۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
قیمت سیمان بالا می رود ؟

قیمت سیمان پس از یک اوج‌گیری در میانه خرداد، رفته‌رفته در شیب نزولی قرار گرفت و با شروع تابستان افت ۱۰ تا ۱۲ درصدی را تجربه کرد. طوری‌که فعالان بازار از ورود بازار به فاز مقاومتی می‌گویند. اما آیا سرانجام خاموشی‌ها این فاز را می‌شکند و قیمت سیمان را بالا می‌برد؟

به گزارش صدای بورس- بازار سیمان بعد از یک رفت و برگشت قیمتی در شروع تابستان وارد فاز مقاومتی شد. چنان‌که در هفته جاری قیمت سیمان یک فاصله ۱۰ تا ۱۲ درصدی با سقف اخیر خود گرفت. با این حال برخی از فعالان بازار شکست این مقاومت را دور از ذهن نمی‌دانند.

به‌رغم وعده‌های وزارت نیرو مبنی بر تابستان بدون خاموشی، قبل از شروع این فصل خاموشی به صنایع رسید. سیمانی‌ها نیز سه‌چهارم روز را بدون برق سپری می‌کنند. باقی ساعات نیز دولت به شکل کج‌دار و مریز برق آن‌ها را تأمین می‌کند. آنچه امروز صنایع سیمانی تولید می‌کنند، از باقی‌مانده کلینکر گذشته است. آن‌طور مدیران کارخانه‌های تولیدی می‌گویند، تا کمتر از یک ماه دیگر این ذخایر نیز به اتمام می‌رسد و آن گاه ممکن است قیمت هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان از ۱۰۰ هزار تومان هم عبور کند.

بهای هر کیسه سیمان که در اوایل خرداد، ۵۰ هزار تومان بود، تا اواخر این ماه به سقف ۹۰ هزار تومان هم رسید. اکنون نیز قیمت سیمان تیپ ۲ ساوه ۷۸ هزار تومان هم اعلام می‌شود. سیمان تیپ ۵ نیز در محدوده قیمتی ۵۷ هزار تا ۶۸ هزار تومان معامله می‌شود.

در این میان برخی از نایاب شدن سیمان در بازار خبر می‌دهند. اما آیا این موضوع واقعیت دارد؟

یک تولیدکننده سیمان در این باره به تجارت‌نیوز توضیح داد: نایاب‌شدن سیمان شایعه است. کارخانه‌ها سیمان را به حد کفایت، تحویل مشتریان می‌دهند.


بیشتر بخوانید: کمبود برق، سیمان را گران کرد


نادر غفاری نوسانات اخیر قیمت سیمان را ناشی از جوسازی دانست و گفت: برخی به بهانه کمبود برق نرخ‌ها را بالا برده‌اند. اما پس از یک فضاسازی در روزهای اخیر بازار دوباره روند کاهشی به خود گرفت.

او ادامه داد: با توجه به اینکه کمبودی در تولید وجود ندارد، تغییری در قیمت آن مشاهده نمی‌شود. گران شدن سیمان را باید مرتبط با جوسازی دانست و این افزایش قیمت، بدون دلیل واقعی است.

غفاری در پایان یادآور شد: ما در حال هماهنگی با وزارت نیرو هستیم. به نحوی که صنایع در ساعات اوج مصرف، از کار خود بکاهند و آنها در هنگام شب با ما همکاری کنند. تنها از این طریق می‌توان چرخه تولید را حفظ و نیاز مردم را تامین کرد.

به گزارش تجارت نیوز- بر اساس این گزارش، برخی از تولیدکنندگان هم از احتمال جهش قیمت سیمان به بالاتر از ۱۰۰ هزار تومان خبر می‌دهند. اخیراً مدیرعامل سیمان آبیک به تجارت‌نیوز اعلام کرد که با آغاز قطعی برق و پایان ذخایر کلینکر، این پیش‌بینی‌ها دور از ذهن نیست.

کد خبر 454385

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • بازار سیمان در انتظار شوک برق

    بازار سیمان در انتظار شوک برق

    انتشار اخباری مبنی بر مشکلات تامین انرژی مورد نیاز برای صنایع فولادی، سیمانی و ... در دو هفته گذشته باعث افزایش تقاضا برای این محصولات در بورس کالا شد و این موضوع به رشد قیمت سیمان در بورس منتهی شد.

  • روس‌ها، ماست ایرانی را یک دلار گران‌تر می‌خرند!

    روس‌ها، ماست ایرانی را یک دلار گران‌تر می‌خرند!

    رئیس سازمان توسعه تجارت می‌گوید اصلاحات اقتصادی اخیر که به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی کالاها منجر شده، بازار صادراتی کشور را نیز با تغییراتی مواجه کرده است.

  • نور در صنایع می‌ماند 

    با تحقق وعده توافق وزرا:‌  

    نور در صنایع می‌ماند 

    براساس هماهنگی‌های انجام شده قرار است در ۵ تیرماه جلسه‌ای با متولیان وزارت نیرو برگزار شود تا با توجه به شرایط صنعت سیمان و امکانات وزارت نیرو هم توزیع بهینه صورت گیرد وهم با انجام تمهیداتی تولید بین کاخانجات سرشکن شود.

  • لحظه به لحظه با بازار دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱

    لحظه به لحظه با بازار دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱

    شاخص کل روز گذشته با افت ۱۸ هزار و ۹۹۰ واحدی به ۱ میلیون و ۵۰۱ هزار و ۳۴۳ واحد رسید و شاخص هم وزن نیز با افت ۴ هزار و ۹۷۵ واحدی به ۴۱۷ هزار و ۶۸۴ واحد رسید. نمادهای «فملی»، «فولاد»، «وبملت»، «شستا»، «وامید»، «فارس»، «وغدیر» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بازار سرمایه به سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان رسید و کارشناسان عقیده دارند که برای رشد بازار نیاز است که این ارزش به هفت هزار میلیارد تومان برسد. کاهش ارزش معاملات و عدم گردش نقدینگی اجازه رشد بورس را نمی‌دهد. بر همین اساس احتمال می‌رود معاملات امروز متعادل رو به منفی باشد.

  • هر کیسه سیمان ٧٠٠٠ تومان ارزان شد

    هر کیسه سیمان ٧٠٠٠ تومان ارزان شد

    به دنبال آنکه چند روز پیش دبیر انجمن سیمان از کاهش قیمت‌ها در بازار سیمان نسبت به هفته‌های گذشته خبر داد، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت اعلام کرد به دلیل فزونی عرضه هفتگی سیمان نسبت به عرضه در بازار، قیمت هر کیسه سیمان ۵۰ کیلویی از ۴۳ هزار تومان به ۳۶ هزار تومان کاهش یافته است.

  • قطع برق ریشه ۳۰ درصد محصولات کشاورزی را خشکاند!

    قطع برق ریشه ۳۰ درصد محصولات کشاورزی را خشکاند!

    رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی می گوید: قطعی برق بخش کشاورزی همانند گذشته منجر به کاهش ۲۵ تا ۳۰ درصدی تولید می شود.

  • علت افزایش بهای تمام شده سآبیک چه بود؟

    علت افزایش بهای تمام شده سآبیک چه بود؟

    مقایسه فصلی مبلغ فروش،بهای تمام شده و حاشیه سود ناخالص سآبیک منتشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =