طلا یا بیت کوین؛ کدام یک برای سرمایه‌گذاری مناسب‌اند؟

افزایش تقاضا برای بیت‌کوین به عنوان یک سرمایه‌گذاری امن می‌تواند منجر به گوشه‌نشینی بلندمدت طلا به عنوان یک طبقه دارایی شود.

به گزارش صدای بورس، با مرور زمان، هوش سرمایه‌گذاری در بین مردم عادی بیش‌ازپیش تقویت شده و عده زیادی به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر امیدی به طلا نیست؛ زیرا این فلز گرانبها در دوره‌های تورمی نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد و ازآنجاکه سرمایه‌گذاران به سمت دارایی‌هایی می‌روند که در دوره‌های تورمی می‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند تقاضا برای رمزارزها به‌شدت افزایش یافته است.

در بحث نوسانات قیمتی نیز که یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری است؛ قیمت بیت‌کوین در برخی از بازه‌های زمانی در سال ۲۰۲۱ تا ۱۳۱ درصد رشد کرد و این درحالی است که روند قیمت طلا در سال گذشته میلادی منفی بوده و ارزش این فلز زرد در سال ۲۰۲۱ نزدیک به نُه درصد کاهش پیدا کرده است.

چرا بیت‌کوین سپر محافظ در برابر تورم است؟

به‌طورکلی تورم عبارت است از افزایش کلی هزینه خدمات و کالاها در یک کشور در یک دوره زمانی مشخص؛ تورم عموماً به دلیل کاهش کلی قدرت خرید یک ارز فیات رخ می‌دهد. اگر کاهش قدرت خرید به نقطه عطف بحرانی برسد و در آن زمان کاهش ارزش ارز فیات و افزایش قیمت کالاها و خدمات در یک دوره زمانی کوتاه بسیار سریع اتفاق بیفتد، ابرتورم رخ خواهد داد.

دراین‌بین افزایش عرضه پول و یا هجوم سرمایه‌گذاران به سمت یک ارز که در برخی از مواقع تحت صلاحدید مستقیم مقامات صورت می‌گیرد و برخی مواقع نیز منعکس‌کننده جریان‌های بین‌المللی سرمایه هستند از اصلی‌ترین عوامل ایجادکننده تورم است.

طلا یا بیت کوین؛ کدام یک برای سرمایه‌گذاری مناسب‌اند؟

در نتیجه تورم، خرید کالاهایی مانند غذا و سایر اقلام ضروری برای مردم سخت می‌شود؛ زیرا دستمزدها نسبت به افزایش سریع قیمت‌ها ثابت هستند و همچنین راه‌اندازی هر کسب‌وکاری که به ورودی‌های خام نیاز دارد بسیار گران تمام می‌شود.

در مقابل تورم افزایش ارزش ارز فیات که در نتیجه سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی به وقوع می‌پیوندد منجر به کاهش قیمت کالاهای اساسی خواهد شد.


بیشتر بخوانید: رمزارز ملی برای واردات و صادرات شدنی است؟ / آینده از آن بورس است یا بلاکچین؟


بیت‌کوین از نظر تئوری به عنوان یک محافظ در برابر تورم قرار می‌گیرد؛ ارزش بیت‌کوین به دلیل عرضه کنترل‌شده کمتر دستخوش تغییرات قرار می‌گیرد و این ارز به عنوان یک ابزار اولیه بالقوه مبادله در یک اقتصاد جهانی دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. محدودیت ۲۱ میلیون بیت‌کوین به این معنی است که در یک نقطه خاص باید بیت‌کوین کمتری نسبت به تقاضا وجود داشته باشد؛ به این معنی که از نظر ارزش، قیمت هر عدد بیت‌کوین باید با کاهش عرضه افزایش یابد و این امر ارزندگی این ارز را افزایش می‌دهد که خود در مقابل تورم قرار می‌گیرد.

پیش‌بینی قیمت طلا و بیت‌کوین

کارشناسان براین‌باورند که ریزش این روزهای بیت‌کوین تحت‌ِتأثیر عواملی نظیر اقدامات ضدِتورمی فدرال رزرو آمریکا، تحریم فعالیت‌های رمزارزی و همچنین هرمی خواندن بیت‌کوین توسط بانک مرکزی روسیه بوده است.

درحال‌حاضر هر عدد بیت‌کوین در بازارهای جهانی ۳۸ هزار و ۵۳۱ دلار قیمت خورده که نسبت به هفته گذشته چهار درصد رشد داشته و هر اونس طلا نیز در بازارهای جهانی هزار و ۸۰۳ دلار قیمت خورده که نسبت به روزهای گذشته ۲.۳ درصد کاهش داشته است.

تحلیل‌های تکنیکال حاکی از آن است که در صورت بسته شدن قیمت روزانه بیت‌کوین زیر سطح ۲۷۶۵۰ دلار می‌توانیم شاهد قیمت‌های ۲۵ هزار دلار، ۲۳ هزار و چهارصد و محدوده بیست هزار الی ۲۱۷۵۰ دلار باشیم.

به گزارش خبرآنلاین، گفتنی است که قیمت طلا در روزهای اخیر و پس از کاهش ۲.۳ درصدی به نسبت تثبیت شده و کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی در تثبیت نرخ این فلز گرانبها بی‌تأثیر نبوده است.

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که با توجه به فروش گسترده طلا و نقره در بازارهای جهانی، این فلز گرانبها نمی‌تواند جهش قیمتی را رقم بزند و درصورتی‌که دلار تقویت نشود به نوسانات خود در همین محدوده ادامه خواهد داد.

کد خبر 446163

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • پیش بینی های جدید برای بیت‌کوین

    پیش بینی های جدید برای بیت‌کوین

    نتیجه حمایت از الگوی پرچم ارزش بیت‌کوین، نشان‌دهنده اصلاح بیشتر در قیمت است و آزمایش مجدد موفقیت‌آمیز این شکست را تایید می‌کند و به دنبال آن کاهش ۴ درصدی در قیمت رخ می‌دهد. در پاسخ به افت الگو، قیمت رمزارز می‌تواند به ۳۶ هزار و ۶۵۰ دلار و با فروش پایدار به مرز ۳۰ هزار دلار برسد.

  • بورس به زنجیره‌های بلاکچین متصل می‌شود؟

    بورس به زنجیره‌های بلاکچین متصل می‌شود؟

    کارشناس حوزه رمز ارزها و بلاکچین گفت: شرکت‌ها می‌توانند از طریق بستر بورس مبتنی بر بلاکچین مشتری یابی گسترده تری داشته باشند که این موضوع برای تامین مالی و اقتصاد کشور اثر گذار و محرک خواهد بود.

  • روند نزولی طلا و بیت کوین شروع شد

    روند نزولی طلا و بیت کوین شروع شد

    در روز گذشته بیت کوین و طلا هر دو روند نزولی پیدا کردند.

  • اخراج کارکنان بازارهای رمزارزها

    اخراج کارکنان بازارهای رمزارزها

    کوین بیس ۱۱۰۰ نیروی کار خود را در بحبوحه آشفتگی در بازارهای ارزهای دیجیتال اخراج می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =