افزایش توثیق به کل شبکه بانکی در ماه های آینده

وزیر اقتصاد در مراسم رونمایی از سامانه توثق سهام که امروز در ساختمان بورس و اوراق بهادار در حال برگزاری است، گفت: هر چند که در حال حاضر تنها سه بانک توانایی ارائه تسهیلات از طریق توثیق سهام را دارند، اما در ماه های آینده کل شبکه بانکی کشور از طریق این سامانه می توانند خدمات پرداخت تسهیلات را به مردم ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار صدای بورس، احسان خاندوزی در این مراسم ضمن تقدیر از عملکرد و پیگیری سازمان بورس و اوراق بهادار در رونمایی از سامانه ستاره و برداشتن نخستین گام برای راه اندازی سیستم توثیق سهام اظهار کرد: هر چند که در حال حاضر تنها سه بانک توانایی ارائه تسهیلات از طریق توثیق سهام را دارند، اما در ماه های آینده کل شبکه بانکی کشور از طریق این سامانه می توانند خدمات پرداخت تسهیلات را به مردم ارائه دهند.

وی ادامه داد: سیم کارت، طلا، خودرو و دیگر دارایی ها در آینده نزدیک می توانند با اضافه شدن به این سامانه اعتبار شخص را برای وثیقه گذاری و همچنین اعتبار سنجی بالا ببرند تا به شکل واقعی از کار مردم گره کشایی صورت بگیرد.
ملی، رسالت و مهر ایران؛ بانک هایی هستند که در سامانه توثیق سهام حضور دارند و متقاضیان حقیقی و حقوقی می توانند برای دریافت تسهیلات از این طریق اقدام کنند.
براین اساس، تنها شرط این است که فرد در سامانه سجام ثبت نام و احراز هویت شده باشد. در واقع فرایندی که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درنظر گرفته این است که سهامدار به اپلیکیشن‌های بانکی یا شعب بانکی مراجعه و درخواست توثیق سهام خود را ارائه ‌دهد. پس از این فرد از طریق سامانه سجام احراز هویت می شود.
متقاضیان پس از طی این فرایند، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دارایی قابل وثیقه متقاضی را به بانک اعلام می‌کند و بانک هم در اپلیکیشن به سهامدار نشان می‌دهد. پس از آن سهامدار می‌تواند نمادهایی که قصد توثیق آن‌ها را دارد انتخاب و تایید کند.
در واقع شرکت سپرده‌گذاری درخواستی که از سمت بانک آمده را به سهامدار نمایش می‌دهد و پس از احراز هویت دوباره درخواست متقاضی ثبت شده و فرایند توثیق بعد از اعمال معاملات صورت می‌گیرد. اگر این فرایند موفقیت آمیز باشد؛ بانک تسهیلات را پرداخت خواهد کرد.
در مراسم رونمایی از سامانه ستاره علاوه بر وزیر اقتصاد و دارایی، دادستان کل کشور، معاون راهبردی قوه قضائیه و رؤسای بانک‌های عامل و جمعی از فعالان بازار سرمایه نیز حضور داشتند.

کد خبر 456377

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =