عرضه بدون شناسه لوازم یدکی و قطعات خودرو از ۱۵ مرداد ممنوع

دبیر کل اتاق اصناف ایران گفت: در بخش لوازم یدکی و قطعات خودرو نیز به دلیل اینکه ارتباط مستقیمی با جان انسان‌ها دارد، بایستی شرایطی مهیا شود که قطعات با استاندارهای بین‌المللی و کیفیت بالا تولید شود.

به گزارش صدای بورس، دبیر کل اتاق اصناف ایران ضمن اعلام خبر ممنوعیت عرضه بدون شناسه لوازم یدکی و قطعات خودرو از ۱۵ مرداد، بر الزام ثبت «کد نقش» فعالان حوزه لوازم یدکی و قطعات خودرو در سامانه جامع تجارت تاکید کرد.

روز گذشته ( ۱۱ مرداد ماه) نشست حضوری و وب کنفرانس "مدیریت عرضه محصولات لوازم یدکی و مصرفی وسایل نقلیه" در اتاق اصناف ایران و با حضور محمد مهدی برادران (معاون صنایع عمومی وزارت صمت)، هوشیار فقهیی (دبیر کل اتاق اصناف ایران) و جمعی از نمایندگان نهادهای ذی‌ربط، روسای اتاق‌های اصناف شهرستان‌ها و اتحادیه‌های مسئول در شهرستان‌های کشور برگزار شد تا نظرات کارشناسی برای اجرای طرح "ممنوعیت عرضه لوازم یدکی و قطعات خودرو از ۱۵ مرداد ۱۴۰۱" در واپسین روزهای منتهی به اجرای این طرح مورد بازخوانی و بررسی نهایی قرار گیرد و مشکلات باقیمانده رفع شود.

در این نشست، هوشیار فقیهی- دبیر کل اتاق اصناف ایران-ضمن اعلام موافقت و همراهی اصناف، به لزوم اجرای این طرح اشاره کرده و گفت: بر اساس برآوردی که اتحادیه مربوطه در تهران در سال ۱۳۹۸ انجام داد، حدود ۱۱.۵ میلیارد دلار هزینه سالانه قطعات یدکی در ایران است. در این برآورد، تا دو سال کارکرد خودروها، هزینه استهلاک و تعمیراتی در نظر گرفته نشده است و برای خودروهایی با عمر پنج سال به بالا پنج درصد نرخ استهلاک در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در همان سال سه تا ۳.۵ میلیارد دلار واردات رسمی در کشور ثبت شد. اما مشاهدات میدانی و گزارش‌های غیررسمی گواه آن است که فاصله زیادی بین آمارهای رسمی و حقیقت بازار وجود دارد و معنای آن این است که نیازمند شفاف‌سازی در بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو هستیم. فعالان صنفی و صنعتی کشور تمایل به شفاف‌سازی و قانونمندی چرخه اقتصادی دارند؛ چرا که تداوم فعالیت‌های اقتصادی را در چنین فضایی متصور هستند. اتاق اصناف ایران نیز با همین رویکرد تلاش می‌کند تا به سمت قانونمند کردن فعالیت‌ها و عقلانیت بخشی و علمی شدن تصمیم‌ها کمک کند.


بیشتر بخوانید:وزارت صمت چه خوابی برای صنعت خودرو دیده است؟


دبیر کل اتاق اصناف ایران، تصریح کرد: ما به عنوان یک ایرانی علاقمندیم تا از تولیدات ملی استفاده کنیم اما لازم است تا کیفیت‌ها را در بخش تولید افزایش دهیم. در بخش لوازم یدکی و قطعات خودرو نیز به دلیل اینکه ارتباط مستقیمی با جان انسان‌ها دارد، بایستی شرایطی مهیا شود که قطعات با استاندارهای بین‌المللی و کیفیت بالا تولید شود. اگر این شرایط فراهم شود قطعا تمایل برای استفاده بیشتر از تولید داخلی افزایش پیدا می‌کند.

به گزارش ایسنا- وی خاطرنشان کرد: با این وجود، در حال حاضر بخشی از بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو از طریق واردات (رسمی و غیر رسمی) تامین می‌شود و البته بدنه بازار از وجود اقلام تقلبی نیز رنج می‌برد که موجب شده تا رانندگان و مالکان خودرو متحمل هزینه‌ در تعمیر و تعویض قطعات شوند و این مسئله گاها منجر به مرگ و میر ناشی از تصادفات حادث شده از نصب قطعات جعلی و غیر استاندارد شده است.

کد خبر 456785

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • جنجال خودرو و بورس به پایان رسید/ سایپا هم به میدان آمد

    جنجال خودرو و بورس به پایان رسید/ سایپا هم به میدان آمد

    به نظر می رسد ماجرای پرچالش عرضه خودرو در بورس به فصل آخر خود نزدیک است، به طوری که علاوه بر عرضه ۶۰۰ دستگاه خودرو فیدلیتی و دیگنیتی در تاریخ ۲۶ مرداد ماه، گروه خودروسازی سایپا نیز برای عرضه در همان هفته (هفته چهارم مردادماه) اعلام آمادگی کرده است.

  • اسقاط فرسوده ها چگونه باعث کاهش مصرف سوخت می شود؟

    اسقاط فرسوده ها چگونه باعث کاهش مصرف سوخت می شود؟

    اسقاط هر خودروی فرسوده در شرایط فعلی سبب کاهش مصرف ۲۰۰۰ لیتر بنزین در سال می‌شود. ارزش صادراتی این میزان بنزین بیش از ۱۸۰۰ دلار معادل با ۵۴ میلیون تومان است.

  • خکرمان از کانال نزولی بیرون رفت

    خکرمان از کانال نزولی بیرون رفت

    تحلیل تکنیکال نماد معاملاتی خکرمان را در این مطلب می خوانید.

  • پیشنهاد جدید وزیر اقتصاد برای بورس

    پیشنهاد جدید وزیر اقتصاد برای بورس

    وزیر اقتصاد گفت: هیأت دولت مصوب کرد ۲.۵ همت برای سال ١۴٠٠ به صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان اختصاص یابد که از طریق قرارداد با سایر شرکت‌های بیمه بتوانیم در کوتاه ترین زمان ممکن خسارت های ناشی از سیل و زلزله را جبران کنیم.

  • دریافت شناسه و کد رهگیری لوازم یدکی موجود در انبارها الزامی است

    دریافت شناسه و کد رهگیری لوازم یدکی موجود در انبارها الزامی است

    اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: دریافت شناسه و کد رهگیری قطعات یدکی خودرو موجود در انبارها علاوه بر محصولات تولیدی جدید الزامی است.

  • دولت حمایت نکرد،آلومینیوم گران شد

    دولت حمایت نکرد،آلومینیوم گران شد

    دبیر سندیکای صنعت آلومینیوم ایران ضمن تاکید بر اینکه دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنعت آلومینیوم را به حال خود رها کرده و به مشکلات آن رسیدگی نمی‌کند، عمده دلیل افزایش قیمت آلومینیوم در بازار را کم کردن عرضه تولیدکنندگان مواداولیه خوانده و تاکید کرد: درست است که صنایع مادر بایستی مورد حمایت قرار گیرند، اما صادرات مواداولیه مصداق بارز خام‌فروشی و برخلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

  • شکست کانال ۲۸ هزار برای دلار

    شکست کانال ۲۸ هزار برای دلار

    امروز قیمت هر اسکناس دلار براساس نرخ صرافی ملی ایران ۲۷ هزار و ۹۱۹ تومان است.

  • خودروهای جدید در انبارهای جهان ماندگار می‌شوند؟

    خودروهای جدید در انبارهای جهان ماندگار می‌شوند؟

    خودروسازان از تقاضای کمتر در اروپا و آمریکای شمالی خبر می‌دهند، در حالی که تحلیلگران اظهار کردند که شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف‌کنندگان از قیمت‌های بالاتر اجتناب می‌کنند.

  • قیمت خودروهای ایران خودرو/جدول

    قیمت خودروهای ایران خودرو/جدول

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده نمایید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • قیمت خودروهای سایپا/جدول

    قیمت خودروهای سایپا/جدول

    قیمت متوسط بازار آزاد و قیمت نمایندگی خودروهای سایپا امروز چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • قیمت خودروهای ایران خودرو اعلام شد

    قیمت خودروهای ایران خودرو اعلام شد

    قیمت بازار و قیمت نمایندگی خودروهای ایران خودرو امروز جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ را در جدول زیر مشاهده کنید. این قیمت‌ها به تومان بوده و روزانه بروزرسانی می‌شود.

  • یک‌بام و دو هوای سیاستگذار در بورس

    یک‌بام و دو هوای سیاستگذار در بورس

    چشم‌انداز مبهم از آینده بورس تهران به‌جایی رسیده که هرگونه سیگنال متفاوت از روند تحرکات نرخ دلار و پیشروی انتظارات خوش‌بینانه تورمی بازهم این بازار را در شرایط نزولی و رو به افول قرار می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =