فریب قیمت‌های پرت مسکن را نخورید!

بازار آپارتمان‌های مسکونی عرضه شده برای فروش در تهران طی روزهای اخیر با افزایش قیمت‌های پیشنهادی پرت روبه رو شده است؛ موضوعی که خریداران مسکن باید از آن آگاه باشند و با واکنش هوشمندانه، از هرگونه ضرر احتمالی ناشی از معامله در قیمت‌های غیرواقعی پیشگیری کنند.

به گزارش صدای بورس به دنبال افزایش حجم معاملات مسکن در دو ماه اخیر که با رشد چند درصدی قیمت ناشی از افزایش تقاضا همراه بود، برخی از فروشندگان و واسطه‌ها با این تصور که بازار مسکن از دوره پساجهش و ثبات عبور کرده و قرار است وارد فاز جدیدی از جهش قیمت شود، در تیرماه قیمت‌های پیشنهادی خود را یکباره به شکل غیرمنطقی و بعضا بسیار بیشتر از میانگین قیمت ملک در همان محله افزایش دادند.

البته عامل ثانویه دیگری در افزایش یکباره قیمت‌ها نقش داشت و آن ورود به فصل تابستان بود. در این فصل که معمولا حجم معاملات ملکی افزایش پیدا می‌کند، به تناسب اصرار خریداران برای معامله در تابستان و جابه‌جایی قبل از شروع فصل مدارس، ممکن است قیمت‌ها حتی در وضعیت ثبات نیز اندکی نوسان افزایشی داشته باشند که ناشی از نسبت عرضه و تقاضا در بازار است.

اما تحقیق میدانی نشان می‌دهد آنچه در دو تا سه هفته اخیر رخ داده، چیزی فراتر از اتفاق مورد انتظار یعنی نوسان تدریجی قیمت مسکن است. قیمت‌های پیشنهادی فروش در برخی فایل‌های موجود اعم از نوساز، میانسال و سالخورده بعضا با افزایش بیش از ۱۰ درصدی نسبت به میانگین قیمت در همان منطقه رو به رو شده‌اند؛ طوری که با یک اطلاع نسبی از وضعیت بازار مسکن، در نگاه اول می‌توان تشخیص داد کدام قیمت‌های اعلامی «پرت» است. اما در این میان گروهی از متقاضیان خرید مسکن که به تازگی وارد بازار شده و هنوز در جریان میانگین قیمت قرار ندارند، ممکن است در مواجهه با قیمت‌های پیشنهادی پرت، آنها را مبنای ارزیابی ارزش سایر املاک در منطقه مورد نظر خود قرار دهند. همچنین ممکن است برخی خریداران مسکن که پیش‌تر در محله‌های دیگری مشغول جست‌وجو بودند، پس از اطلاع از اینکه میانگین قیمت‌های آن محله فراتر از بودجه آنها است، به فایل‌های ارزان‌تر در محله‌های دیگر بدون شناخت از بازار مسکن آن نواحی رجوع کنند. برای این افراد نیز قیمت‌های پرت یک «تله» محسوب می‌شود و آنها ممکن است با توجه به تناسب قیمت با بودجه خود، آن‌گونه که باید و شاید درباره متناسب بودن قیمت پیشنهادی این فایل‌ها تحقیق نکنند.


بیشتر بخوانید: بانک‌های دولتی چقدر وام ودیعه پرداختند؟


1

به گزارش «دنیای اقتصاد»،به این ترتیب در بازاری که تقریبا به ازای هر سه آپارتمان، یکی با قیمت غیرواقعی برای فروش عرضه شده، تحقیق وسیع برای کشف قیمت اهمیت مضاعفی دارد که متقاضیان خرید باید به آن اهتمام داشته باشند. در جدول نیز تعدادی از آپارتمان‌هایی که قیمت آنها به تشخیص سامانه‌های ارزیابی هوشمند، بالاتر از میانگین قیمت همان منطقه برآورد شده و موتورهای جست‌وجوی ملکی آنها را با رنگ «قرمز» متمایز می‌کنند، گردآوری شده است.

کد خبر 455819

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • سیاست پولی بانک مرکزی وآینده نرخ‌های بهره در اقتصاد

    سیاست پولی بانک مرکزی وآینده نرخ‌های بهره در اقتصاد

    انتظارات تورمی پس از فروردین ۱۴۰۱ رو به رشد گذاشته است. واکنش قیمت ارز و طلا به اخبار برجامی، رشد شدید قیمت و حجم معاملات مسکن همه نشان دهنده این هستند که انتظارات تورمی تغییر قابل توجه داشته‌اند. در صورتی که شرایط فعلی باقی بماند و احیای برجام صورت نگیرد، ثابت بودن نرخ‌های سود اسمی منجر به تشدید وضعیت می‌شوند در نتیجه می‌توان انتظار داشت که سیاست‌گذاری پولی نرخ‌های تحت اختیار خود را به سمت بالا حرکت دهد.

  • خانه‌سازها به تورم ملکی واکنش نشان دادند

    خانه‌سازها به تورم ملکی واکنش نشان دادند

    سردترین فصل ساخت‌وساز در پایتخت برای بهار۱۴۰۱ به ثبت رسید.

  • وام مسکن قفل شد

    وام مسکن قفل شد

    از روز اول تیر ماه تاکنون در سایت بانک مسکن رقمی از وضعیت معاملات به ثبت نرسیده است. آیا دلیل این امر رشد روزافزون قیمت اوراق مسکن و مقرون به صرفه نبودن آن است؟

  •  چگونه از بانک‌های مختلف تسهیلات مسکن بگیرید؟

    چگونه از بانک‌های مختلف تسهیلات مسکن بگیرید؟

    تا همین چند سال پیش، تسهیلات مسکن برای برخی واحدهای مسکونی تا ۸۰درصد قیمت آن را پوشش می داد اما اکنون این اختلاف به کمتر از ۳۰درصد در همان خانه ها رسیده است.

  • بازار مسکن در انتظار فرجام برجام

    بازار مسکن در انتظار فرجام برجام

    عضو هیات مدیره مشاوران املاک اظهار داشت: واقعیت این است که پروژه مالیات ستانی از خانه‌های خالی شکست خورده‌ است. به طور قطع افرادی که دارای چند واحد محدود هستند، واحدهای خود را خالی نگه نمی‌دارند و این خانه‌های خالی متعلق به شرکت‌ها و نهادهای خاص هستند و برای اخذ مالیات کسی سراغ آنها نمی‌رود.

  • جدیدترین قیمت اوراق در تهران و سایر استان‌ها

    جدیدترین قیمت اوراق در تهران و سایر استان‌ها

    قیمت تسهیلات مسکن نسبت به حدود ۱۰ روز قبل با یک شیب ملایم روندی صعودی گرفته است؛ به طوری که متاهل های ساکن پایتخت باید برای اخذ این وام حدود ۱۳۴ میلیون و ۶۸۸ هزار تومان پرداخت کنند.

  • تولید محصولات با ارزش افزوده بالا ، استراتژی اصلی ذوب آهن است

    در مجمع عمومی ذوب آهن اصفهان مطرح شد :

    تولید محصولات با ارزش افزوده بالا ، استراتژی اصلی ذوب آهن است

    جلسه مجمع عمومی عادی سالانه و مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام ذوب آهن اصفهان شنبه ۲۵ تیرماه ، با حضور بیش از ۷۳ درصد سهامداران و نمایندگان صاحبان سهام شرکت ، اعضای هیات مدیره، نماینده موسسه حسابرسی و نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار تهران و تعدادی از دیگر مسئولین این شرکت ، در سالن تشریفات روابط عمومی برگزار گردید.

  • نیم‌میلیون فقره وام اجاره چگونه توزیع می‌شود؟

    نیم‌میلیون فقره وام اجاره چگونه توزیع می‌شود؟

     فرآیند پرداخت وام اجاره مسکن به مستاجرها وارونه تعریف شده و همین معادله تسهیلات‌دهی باعث شده «اجاره‌نشین‌های کم‌درآمد و به‌شدت نیازمند حمایت مالی» از این مسیر جا بمانند.

  •  قیمت این خانه حقوق ۵۰۰۰ سال یک کارمند است!

    قیمت این خانه حقوق ۵۰۰۰ سال یک کارمند است!

    در این گزارش به بررسی قیمت خانه هایی پرداخته‌ایم که شنیدن نرخ آنها شما را حیرت زده می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =