بورس به زنجیره‌های بلاکچین متصل می‌شود؟

کارشناس حوزه رمز ارزها و بلاکچین گفت: شرکت‌ها می‌توانند از طریق بستر بورس مبتنی بر بلاکچین مشتری یابی گسترده تری داشته باشند که این موضوع برای تامین مالی و اقتصاد کشور اثر گذار و محرک خواهد بود.

به گزارش صدای بورس، با توجه به گسترش فناوری بلاکچین و استفاده آن در کشورهای مختلف در رابطه با این که اگر سهام کشور ما به شکل توکن‌هایی در بیایند که در ۲۴ ساعت روز قابل معامله باشند و به اصلاح بورس مبتنی بر بلاکچین داشته باشیم چه چیز در انتظار ما خواهد بود؟ در تعریف جهانی حاصل ترکیب بازار سرمایه و بلاکچین باعث پدیدار شدن مفهومی به نام توکن‌های بهادار خواهد بود. البته به توکن‌های با پشتوانه دارایی بهادار توکن‌های غیر بومی بلاکچین نیز می‌گویند.

از ویژگی‌های توکن‌های بهادار می‌توان به افزایش ساعات معاملات دارایی‌ها ۲۴ بودن بازار معاملات ثانویه، عدم تمرکز تاریخچه معاملات انجام شده در یک نهاد و ثبت تمام معاملات در ساختار بلاکچین و فناوری دفتر کل توزیع شده اشاره کرد.

دسته دوم توکن‌ها که توکن‌های بهادار هستند در واقع برخلاف دسته اول برای اولین بار در ساختار بلاکچین بهادار و توسط نهاد ناشر عرضه شده‌اند؛ این نوع توکن، توکن‌های بومی بلاکچین نامیده می‌شوند.

آرتا ارسدی کارشناس حوزه رمز ارزها و بلاکچین نکاتی را در این باره مطرح کرد.


بیشتر بخوانید: رمزارزها وثیقه وام می شوند


بورس‌های مبتنی بر بلاکچین یعنی چه؟

توکن‌ها یک مورد معاملاتی در بازار بلاکچین که انواع مختلف با ویژگی‌های متفاوت وجود دارند. یکی از زمینه‌های آماده برای توکن سازی ابزاهای مالی هستند. بورس‌های مبتنی بر بلاکچین همان طور که از نامشان پیداست، محل معامله و تبادلات در قالب ارزها و توکن ها هستند. سوئیس یکی از کشورهایی است که در این زمینه گام‌های مهمی برداشته است.

آیا امکان دارد ایران به سمت بورس مبتنی بر بلاکچین برود؟

برگه سهام گونه‌ای از توکن بوده شاید مقایسه کاملی نباشد، اما این یعنی تجربه‌ای در این زمینه وجود دارد، اما برای حرکت به سوی این موضوع باید اقدامات زیادی انجام شود.

برای حرکت به سوی بورس مبتنی بر بلاکچین نیاز به چه اقداماتی است؟

از جمله اقداماتی که می توان از آن به عنوان گام نخست در پیاده سازی بورس بر پایه بلاکچین نام برد، به رسمیت شناختن دارایی‌های دیجیتال در کشور است. شناخت رسمی یعنی قانونمند شدن در این حوزه بعد از این نیز باید زیر ساخت‌های لازم فراهم شود تا بورس بتواند طبق سایر بورس‌های مبتنی بر بلاکچین در دنیا دارایی‌هایی را که به‌ صورت توکن هستند مورد پذیرش قرار دهد. ضمن این که باید بحث مالیاتی آن نیز به طور شفاف برای افراد مشخص شود.

با بورس مبتنی بر بلاکچین چه اتفاقی رقم می خورد؟

اگر فردی سهام شرکتی را به‌ صورت توکن داشته باشد؛ به‌ عنوان مالک آن می‌تواند در یک بخش و زمینه معاملاتی در نقطه دیگر دنیا آن را معامله کند؛ چرا که این دارایی از ماهیت الکترونیکی برخوردار است و وابسته به بورس داخلی یک کشور برای معامله آن نخواهد بود.

این اتفاق می‌تواند سبب نوعی ارز آوری شود که از این طریق نیز می‌توان به اقتصاد کشور کمک شود. شرکت‌ها نیز می‌توانند از این راه مشتری یابی کنند و برای تامین مالی شرکت‌ها نیز مفید خواهد بود.

ویژگی‌های بورس مبتنی بر بلاکچین چیست؟

اثر پذیری کمتری از تصمیات خلق الساعه خواهند داشت، معاملات آسان‌تر و تنوع زیادی دارد و دیگر محدویت‌های جغرافیایی را نخواهد داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 455312

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =