مردم کالابرگ می خواهند یا یارانه نقدی؟

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که ۵۸.۵ درصد از مردم ترجیح می دهند دولت هفت قلم کالای اساسی را به قیمت سال قبل و از طریق کالابرگ عرضه کند.

به گزارش صدای بورس،مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که تصمیم دولت برای حذف ارز تخصیصی به کالاهای اساسی یکی از مهمترین تصمیمات اقتصادی دولت طی دهه‌های اخیر به شمار می‌آید. برای جبران پیامدهای اقتصادی این تصمیم، مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۱، دولت را مکلف به ارائه کالابرگ الکترونیکی کرده است.

پس از واریز چند مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار دهک‌های اول تا نهم، این پرسش در مجلس مطرح شد که مردم بین دریافت یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیکی، کدام یک را ترجیح می‌دهند؟

باتوجه به اهمیت این موضوع، مراجعه به افکارعمومی می‌تواند برخی ابهام‌ها در این خصوص را برطرف نماید. در این راستا موسسه افکارسنجی ملت وابسته به مرکز پژوهش‌های مجلس، به اجرای یک پروژه با عنوان «افکارسنجی درباره نگرش مردم به طرح اصلاح یارانه‌ها و توزیع کالابرگ» در کل کشور اقدام نموده است.

نتایج این افکارسنجی نشان می‌دهد ۶۰.۶ درصد مردم نسبت به کلیت طرح اصلاح یارانه‌ها نظر منفی دارند که مهمترین دلیل آن، افزایش قیمت کالاهای دیگری است که قرار نبود براساس اجرای این طرح، گران شوند. با توجه به همین موضوع می‌توان فهمید که چرا ۸۸.۶ درصد مردم میزان یارانه واریزی را کافی نمی‌دانند. بالطبع خانواده‌های پرجمعیت بیشتر تحت تأثیر فشار اقتصادی ناشی از افزایش قیمت‌ها قرار می‌گیرند که نتایج این افکارسنجی نیز مؤید آن است.


بیشتر بخوانید :خرید و فروش کوپن در راه است؟


یافته‌های دیگر این نظرسنجی حاکی از آن است که قدرت خرید کالاهای اساسی از سوی خانوارها نسبت به قبل از اجرای طرح (ابتدای سال)، کاهش یافته است؛ بنابراین نظرسنجی و مطابق نظر مردم، ۵۸.۵ درصد از مردم ترجیح می‌دهند دولت هفت قلم کالای اساسی را به قیمت سال قبل و از طریق کالابرگ عرضه کند و در مقابل ۲۸.۶ درصد ترجیح می‌دهند به ازای هر فرد ماهانه مبلغ ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزارتومان یارانه نقدی اختصاص یابد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران - گفتنی است براساس نظرسنجی موسسه افکارسنجی ملت، در بین افرادی که کالابرگ را به یارانه نقدی ترجیح داده‌اند، ۵۶.۲ درصد اظهار کرده‌اند که حتی اگر کالابرگ فقط در فروشگاه‌های مشخصی قابل استفاده باشد، باز آن را به یارانه نقدی ترجیح می‌دهند.

کد خبر 458025

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • طرح بنزینی دولت برای ۱۴۰۲

    طرح بنزینی دولت برای ۱۴۰۲

    افزایش مصرف بنزین طی ماه‌های اخیر در شرایطی اتفاق افتاده که این گمانه مطرح می‌شود که شاید دولت برای کنترل مصرف، تصمیم به گرانی بنزین بگیرد.

  • تورم ماهانه در کف ۱۴۰۱

    تورم ماهانه در کف ۱۴۰۱

    گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد تورم ماهانه در مردادماه سال جاری با ثبت رقم ۲درصد به کمترین مقدار طی‌ماه‌های گذشته از سال۱۴۰۱ رسیده است.

  • سردرگمی دولت رییسی برای یارانه ها

    سردرگمی دولت رییسی برای یارانه ها

    قرار بود طرح کالابرگ از شهریور اجرا شود، اما زیرساخت‌های آن آماده نشد و آن را به مهر موکول کردند. حالا رئیس سازمان برنامه و بودجه از اصلاح میزان یارانه نقدی خبر داده است. خبری که احتمال تداوم پرداخت یارانه نقدی را تقویت می‌کند.

  • خبر مهم شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره افزایش قیمت بنزین

    خبر مهم شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره افزایش قیمت بنزین

    شورای اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد: روزنامه‌ای که خبر گرانی بنزین را منتشر کرده، با رجوع به آرشیو خود می‌تواند به‌خوبی قضاوت کند که در چند ماه گذشته چند بار شایعه افزایش قیمت بنزین را بدون هیچ مستنداتی مطرح کرده که با گذشت مدت زمان نه چندان طولانی، خلاف واقع بودن آن مشخص شده است.

  • اجرای کالابرگ الکترونیک در محاق

    اجرای کالابرگ الکترونیک در محاق

    وقتی قرار نیست کالاها ارزان شوند یا حداقل سهمیه‌ی محدودی از آن‌ها با قیمت مناسب و قابل قبول در دسترسِ دهک‌های متوسط و پایین درآمدی قرار بگیرد، فقط یک گزینه روی میز می‌ماند: ترمیم مزد و حقوق.

  • ‌یارانه شهریور برای این گروه بیشتر از بقیه است

    ‌یارانه شهریور برای این گروه بیشتر از بقیه است

    یارانه برخی افراد که در ماه های قبل یارانه نگرفته اند در شهریور ماه جبران خواهد شد.

  • اعتراض مردم به یارانه‌ها؛ سازمان بازرسی ورود کرد!

    اعتراض مردم به یارانه‌ها؛ سازمان بازرسی ورود کرد!

    سازمان بازرسی به موضوع پرداخت یارانه‌ها ورود کرد.

  • یک بورس جدید ایجاد شد

    دبیر شورای عالی بورس خبر داد؛

    یک بورس جدید ایجاد شد

    در جلسه شورای عالی بورس بحث تاسیس بورس بین‌المللی مطرح شد که شورا با راه‌اندازی آن به صورت اصولی موافقت کرد.

  •  خرید و فروش کوپن در راه است؟

    خرید و فروش کوپن در راه است؟

    اگرچه پیش‌تر وزیر اقتصاد از آماده نبودن زیرساخت طرح کالابرگ گفته بود، اما حالا معاون وزارت اقتصاد از اجرای این طرح از مهرماه خبر داد. طرحی که قرار بود از شهریور اجرا شود.

  • عجایب هشتم دولت سیزدهم

    عجایب هشتم دولت سیزدهم

    وقتی قرار نیست کالاها ارزان شوند یا حداقل سهمیه‌ی محدودی از آن‌ها با قیمت مناسب و قابل قبول در دسترسِ دهک‌های متوسط و پایین درآمدی قرار بگیرد، کالابرگ چه معنی دارد؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =