞ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﻣﻴﮑﻨﻴﻢ.»

«ما فقیر فقرا تنها واریزیمون همین یارانه است. باشکم خالی میخوابیم همین یارانه میتونیم اجار بدیم و قسط پرداخت کنیم.»

برخی از یارانه‌بگیران می‌گویند با اجرای طرح کوپن، خرید و فروش کالابرگ رواج پیدا می‌کند.

«چرا باید غیرنقدی بده؟ دولت اینجوری فقط دلال یا همون فروشگاه میاد اون کالایی که دولت به مردم میده به قیمت پایین‌تر برمیداره و پول میده به مردم. فقط جیب یارانه بگیر خالی تر میشه. اگه امکان داره همون نقدی پرداخت کنه که مردم خودشون تصمیم بگیرن چه کالایی موردنیازشون هسته تهیه کنن.»

به گزارش تجارت‌نیوز، «توزیع کالابرگ باعث دلال بازی می‌شود. با توجه به تجربه قبلی یه عده سودجو یا صاحبان کالابرگ از سرناچاری مجبور به خرید و فروش و تبدیل کالابرگ به نقد می‌شود مسلما این کار به نفع خریدار می‌شود.»

کد خبر 457855

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • دولت زیر حرفش زد/قیمت های اسفند ملاک باشد نه شهریور!

    مسعود میرکاظمی :

    دولت زیر حرفش زد/قیمت های اسفند ملاک باشد نه شهریور!

    رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: هنگامی که بودجه بسته شد، اتفاقات روسیه و اوکراین نبود و جهش سوم قیمت در بودجه دیده نشده بود؛ بنابراین وقتی ما می‌گوییم بازگردیم به شهریور ۱۴۰۰، یا باید بپذیریم هزینه‌اش را مردم بدهند یا باید یارانه‌شان را اضافه کنیم.

  • اعتراض مردم به یارانه‌ها؛ سازمان بازرسی ورود کرد!

    اعتراض مردم به یارانه‌ها؛ سازمان بازرسی ورود کرد!

    سازمان بازرسی به موضوع پرداخت یارانه‌ها ورود کرد.

  • برای دومین دوره متوالی: گودرزی در سمت مدیرعامل بورس تهران ابقاء شد

    برای دومین دوره متوالی: گودرزی در سمت مدیرعامل بورس تهران ابقاء شد

    در نخستین جلسه هیات مدیره جدید بورس تهران، مدیرعامل، رییس هیأت مدیره و نایب رییس هیأت مدیره بورس تهران انتخاب شدند.

  •  کالابرگ الکترونیکی‌ از مهر به بازار می آید

    کالابرگ الکترونیکی‌ از مهر به بازار می آید

    معاون اقتصادی وزارت اقتصاد با بیان اینکه روزانه ۶ هزار تن آرد توزیع می‌شود که به دست مردم نمی‌رسد از احتمال اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیکی در مهر ماه خبر داد.

  • چهارمین ماه بدون تغییر قیمت شیر

    چهارمین ماه بدون تغییر قیمت شیر

    شیر ساده چهارمین ماه بدون تغییر قیمت را پشت سر گذاشت. قیمت لبنیات پرمصرف بعد از تغییر در اردیبهشت ماه طی ماه‌های پس از آن افزایش نداشته و ثابت بوده است.

  • یارانه ها به چه صورت ادامه پیدا می‌کند؛ نقدی یا کالابرگ؟

    یارانه ها به چه صورت ادامه پیدا می‌کند؛ نقدی یا کالابرگ؟

    محسن زنگنه با بیان اینکه شیوه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، یک شیوه اشتباه و غلط بود تاکید کرد که باید این یارانه به صورت ریالی و در انتهای زنجیره‌ تولید داده شود. همچنین ما باید به خانواده‌ اجازه دهیم خودش مبلغ یارانه را مدیریت کند و در شرایط کنونی کالابرگ موضوعیتی ندارد و نمی‌توان یارانه نقدی را حذف کرد.

  • چراغ دولت الکترونیک در وزارت نیرو روشن است؟

    چراغ دولت الکترونیک در وزارت نیرو روشن است؟

    هم‌اکنون در خصوص وزارت نیرو، الکترونیکی شدن خدمات حوزه آب و برق بیشتر مدنظر دولت است.

  • اگر توافق نشود تکلیف بخش مسکن چیست؟

    اگر توافق نشود تکلیف بخش مسکن چیست؟

     بازار مسکن به‌عنوان محلی که خانوارها «گران‌ترین و ضروری‌ترین» کالای مصرفی خود را از آنجا تامین می‌کنند، در یک دوراهی قرار گرفته است؛ «حل معادله برجام» یا «تداوم وضعیت فعلی» می‌تواند بیش از هر متغیر (عامل) دیگری جهت این بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد.

  • سردرگمی دولت رییسی برای یارانه ها

    سردرگمی دولت رییسی برای یارانه ها

    قرار بود طرح کالابرگ از شهریور اجرا شود، اما زیرساخت‌های آن آماده نشد و آن را به مهر موکول کردند. حالا رئیس سازمان برنامه و بودجه از اصلاح میزان یارانه نقدی خبر داده است. خبری که احتمال تداوم پرداخت یارانه نقدی را تقویت می‌کند.

  • در این منطقه تهران آپارتمان نوساز متری ۲۰ میلیون تومان است

    در این منطقه تهران آپارتمان نوساز متری ۲۰ میلیون تومان است

    قیمت تقریبی خرید و فروش آپارتمان در ۲۲ منطقه تهران را می‌توانید در این گزارش مشاهده کنید.

  • جایگزینی عنقریب کالابرگ الکترونیک به جای یارانه نقدی

    جایگزینی عنقریب کالابرگ الکترونیک به جای یارانه نقدی

    وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره آخرین وضعیت ارائه کالابرگ الکترونیک به جای یارانه نقدی به مردم گفت:‌ وزارت رفاه وعده داده است که در شهریور ماه پیشنهاد رسمی کالابرگ الکترونیک را به ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه می کند.

  • تجربه مسکن مهر در مقابل مسکن ملی

    تجربه مسکن مهر در مقابل مسکن ملی

    اگرچه بارها گفته شده که درس آموخته های مسکن مهر، چراغ راه نهضت ملی مسکن است، اما در صورتی که اراضی نزدیک به شهرها برای ساخت واحدهای نهضت ملی تأمین نشود، سرنوشتی مشابه مسکن مهر در انتظار است.

  • اجرای کالابرگ الکترونیک در محاق

    اجرای کالابرگ الکترونیک در محاق

    وقتی قرار نیست کالاها ارزان شوند یا حداقل سهمیه‌ی محدودی از آن‌ها با قیمت مناسب و قابل قبول در دسترسِ دهک‌های متوسط و پایین درآمدی قرار بگیرد، فقط یک گزینه روی میز می‌ماند: ترمیم مزد و حقوق.

  • مالکان خانه‌های خالی بخوانند

    مالکان خانه‌های خالی بخوانند

    اگر مالکان خانه‌های خالی به مالیات تعیین شده اعتراض دارند باید تا دهم شهریور آن را ثبت کنند، چرا که ثبت اعتراض و بررسی آن بعد از تاریخ مذکور وارد فرایند دادرسی خواهد شد.

  • قیمت ها باید به شهریور ۱۴۰۰ برگردد

    قیمت ها باید به شهریور ۱۴۰۰ برگردد

    در حالی محمد باقر قالیباف بر اصرار مجلس برای بازگشت قیمت ها به شهریور ۱۴۰۰ تاکید دارد که دولت با کسری بودجه بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی امکان اجرای این مصوبه را نداشته و انجام آن به تشدید تورم دامن می زند

  • یارانه مرداد برای همه واریز نشد/ چه کسانی معوقات یارانه را نگر

    یارانه مرداد برای همه واریز نشد/ چه کسانی معوقات یارانه را نگر

    یارانه مرداد به حساب خانوارها واریز و از ساعت ۲۴ روز پنجشنبه قابل برداشت شد. اما برخی از خانوار می‌گویند هنوز یارانه مرداد و معوقات یارانه‌های قبلی برای آنها واریز نشده است.

  • مردم کالابرگ می خواهند یا یارانه نقدی؟

    مردم کالابرگ می خواهند یا یارانه نقدی؟

    مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که ۵۸.۵ درصد از مردم ترجیح می دهند دولت هفت قلم کالای اساسی را به قیمت سال قبل و از طریق کالابرگ عرضه کند.

  • مجلس با پیشنهاد دولت برای عدم بازگشت قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰ مخالفت خواهد کرد؟

    مجلس با پیشنهاد دولت برای عدم بازگشت قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰ مخالفت خواهد کرد؟

    سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وقتی دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف می‌کند نمی‌شود انتظار داشت که تنها ۴ قلم کالا گران شود، هرکسی که این حرف را گفته اشتباه کرده است، این اتفاق نمی‌تواند منطقی باشد و سایر کالاها متاثر از افزایش قیمت این کالاها خواهند بود.

  • جزئیات پرداخت کالابرگ

    جزئیات پرداخت کالابرگ

    هنوز زیرساخت‌های کالابرگ آماده نیست. یارانه‌ها همچنان نقدی پرداخت می‌شود. برخی از مردم نسبت به این جایگزینی انتقاد دارند اما آنطور که قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت بعد از اینکه امکانات زیرساختی فراهم شد، به افراد اختیار داده می‌شود که هم بتوانند به صورت ریال و هم به صورت کالا این یارانه را دریافت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =