ماجرای تخصیص یک میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات خودرو

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس گفت: تخصیص ۱ میلیارد دلار ارز دولتی به واردات خودرو، باعث ایجاد رانت و فساد می‌شود و این رقم اگر تقسیم بر ۲۰ هزار دلار شود تقریبا ۵۰ هزار خودرو می‌شود که تاثیری در بازار ندارد.

به گزارش صدای بورس،جلال رشیدی کوچی گفت: آئین نامه واردات خودرو در ۱۰ بند در وزارت صنایع تصویب شده است، یکی از بندهای این آئین نامه به تخصیص یک میلیارد دلار ارز دولتی یعنی ارزی که از طرف دولت و بانک مرکزی تخصیص پیدا می‌کند برای واردات خودرو اشاره دارد.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس افزود: اکنون اگر آئین نامه واردات خودرو با تاخیر اجرا می‌شود دلیل این است که بانک مرکزی روی این بند و تخصیص این مبلغ صحبت دارد، نکته مهم این است که لازم نیست دولت برای واردات، ارز تخصیص دهد چرا که باعث ایجاد رانت و فساد می‌شود.


بیشتر بخوانید: واردات،‌ خودروهای داخلی را ارزان می‌کند؟


رشیدی کوچی در ادامه گفت: این سقفی که در نظر گرفته شده یعنی یک میلیارد دلار، اگر تقسیم بر ۲۰ هزار دلار شود تقریبا ۵۰ هزار خودرو می‌شود که این میزان تاثیری در بازار ندارد، اعتقاد بر این است که لزوما اجبار و الزامی در تخصیص ارز دولتی برای واردات نیست.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس افزود: سرمایه داران بزرگی در خارج داریم که ایرانی هستند و تمایل دارند سرمایه خود را در ایران به کار ببندند، چرا که هم یک بازار پرکشش است هم اینکه وقتی سرمایه تبدیل به خودرو شود، در سود حاصل از خودروها می‌توان با مدیریت در چرخه تولید حفظ شود و به عنوان خدمات پس از فروش چرخش و گردش مالی را حفظ کنیم.

به گزارش تسنیم، به گفته این نماینده مجلس، باید از ظرفیت ارز با منشا خارجی استفاده کنیم که کم نداریم و در کنار آن باید این سقف‌های اختصاص یافته برداشته شود.

کد خبر 456833

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • فعلا کالا نفرستید؛‌ در غیر این صورت مسئولیت با ما نیست!

    فعلا کالا نفرستید؛‌ در غیر این صورت مسئولیت با ما نیست!

    به دنبال انباشت کالا در گمرک زاهدان و اتفاقات اخیر پیش آمده، گمرک به شرکت‌های حمل و نقل اعلام کرده است که تا اطلاع ثانوی و حل مشکل از اظهار کالای ترانزیت داخلی به مقصد گمرک زاهدان اکیدا خودداری شود.

  • قیمت خودروهای ایران خودرو اعلام شد

    قیمت خودروهای ایران خودرو اعلام شد

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • مالیات بر نقل و انتقال خودروهای صفر به خودروسازان منتقل شد

    مالیات بر نقل و انتقال خودروهای صفر به خودروسازان منتقل شد

    سازمان امور مالیاتی مسئول پرداخت مالیات بر اولین نقل و انتقال خودروهای صفر کیلومتر را شرکت های تولیدکننده اعلام کرد.

  • این شهرها رکورددار مصرف بنزین آزاد شدند

    این شهرها رکورددار مصرف بنزین آزاد شدند

    رئیس صنف جایگاه‌داران کشور گفت: مصرف بنزین آزاد طی سه سال اخیر رشد صعودی داشته و هم اکنون حداقل ۵۰ درصد بنزین مصرفی کشور به نرخ آزاد است که کلان‌شهر تهران رتبه اول تقاضای مصرف بنزین آزاد در کشور است.

  • منتظر کاهش قیمت خودرو باشیم؟

    منتظر کاهش قیمت خودرو باشیم؟

    گزارش‌ها از بازار خودرو نشان می‌دهد چهار خودرو بیشترین افت قیمت دو ماه گذشته را ثبت کرده‌اند، چهار خودرویی که از فرایند قرعه‌کشی خودروسازان خارج شده‌اند!

  • سقف دلاری ورود خودروی خارجی مشخص شد

    سقف دلاری ورود خودروی خارجی مشخص شد

     بیش از یک‌ماه از موعد مقرر برای ابلاغ آیین‌نامه واردات خودرو می‌گذرد.

  • وضعیت مبهم ۲۲۴۹ خودروی وارداتی؛ ترخیص، مرجوع یا امحاء؟

    وضعیت مبهم ۲۲۴۹ خودروی وارداتی؛ ترخیص، مرجوع یا امحاء؟

    ​در آستانه واردات خودرو ، همچنان حدود ۲۲۴۹ دستگاه انواع خودرو از سال‌های قبل در گمرک مانده و تعیین‌ تکلیف نشده است.

  • پیش‌بینی مهم از قیمت خودرو در بازار

    پیش‌بینی مهم از قیمت خودرو در بازار

    یک کارشناس صنعت خودرو اعتقاد دارد: احتمالا ثبات قیمت‌ها در بازار خودرو از انتهای تابستان و یا ابتدای پاییز دوباره از بین بروند و موج بعدی افزایش قیمت‌ها در نیمه پاییز و ابتدای زمستان به بازار بازگردد.

  • رونمایی از محصول مشترک وزارت دفاع و ایران خودرو

    رونمایی از محصول مشترک وزارت دفاع و ایران خودرو

    در راستای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب درخصوص توسعه همکاری با صنایع دانش‌بنیان به‌خصوص در حوزه نظامی با صنعت خودرو، سامانه کنترل هوشمند یورو پنج با حضور وزرای دفاع و صمت و مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو رونمایی شد.

  • خودرو آزاد شد

    خودرو آزاد شد

    وزارت صنعت اعلام کرد: همه محدودیت‌هایی که در طرح قرعه‌کشی خودرو وجود داشت، از این پس برای خودروهایی که از فرایند قرعه‌کشی خارج می‌شوند، حذف خواهد شد. به‌گفته سخنگوی این وزارتخانه، این تصمیم به کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد منجر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =