رونمایی از سامانه ستاره

مراسم رونمایی از سامانه وثیقه‌گذاری الکترونیک امروز با حضور مسئولان رده بالای اقتصادی و قضایی به منظور تسهیل و سرعت بخشی در اعطای تسهیلات به متقاضیان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار صدای بورس؛ توثیق اوراق بهادار، فرآیند درخواست مسدود کردن اوراق بهادار تحت مالکیت یک شخص وثیقه‎گذار به نفع فرد وثیقه‌گیر نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است. طی مدت توثیق، فرد مالک دارایی حق فروش دارایی تعیین شده را نداشته و هرگونه درخواست درخصوص رفع توثیق، درخواست اقدام به فروش دارایی توثیق شده و... باید به همراه مدارک و مستندات کافی که از سوی سپرده‎گذاری تعیین شده است، به صورت مکتوب به آن نهاد ناظر اعلام شود.

عایدات حاصل از دارایی طی دوره توثیق نظیر تقسیم سود نقدی، سهام جایزه و حق تقدم و... به صورت توافق بین وثیقه‌گیر و وثیقه‌گذار تعیین می‌شود که حین درخواست توثیق، مسیر این عایدات باید تعیین شود.
لازم به ذکر است که احراز هویت سهامداران، به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد و نیازی به مراجعه حضوری نیست و همه اشخاصی که قصد استفاده از تسهیلات بانکی را دارند، باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند.
تنها شرط برای دریافت وام این است که فرد در سامانه سجام ثبت‌نام و احراز هویت کند. درواقع سهامدار به اپلیکیشن‌های بانکی یا شعب بانکی مراجعه کرده و درخواست توثیق سهام خود را ارائه می‌دهد. پس از این، فرد از طریق سامانه سجام احراز هویت می‌شود.
بر همین اساس؛ سهامداران عدالت، صاحبان ETF و همچنین اوراق بدهی می‌توانند با توجه به رونمایی و اجرایی شدن گام اول آغاز به کار این سامانه اقدام به دریافت وام کنند.
صاحبان اوراق بهادار می‌توانند از این طریق و با وثیقه قرار دادن اوراق خود و بدون نیاز به ضمانت دیگری، از شبکه بانکی وام دریافت کنند. هر بانک با توجه به منابعی که در اختیار دارد، می‌تواند به سهامداران وام دهد و سهام آن‌ها را به‌عنوان وثیقه بپذیرد.
لازم به ذکر است که ۶ اردیبهشت ماه سال جاری، بانک مرکزی دستورالعمل اعطای تسهیلات خرد تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان را با استفاده از وثایق بورسی و غیربورسی شامل سهام، اوراق بدهی، اموال عینی و سیم‌کارت، به بانک‌ها ابلاغ کرد. این دستورالعمل، با هدف تمهید شرایط تسهیل بهره‌مندی متقاضیان از تسهیلات خرد از رهگذر استقرار نظام وثیقه‌گیری مبتنی بر اعتبارسنجی تهیه شد.

کد خبر 456396

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =