آیا طلا محبوبیت خود را از دست داد؟

در هفته گذشته عوامل متعددی سبب شد تا قیمت طلا با روند نزولی همراه باشد. روز گذشته نیز قیمت هر اونس طلا به ۱۷۰۰ دلار رسید که نشان می‌دهد قیمت آن از هفته گذشته به روند نزولی خود ادامه داده است.

به گزارش صدای بورس، ارزش دلار، شرایط سیاسی و وضعیت اقتصادی جهان عواملی هستند که به صورت مستقیم در کاهش یا افزایش قیمت طلا تاثیر می‌گذارند. بحث داغ روزهای اخیر تقویت دلار و هجوم سرمایه‌گذاران به این بخش بوده است.

افزایش شاخص دلار مهم‌ترین معیار برای کاهش قیمت طلا است، زیرا سرمایه‌گذاران در حال بررسی بازارها هستند، برخی از آنان در حال خروج از بازار طلا و تصمیم به فروش دارایی‌های خود گرفته‌اند و تصمیم دارند آن را به سمت دلار سرازیر کنند.

هم اکنون شاخص دلار در سطح ۱۰۸ واحدی قرار دارد که در دو دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. گزارش اخیر تورم آمریکا که از افزایش دوباره سطح قیمت‌ها در این کشور حکایت داشت نیز انتظارات برای افزایش دوباره نرخ بهره از سوی فدرال رزرو را تقویت کرد و به همین علت در افت این بازار نقش چشمگیری داشت. پیش از این طلا در آگوست ۲۰۲۱ در این سطح قیمت قرار گرفته بود.شاخص دلار با افزایش بی‌سابقه خود در دو دهه اخیر با اقبال بیشتری نسبت به سایر بازارها در میان سرمایه‌گذاران روبه‌رو است.


بیشتر بخوانید: وضعیت نرخ دلار و طلا در هفته ای که گذشت



از عواملی که سبب تقویت شاخص دلار می‌شود می‌توان به افزایش نرخ بهره سیاستی آمریکا اشاره کرد. زیرا با افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، بازارها با افت همراه بوده‌اند. در این میان دلار با افزایش روزافزون خود توانست حمایت سرمایه‌گذاران را به سمت خود جلب کند.

انتظار افزایش شاخص دلار سرمایه‌گذاران را تشویق به سرمایه‌گذاری در این بخش کرده است و سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را از بازار طلا به دلار منتقل کرده‌اند. برخی دیگر از سرمایه‌گذاران نیز امید دارند که طلا به جایگاه سابق خود باز گردد و همچنان در این بازار در حال فعالیت هستند.

کارشناسان بر این باورند زمانی که عرضه یک کالا زیاد و تقاضا برای آن کم باشد، در نهایت منجر به کاهش قیمت آن کالا می‌شود که مشابه این موضوع را می‌توان در بازار طلا مشاهده کرد.

کد خبر 455703

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • واگذاری سهام خودروسازی در خوان آخر

    واگذاری سهام خودروسازی در خوان آخر

    سید رضا فاطمی‌امین سه‌شنبه گذشته در حاشیه جلسه شورای عالی بورس از رو به اتمام‌بودن فرآیند ارزش‌گذاری دو خودروساز خبر داد و تاکید کرد که کارشناسان رسمی دادگستری در هفته‌های آینده این روند را به اتمام می‌رسانند و بعد از آن دولت سهام خود را به طور کامل واگذار می‌کند.

  • چرا قیمت طلا و سکه افت کرده است؟

    چرا قیمت طلا و سکه افت کرده است؟

    در چند روز گذشته اخبار سیاسی و اجتماعی باعث افزایش نرخ دلار شد. حتی دلار از میانه‌های روز گذشته دلار به کانال بالاتر رفت و البته امروز بار دیگر به محدوده پیشین بازگشت.اما طلا و سکه روندی مشابه این ارز را طی نکردند. چرا افزایش قیمت دلار، روی بازار طلا تاثیر چندانی نگذاشت؟

  • منتظر سقوط قیمت سکه باشیم؟

    منتظر سقوط قیمت سکه باشیم؟

    طلای جهانی وارد کانال ۱۶ هزار دلار شد،‌ کمترین قیمت ظرف دو سال گذشته. کاهش بی‌سابقه قیمت طلای جهانی چه تاثیری بر قیمت طلای داخل می‌گذارد؟در داخل هم منتظر ریزش قیمت باشیم؟

  • بازار جهانی طلا به روایت تحلیلگران

    بازار جهانی طلا به روایت تحلیلگران

    بازارهای طلا پس از فروش گسترده‌ای که در این بازار انجام شده، اندکی آرام می‌شوند و البته احتمال پرش کوتاه‌مدتی برای آن وجود دارد اما نمودارهای بلندمدت نشان می‌دهند که این منطقه تا سطح ۱۶۸۰ دلار به عنوان یک سطح پشتیبانی اصلی گسترش می‌یابد.

  • آخرین قیمت میوه‌ های تابستانی

    آخرین قیمت میوه‌ های تابستانی

    به گفته رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی؛ قیمت عمده میوه های تابستانی پر مصرف عرضه شده در میادین میوه و تربار نسبت به هفته گذشته روند کاهشی داشته اند، کاهش قیمت آن ها از یک تا ۱۰ هزار تومان بوده است.

  • دو هفته بعد طلا بخرید

    دو هفته بعد طلا بخرید

    نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: قیمت اونس جهانی طلا در هفته گذشته ۱۰۰ دلار کاهش یافت و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود قیمت فلز زرد در داخل کشور طی دو هفته آینده افت داشته باشد.

  • وضعیت نرخ دلار و طلا در هفته ای که گذشت

    وضعیت نرخ دلار و طلا در هفته ای که گذشت

    در این گزارش به بررسی وضعیت بازارهای مالی (ارز، بورس، طلا و سکه) از هجدهم تا بیست و سوم تیر و پیش بینی روند این بازارها طی روزهای آینده پرداخته ایم.

  • طلا امروز چند ؟

    طلا امروز چند ؟

    بازار امروز شاهد رشد قیمت طلا ۱۸ عیار است که هر گرم آن با ۷۰۰ تومان پیشروی، ۱,۳۸۹,۸۰۰ (یک میلیون و سیصد و هشتاد و نه هزار و هشتصد) تومان نرخ گذاری و معامله شد.

  • نگاه بازار سکه به سفر بایدن و تحرکات دلار 

    نگاه بازار سکه به سفر بایدن و تحرکات دلار 

    عده ای از معامله گران به سفر بایدن به خاورمیانه چشم دوخته اند و معتقدند در صورتی که نرخ دلار با توجه به این سفر رشد را تجربه کند ممکن است قیمت سکه هم اندکی جان بگیرد .

  • نفت برنت روی مرز ۱۰۰ دلار ایستاد

    نفت برنت روی مرز ۱۰۰ دلار ایستاد

    قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی، تحت تاثیر دورنمای محدودیت عرضه، اندکی افزایش یافت و نفت برنت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =