حقوق بازنشستگان بالاخره زیاد شد؟

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در روزهای گذشته حرف‌های دلگرم کننده‌ای راجع به احتمال افزایش حقوق بازنشستگان معترض زد. از طرف دیگر علیرضا محجوب نماینده ادوار مجلس نیز نگاهی خوشبینانه به ماجرا دارد و از احتمال توافق ضمنی بر افزایش چراغ خاموش حقوق بازنشستگان خبر می‌دهد.

به گزارش صدای بورس،دعوایی که ابتدای امسال میان مستمری بگیران تامین اجتماعی با دولت برسر نحوه افزایش حقوق بازنشستگان ایجاد شده بود به رویارویی دولت و مجلس ختم شد. آیا ممکن است این مشکل در سکوت و بی‌خبری حل بشود و خواسته معترضان برآورده شود؟

باوجود آنکه پرونده این اختلاف حقوقی همچنان مفتوح است و احتمال تغییر در افزایش حقوق بازنشستگان وجود دارد اما سازمان تامین اجتماعی این روزها به واریز مستمری تیرماه مشغول است و بازنشستگان این سازمان همان مبلغی را دریافت می‌کنند که به تصویب هیات دولت رسیده بود.

این درحالی است که حدود یک ماه پیش هیات تطبیق مقررات مجلس در این مرافهه جانب کارگران بازنشسته را گرفت و رای به ابطال مصوبه افزایش ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی داد. از آن زمان تاکنون موضع شخص رئیس مجلس در این رابطه معلوم نیست، علت اهمیت این مسئله آن است که تنها رئیس مجلس است که می‌تواند، دولت را نسبت به تغییر حقوق تعیین شده برای بازنشستگان وادارد.

این روزها برای بازنشستگان تامین اجتماعی هیچ چیز مهمتر از افزایش حقوق نیست. سازمان تامین اجتماعی حدود ۳٫۶ میلیون نفر بازنشسته و مستمری بگیر دارد که از این تعداد بیش از یک میلیون نفر در زمره میانه بگیران و حداکثری بگیران قرار دارند.


بیشتر بخوانید: دستور رئیسی درباره حقوق بازنشستگان


صحببت‌های دلگرم کننده میرهاشم موسوی

سکوت به وجود آمده در مجادله اخیر میان مجلس و دولت درحالی است که در روزهای گذشته میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به صورت تلویحی، احتمال تغییر مصوبه جنجالی دولت را تایید کرد و گفت: پیگیری‌ها برای حل مشکل به وجود آمده ادامه دارد، به صورت مشخص از دفتر رئیس جمهور جویای مسئله هستند. بنابراین جای نگرانی برای بازنشستگان وجود ندارد. هر زمان که این مصوبه تغییر کند، سازمان آمادگی دارد تا با صدور احکام جدید بازنشستگی، حقوق بازنشستگان را به نرخ جدید افزایش دهد و مابه‌التفاوت ماه‌های گذشته را نیز پرداخت کند.

توافق ضمنی مجلس و دولت؟

از این صحبت می‌توان اینطور استنباط کرد که دولت و مجلس بر سر حل مشکل مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان به توافقی ضمنی رسیده‌اند، توافقی که از یکسو حرمت مصوبات دولت حفظ شود و از سوی دیگر بازنشستگان معترض به حقوق خود برسند.

تاکید بر حفظ وجه دولت یکی از موضوعاتی بود که در همان روزهای اول شکل گیری دعوای میان بازنشستگان با دولت، راجع به آن صحبت می‌شد.

به صورت مشخص نمایندگان نهادهای صنفی بازنشستگی در نقل قول‌هایی که از جلسات مشترکشان با مقامات دولتی داشتند، گفتند: دولت حاضر به تغییر مصوبه است و در عین حال تمایل دارد این اتفاق طوری بیفتد که وجهه آن مخدوش نشود.

نظر خوشبین‌نانه علیرضا محجوب

در همین رابطه علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر و نماینده ادوار مجالس پنجم تا دهم شورای اسلامی گفت: مطلع هستیم که شخص رئیس مجلس اقدامات قانونی لازم را انجام داده است، این مصوبه در عمل یک گام تا ابطال شدن فاصله دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر شواهد و قرائن نشان می‌دهد که برخلاف موضعگیری‌های اولیه، دولت اشتباه خود را پذیرفته است اما قصد دارد بی‌سرو صدا و چراغ خاموش موضوع را فیصله دهد.

محجوب افزود: طبق آیین نامه مربوط به هیات تطبیق مقررات مجلس، دولت یک ماه بعد از ابلاغ نظر رئیس مجلس فرجه دارد تا مصوبه را مورد بحث را رفع ایراد کند، به نظر می‌رسد در موضوع مربوط به افزایش حقوق بازنشستگان، دولت می‌خواهد این فرجه سپری شود و بعد مصوبه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی را مبنای پرداخت مستمری‌ها قرار دهد. البته این در حالتی است که مصوبه قبلی ابطال شود اما اگر دولت قصد تصحیح آن را داشته باشد این نگرانی وجود دارد که به جای افزایش ۱۰ درصد این بار رقم دیگری غیر از ۳۸ درصد پیشنهادی سازمان تامین اجتماعی به عنوان مستمری جدید تعیین شود.

به گزارش تجارت‌نیوز اگر قسمت خوش بینانه صحبت دبیرکل خانه کارگر را در کنار حرف‌های دلگرم کننده مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی قرار دهیم، به این نتیجه خواهیم رسید که به احتمال زیاد پرونده افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با اتمام رسیدن فرجه زمانی تعیین شده به پایان خواهد رسید و در نهایت با ملاک قرار گرفتن پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی، مابه التفاوت ماه‌های سپری شده از سال ۱۴۰۱ به حساب مستمری بگیران واریز خواهد شد.

کد خبر 455760

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • خبر جدید از میزان افزایش حقوق بازنشستگان

    خبر جدید از میزان افزایش حقوق بازنشستگان

    رئیس سازمان تامین اجتماعی گفت: بر اساس ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تا سقف ۱۰ میلیون تومان تا ۱۰ درصد حقوق بازنشستگان افزایش خواهد یافت.

  • ‌رئیسی:گرانی کالاها در سال آینده حرف من نبود

    ‌رئیسی:گرانی کالاها در سال آینده حرف من نبود

    رییس جمهور گفت: برخی از رسانه‌ها این حرف بنده را که گفتم انجام برخی از اقدامات را برای سال آینده می‌گذاریم، درست منعکس نکردند یا درست متوجه نشدند و گفتند قرار است برخی کالاها را گران کنند که این موضوع حرف بنده نبود، بلکه مفهوم سخن بنده این بود که بعضی از اقداماتی را که به موجب قانون باید آنها را اجرا کنیم و اجرای آنها موجب تورم می‌شود، انجام ندهیم.

  • دستور رئیسی درباره حقوق بازنشستگان

    دستور رئیسی درباره حقوق بازنشستگان

    نارضایتی عمومی کارگران شاغل و بازنشسته از نحوه افزایش دستمزد و حقوق بازنشستگی، دولت را به عقب‌نشینی از مواضع اخیر واداشت. آیا احتمال تغییر حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی وجود دارد؟

  • تازه ترین آمار متقاضیان یارانه دستمزد

    تازه ترین آمار متقاضیان یارانه دستمزد

    تازه‌ترین نتایج عملکرد طرح یارانه دستمزد حاکی از آن است که تا پایان تیرماه ۳۸ هزار و ۹۸۰ نفر متقاضی یارانه دستمزد بوده اند و استانهای خوزستان و مازندران بیشترین تعداد افراد ثبت نام کننده را به خود اختصاص داده‌اند.

  • تکلیف حقوق بازنشستگان مشخص شد

    تکلیف حقوق بازنشستگان مشخص شد

    یک فعال کارگری گفت: با نامه رئیس مجلس در مورد مصوبه‌ی دولت مظلومیت و حقانیت بازنشستگان تامین اجتماعی پس از گذشت ۴ ماه از سال بر همگان اثبات شد.

  • واریز معوقه فروردین ماه بازنشستگان تامین اجتماعی با حقوق این ماه 

    واریز معوقه فروردین ماه بازنشستگان تامین اجتماعی با حقوق این ماه 

    پرداخت مابه‌التفاوت افزایش حقوق فروردین ماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی از ۲۰ خردادماه آغاز شده و تا ۳۱ خرداد برای همه بازنشستگان واریز می‌شود.

  • نامه مهم قالیباف به رئیسی

    نامه مهم قالیباف به رئیسی

    رییس مجلس ‌شورای اسلامی در نامه ای به رییس جمهوری ، دو مصوبه دولت درباره «تعیین حداقل مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان در سال ۱۴۰۱» و «کمک هزینه مسکن کارگران در سال ۱۴۰۱» را مغایر قانون بیان کرد.

  • خبر مهم نماینده مجلس درباره مصوبه مستمری تامین اجتماعی بازنشستگان

    خبر مهم نماینده مجلس درباره مصوبه مستمری تامین اجتماعی بازنشستگان

    نماینده مردم کرمان و راور و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از لغو مصوبه ۱۰ درصد پرداخت حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی توسط مجلس و ابلاغ آن به دولت خبر داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =