۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۸
منتظر کاهش قیمت خودرو باشیم؟

گزارش‌ها از بازار خودرو نشان می‌دهد چهار خودرو بیشترین افت قیمت دو ماه گذشته را ثبت کرده‌اند، چهار خودرویی که از فرایند قرعه‌کشی خودروسازان خارج شده‌اند!

به گزارش صدای بورس، مدت‌هاست که مردم برای خرید خودروی صفر تنها دو راهکار دارند، یا برنده شدن در قرعه‌کشی‌های ایران خودر و سایپا یا خریدن خودروی صفر از افراد برنده شده با دو برابر قیمت!

اما حالا مدتی است که سایپا خودروهای کوییک، ساینا، شاهین و وانت پراید را بدون قرعه‌کشی می‌فروشد و صرف ثبت‌نام در سایت این کارخانه کافی است. نتیجه حذف قرعه‌کشی درباره این خودروها جالب است، قیمت همه آنها در بازار آزاد ارزان‌تر شده است.

به عبارتی، حذف قرعه‌کشی، باعث کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد شده‌است. چراکه هر کدام از متقاضیان خرید این چند خودرو، بدون طی کردن مراحل قبلی می‌توانند صاحب خودرویی با قیمت کارخانه شوند. قیمتی که با بازار آزاد هم چندان تفاوتی ندارد.


بیشتر بخوانید: دلایل تاخیر در اصلاح سهم خودرو چیست؟


پیش از این هم بارها به روند قرعه‌کشی خودرو انتقادات زیادی وارد شده بود. مهم‌ترین انتقاد این بود که با این روش، خودرو به مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد و اکثرا دلالان با روش‌های مختلف در فرایند قرعه‌کشی ثبت‌نام می‌کنند و برنده می‌شوند و خودروی خود را با اختلاف بسیار زیاد با قیمت کارخانه، در بازار آزاد می‌فروشند.

این مساله هم به دلالی در بازار دامن می‌زند و هم به افزایش بیشتر قیمت خودرو.

افت ۱۰ میلیونی قیمت با حذف قرعه‌کشی

فردای اقتصاد در گزارشی با اشاره به این موضوع نوشت: کوییک که تاکنون طی دو مرحله بدون قرعه‌کشی عرضه شده بیشترین افت قیمت را با کاهش حدودا ۱۰ میلیون تومانی (۴.۳ درصد) تجربه کرده است. قیمت شاهین سایپا هم از دو به دو دلیل ارزانتر شده است، یکی خروج از فرآیند قرعه‌کشی و دوم به دلیل عرضه احتمالی در بورس کالا.

به همین دلیل به نظر می‌رسد که حذف فرایند قرعه‌کشی و امکان خرید راحت‌تر خودرو، سبب کاهش قیمت آن می‌شود.

نکته مهمی که در این باره وجود دارد این است که پیش از این وزیر صمت وعده داده بود که فرایند قرعه‌کشی درباره همه خودروها حذف می‌شود.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت هم این وعده را تکرار کرده و گفته با افزایش تولید خودرو، تا پایان شهریور ماه تعداد دیگری از خودروها از فرایند قرعه‌کشی حذف می‌شود و تا پایان سال هم می‌توان گفت تمام خودروها قابلیت واگذاری بدون قرعه‌کشی را خواهند داشت.

به گزارش تجارت نیوز ،بر این اساس اگر بتوان گفت که حذف فرایند قرعه‌کشی، یکی از مهم‌ترین علت‌های کاهش چند میلیونی قیمت خودرو است، باید انتظار داشت که تا شهریور ماه قیمت تعداد دیگری از خودروها ارزانتر شود.

کد خبر 456864

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • مالیات بر نقل و انتقال خودروهای صفر به خودروسازان منتقل شد

    مالیات بر نقل و انتقال خودروهای صفر به خودروسازان منتقل شد

    سازمان امور مالیاتی مسئول پرداخت مالیات بر اولین نقل و انتقال خودروهای صفر کیلومتر را شرکت های تولیدکننده اعلام کرد.

  • ماجرای تخصیص یک میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات خودرو

    ماجرای تخصیص یک میلیارد دلار ارز دولتی برای واردات خودرو

    عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس گفت: تخصیص ۱ میلیارد دلار ارز دولتی به واردات خودرو، باعث ایجاد رانت و فساد می‌شود و این رقم اگر تقسیم بر ۲۰ هزار دلار شود تقریبا ۵۰ هزار خودرو می‌شود که تاثیری در بازار ندارد.

  • خودروهای جدید در انبارهای جهان ماندگار می‌شوند؟

    خودروهای جدید در انبارهای جهان ماندگار می‌شوند؟

    خودروسازان از تقاضای کمتر در اروپا و آمریکای شمالی خبر می‌دهند، در حالی که تحلیلگران اظهار کردند که شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان از قیمت‌های بالاتر اجتناب می‌کنند.

  • ظرفیت بازار مسکن در اطراف تهران تکمیل شده است

    ظرفیت بازار مسکن در اطراف تهران تکمیل شده است

    با وجود آنکه سهم غالب در بازار مسکن شهر تهران از خانه‌های بالای یک میلیارد تومان به واحدهای بیش از ۲ میلیارد تومان رسیده، معاملات نسبت به سال گذشته دو برابر شده و این نشان می‌دهد رشد قیمت‌ها نه تنها تاثیری در کاهش معاملات ندارد بلکه در خلاء قوانین مالیاتی، هیجانات سفته‌بازی و سوداگری در بازار ملک همچنان حکمفرما است.

  • پراید ۶ هزار دلاری در شان مردم ایران نیست

    پراید ۶ هزار دلاری در شان مردم ایران نیست

    نماینده سیرجان در حاشیه جلسه نمایندگان با «رئیسی» و میرکاظمی از کیفیت پایین و قیمت بالای خودروهای ایرانی انتقاد کرد.

  • واگذاری معادن به اقوام صاحبان منصب

    واگذاری معادن به اقوام صاحبان منصب

    سیاهکلی گفت :اکنون معادن به افرادی واگذاری می‌شود که یا دلال صفت هستند و یا جز وابستگان درجه یک بعضی از صاحبان منصب و قدرتمندان هستند این در صورتی است که در قانون جدید باید درآمدی به مردم از بخش معدن داده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =