ماجرای نقل و انتقال سوابق بازنشستگی چیست؟

یکی از موضوعاتی که این روزها نمایندگان مجلس مشغول بررسی آن هستند، طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی است، طرحی هشت ماده‌ای که از تیر ماه سال ۹۹ تاکنون در دست بررسی است.

به گزارش صدای بورس، سَرِ نمایندگان مجلس این روزها به تغییر مقررات نقل و انتقال سوابق بازنشستگی گرم است. در همین رابطه چندی پیش از ممنوعیت جابجایی حق بیمه خبر داد، ماجرای این تغییر قانون و ممنوعیت چیست؟ و به چه کسانی مربوط است؟

از جمعیت هشتادوپنج میلیون نفری مردم ایران، چهارده میلیون نفر بیمه نیستند اما مابقی به طریقی تحت پوشش حمایت‌های اجتماعی قرار دارند.

در ایران مدتهاست که وظیفه ارائه خدمات بیمه‌های اجتماعی به بخش‌های مختلف جامعه، میان هجده صندوق بازنشستگی تقسیم شده است که از این میان سه صندوق بازنشستگی کشوری، لشگری و تامین اجتماعی شهرت بیشتری دارند.

اما با این حال همشیه افرادی هستند که بر اثر تغییرات موقعیت شغلی، به اجبار یا از روی اختیار در بیش از یک صندوق بازنشستگی ، سابقه بیمه پردازی دارند.

برابر مقرراتی که تا به امروز ناظر بر نقل و انتقال پرونده گروه از بیمه‌شدگان بوده است، هر فرد در طول مدت بیمه‌پردازی خود تنها یک بار اجازه استفاده از حق تجمیع سوابق بیمه‌ای خود را دارد.


بیشتر بخوانید: افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان تایید شد


چه قانونی در دست تصویب است؟

یکی از موضوعاتی که این روزها نمایندگان مجلس مشغول بررسی آن هستند، طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی است، طرحی هشت ماده‌ای که از تیر ماه سال ۹۹ تا تاکنون در دست بررسی است.

در صورت تصویب نهایی این طرح و تبدیل شدن آن به قانون، مقررات جدید جایگزین مقرراتی خواهند شد که پیش از این در سال های ۶۵ و ۶۶ تحت عنوان قانون نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی و قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاه‌های دولتی تصویب شده بودند و تا امروز همچنان قابلیت اجرا دارند.

مجموعه این مقررات مربوط به آن دسته از شاغلانی است که سوابق بیمه‌ای آنها بر اثر تعدیل، اخراج، استعفا، تغییر محل خدمت و یا ادغام و انحلال آن به صورت اجباری یا اختیاری دستخوش تغییر می ‌شود.

به گزارش تجارت نیوز ،به بیان دیگر قانون جدیدی که فعلا در دست بررسی است. قرار است، وضعیت کسانی را تغییر بدهد که بنابر یکی از دلایل پیش بینی شده وضعیت بیمه‌پردازی آنها تغییرکرده ‌است و به سایر بیمه‌شدگان ارتباطی ندارد.

کد خبر 457493

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • فقط برای کارگران و بازنشستگان «بودجه» نیست!

    فقط برای کارگران و بازنشستگان «بودجه» نیست!

    طرح دولت برای افزایش حق اولاد و عائله‌مندیِ قضات و هیات علمی‌ها، به تنهایی نشان می‌دهد که ادعای نداشتن بودجه به هیچ وجه شامل یکسری گروه‌های خاص نمی‌شود.

  • اخبار جدید سخنگوی دولت در مورد حقوق بازنشستگان و معلمان

    اخبار جدید سخنگوی دولت در مورد حقوق بازنشستگان و معلمان

    سخنگوی دولت با بیان اینکه سازمان امور اداری و استخدامی کشور پیشنهادی را به منظور افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان صندوق‌های لشکری و کشوری ارائه داده بود، اعلام کرد: افزایش حقوق کارمندان دولت طی ماه آتی در فرآیندهای قانونی قرار می‌گیرد.

  • مقررات ارزی بانک مرکزی بعد از ۱۰ سال به‌روز شد

    مقررات ارزی بانک مرکزی بعد از ۱۰ سال به‌روز شد

    مجموعه مقررات ارزی منطبق با تغییرات فرآیند تجارت خارجی در هفت بخش، پس از ۱۰ سال، بازنگری، اصلاح و تکمیل شد و بر روی پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی به نشانی www.cbi.ir در دسترس عموم قرار گرفت.

  •  بازنشستگان تأمین اجتماعی هنوز بلاتکلیف‌اند

     بازنشستگان تأمین اجتماعی هنوز بلاتکلیف‌اند

    در حالی که در آستانه ششمین ماه سال هنوز پرونده افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به ایستگاه پایانی نرسیده، سازمان اداری و استخدامی از ارائه طرحی خبر داده است که بر ترمیم حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری و لشگری دلالت دارد.

  • جزئیات پیشنهاد دولت درباره افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان

    جزئیات پیشنهاد دولت درباره افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان

    پیشنهاد افزایش حقوق و مستمری کارمندان و بازنشستگان، در یک الگوی جدید به هیئت دولت ارائه شده، این پیشنهاد را سازمان‌های اداری و استخدامی و برنامه و بودجه با هدف بهبود و کمک به معیشت کارمندان، بازنشستگان کشوری، لشگری و ارتقاء قدرت خرید، ارائه کرده‌اند.

  • وام ۱۲ میلیونی برای بازنشستگان کارگری

    وام ۱۲ میلیونی برای بازنشستگان کارگری

    رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران گفت: معرفی هفت هزار بازنشسته‌ی کارگری برای دریافت وام ضروری دوازده میلیون تومانی با موفقیت انجام شده است.

  • شرط دولت برای افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان

    شرط دولت برای افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان

    رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان کشوری و لشگری منوط به تامین منابع یا مدیریت مصارف است.

  •  انتقاد از نحوه توزیع وام ضروری بازنشستگی

    انتقاد از نحوه توزیع وام ضروری بازنشستگی

    بخش قابل توجهی از ایرادها و انتقادهایی به نحوه توزیع این وام بازمی‌گردد، برخلاف صندوق بازنشستگی کشوری که وام‌ ضروری پانزده میلیون تومانی را با شرایط مشابه تنها و تنها براساس نام نویسی اینترنتی میان بازنشستگان متقاضی واجد شرایط توزیع می‌کند، در سازمان تامین اجتماعی کانون‌های بازنشستگی نقش موثر و پررنگی در نام‌نویسی از متقاضیان دارند.

  • فردا نحوه افزایش حقوق بازنشستگان اعلام می‌شود

    فردا نحوه افزایش حقوق بازنشستگان اعلام می‌شود

    سرپرست وزارت کار با تاکید بر اینکه منزلت بازنشستگان باید حفظ شود گفت: باید حقوق و دارایی مثل زمین، ساختمان یا سهام به آنها واگذار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =