۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹
۴ پیش‌بینی از قیمت دلار

در مدت اخیر سیگنال‌های ناشی از اخبار سیاسی باعث شد قیمت دلار که در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، دوباره روندی صعودی را در پیش بگیرد. اما بار دیگر شیب این حرکت برعکس شد. اکنون نیز چند روزی است در وضعیتی نسبتا ثابت و اندکی رو به کاهش قرار دارد. طبق گفته تحلیلگران درحال حاضر آینده قیمت دلار وابستگی مستقیمی به اخبار برجامی دارد. عدم موفقیت در مذاکرات وین باعث می‌شود در آینده نرخ این ارز به کانال‌ها بالاتری پیشروی داشته باشد.

به گزارش صدای بورس، شنیده‌ها از هسته مرکزی بازار ارز تهران حاکی از آن است که نرخ‌دهی در معاملات بازار آزاد از رونق پیشین افتاده و عمده افراد حاضر در بازار، معاملات خود را در بنگاه‌های ارزی رسمی و مورد تایید بانک مرکزی انجام می‌دهند.

البته به عقیده برخی از کارشناسان بازار و به دلیل وجود سقف عرضه سالانه در معاملات رسمی، سیاست ارزی جدید تنها برای مدتی می‌تواند از نوسانات بازار بکاهد و در بلندمدت با برطرف نشدن حجم واقعی تقاضا، بازار ارز مجددا شاهد ایجاد شکاف در معاملات بازارهای رسمی و غیررسمی خواهد بود.»

در این شرایط چه چشم‌اندازی برای قیمت دلار وجود دارد؟ نظر کارشناسان تجارت‌نیوز را در این مورد بخوانید.


بیشتر بخوانید: هشدار به سکه بازان


روند صعودی قیمت دلار در بلندمدت

جواد فلاحیان

درحال حاضر به دلیل اینکه شاهد افزایش بهره بین بانکی هستیم، دولت درحال ایجاد شرایط رکودی در بازار است. این مساله باعث شده است نرخ ارز در محدوده‌ای ثابت بماند و به دلار نیمایی نزدیک شود.

به‌نظر می‌آید فاصله بین دلار نیمایی و دلار آزاد درحال کاهش است. از سوی دیگر مهم‌ترین عاملی که باعث صعود قیمت دلار در بازار آزاد شد، افزایش نقدینگی بود.

اکنون سیاست‌ها به سمتی است که فنر دلار را به سمت فشرده شدن پیش می‌برد و از یک مقطعی به بعد این فنر آزاد می‌شود. روند دلار صعودی است، ولی در کوتاه مدت به‌دلیل کنترل بانک مرکزی بر بازار دلار، قیمت در وضعیت ثابتی قرار گرفته است.

جلوگیری بازارساز از شوک‌های ناگهانی

مجتبی دیبا

هدف بازارساز اکنون این است که از شوک‌های ناگهانی به بازار جلوگیری کرده و در قیمت‌های بالا، بازار را با عرضه دلار کنترل کند.

موفقیت در این زمینه نیز مشروط به سیاست‌های رفع تحریم‌هاست. اگر مذاکرات به نتایج مثبتی برسد امکان دارد نیازهای عرضه‌ای کمتر شود و معامله‌گران در قیمت‌های پایین خواسته‌های خود را برطرف کنند.

در شرایط کلی و در سال جاری با توجه به میزان نقدینگی در کشور، سقف بالایی که برای قیمت دلار در محاوره‌های عمومی گفته می‌شود فعلا در دسترس نیست و نمی‌توان دلار را در کانال‌های بالاتر پیش‌بینی کرد.

وابستگی دلار به اخبار برجامی

برزو حق‌شناس

در حال حاضر جدا از ارزش ذاتی، قیمت دلار بیشتر از اخبار مثبت و منفی برجام متاثر است. شاهد هستیم که از مدتی قبل مذاکرات برجام تقریبا به نقطه‌ای رسید که طرفین آن را ترک کردند و دلار روندی صعودی گرفت. این ارز از محدوده ۲۷ هزار تومان رشد کرد و حتی سقف خود را در سال قبل شکست.

سپس با سیگنال‌های مثبتی که طرفین درخصوص احیای مذاکرات دادند این روند صعودی ضعیف شد.

دلار منتظر اخباری است که از این مذاکرات مخابره شود. اگر اخبار مثبتی وجود داشته باشد دلار به کانال‌های پایین‌تر قبلی می‌رسد. ولی اگر اخبار حاکی از آن نباشد که طرفین به توافق نزدیک هستند حتی می‌توان کانال‌های بالاتری را برای قیمت دلار پیش‌بینی کرد.

رشد قیمت دلار متوقف می‌شود؟

علی طباطبایی

دلار در سقف قیمتی خود قرار گرفته است و احتمال توافقات هسته‌ای نیز هنوز بالاست. در این شرایط احتمالا رشد قیمت دلار متوقف می‌شود. اگر روند بازار در این هفته کاهشی نباشد، افزایشی بودن آن نیز بعید است.

۴ پیش‌بینی از قیمت دلار

منبع: تجارت نیوز

کد خبر 455441

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • پشت‌پرده لابی گری های اوبر

    پشت‌پرده لابی گری های اوبر

     افشای کم‌سابقه مجموعه‌ای از اسناد محرمانه، حالا اوبر را با بحرانی جدی روبه‌رو کرده است. نقض قانون، فریب پلیس، استثمار رانندگان و لابی‌گری با چهره‌های سرشناس سیاسی، رسانه‌ای، اولیگارش‌ها و میلیاردرها از جمله مهم‌ترین اتهامات اوبر است.

  • منتظر زر خودرو باشیم؟

    منتظر زر خودرو باشیم؟

     این روزها ورود احتمالی یک شرکت صنایع غذایی به حوزه خودروسازی، به سوژه‌ای داغ تبدیل شده به‌طوری که بخشی از افکار عمومی و فعالان خودروسازی با دیده طنز به آن نگاه می‌کنند.

  • دلار، هم‌قیمت یورو شد

    دلار، هم‌قیمت یورو شد

    امروزنرخ تبدیل دو ارز دلار و یورو تقریبا برابر شد. امروز هر یورو به قیمت ۱٫۰۰۷ دلار معامله شد. رکود اقتصادی اروپا و بحران بازار گاز در این کشورها از دلایل ضعیف شدن یورو است.

  • خبر خوش برجامی

    خبر خوش برجامی

    حسین امیرعبداللهیان گفت: ایران آماده توافق خوب و پایدار جدی است و در طول مذاکرات ابتکارات و انعطاف های مهمی را ارائه کرده است.

  • کاهش نرخ رسمی ۳۰ ارز

    کاهش نرخ رسمی ۳۰ ارز

    بانک مرکزی امروز، ‌دوشنبه (۲۱ تیر)، نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۸ ارز افزایش و نرخ ۳۰ ارز کاهش یافت. نرخ باقی ارزها ثابت ماند.

  • هشدار به سکه بازان

    هشدار به سکه بازان

    به باور تحلیل گران یکی از دلایل مهمی که بازار سکه را با حباب بالای ۱۵ درصد رو به رو کرده است، انتظارات تورمی است که در میان معامله گران بازار فلز گران بهای داخلی وجود دارد.

  • منتظر سقوط قیمت سکه باشیم؟

    منتظر سقوط قیمت سکه باشیم؟

    طلای جهانی وارد کانال ۱۶ هزار دلار شد،‌ کمترین قیمت ظرف دو سال گذشته. کاهش بی‌سابقه قیمت طلای جهانی چه تاثیری بر قیمت طلای داخل می‌گذارد؟در داخل هم منتظر ریزش قیمت باشیم؟

  • نگاه بازار سکه به سفر بایدن و تحرکات دلار 

    نگاه بازار سکه به سفر بایدن و تحرکات دلار 

    عده ای از معامله گران به سفر بایدن به خاورمیانه چشم دوخته اند و معتقدند در صورتی که نرخ دلار با توجه به این سفر رشد را تجربه کند ممکن است قیمت سکه هم اندکی جان بگیرد .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =