نور در صنایع می‌ماند 

براساس هماهنگی‌های انجام شده قرار است در ۵ تیرماه جلسه‌ای با متولیان وزارت نیرو برگزار شود تا با توجه به شرایط صنعت سیمان و امکانات وزارت نیرو هم توزیع بهینه صورت گیرد وهم با انجام تمهیداتی تولید بین کاخانجات سرشکن شود.

بی‌برقی و محدودیت‌های آن داستان تازه‌ای نیست وهر سال با شروع گرمای سوزان هوا دوباره و دوباره تکرار می‌شود. هر سال متولیان گردهم می‌آیند و برای رفع این چالش‌ها کمر همت می‌بندند اما بازهم آفت بی‌برقی دامن همه صنایع از جمله سیمان و فولاد را می‌گیرد.

امسال اما قرار است برگ تازه‌ای برای این صنایع ورق بخورد و با توافقات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده وزارت نیرو و صمت برای تامین برق این صنایع چراغ تولید روشن بماند. هر چند هنوز بندهای این توافقات به طور کامل محقق نشده اما فعالان این صنف معتقدند؛ با دستیابی کامل به این توافقات امسال بارسنگین بی‌برقی از دوش فولادی‌ها وسیمانی‌ها برداشته خواهد شد.

نور در صنایع می‌ماند 

نور در صنایع می‌ماند 

شانه‌ فولادی‌ها سبک می‌شود
سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تامین برق صنایع فولادی، امسال با مشکل چندانی رو به رو نخواهیم بود.
او آگاهی تولیدکنندگان از ساعات قطعی برق را مزیتی مهم برای صنعت فولاد خواند و افزود: تولیدکنندگان با برنامه‌ریزی برای تعمیرات وتولید به نحو احسن می‌توانند برای افزایش بهره‌وری اقدام کنند. همچنین با اعلام ساعات بی‌برقی، تولید نسبت به زمان‌هایی که بدون برنامه قبلی برق قطع می‌شود، افزایش می‌یابد. خلیفه‌سلطانی، همچنین تامین برق فولادی‌ها در شیفت شب را فرصتی مهم برای این صنعت خواند. او از حذف تبعیض صنایع کوچک و بزرگ فولادی در قطعی برق خبرداد و گفت: همچنین انجمن فولاد در تلاش است تبعیض بین صنعت فولاد با صنایع پتروشیمی و آلومینیوم که سال گذشته معاف از قطعی برق بودند، حذف و تمام صنایع مشمول قطعی برق شوند. دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان‌اینکه این اقدامات باعث می‌شود بار قطعی برق از دوش فولادی‌ها برداشته شود، گفت: دراین شرایط هزینه‌ها سرشکن و قیمت‌ها متعادل می‌شود. خلیفه سلطانی این را هم اضافه کرد: صنایعی چون چادرملو، فولاد خوزستان، ذوب آهن و فولاد مبارکه که تولیدکننده برق هستند به میزان تولید، برق دراختیارشان قرار می‌گیرد و عملا فشار کمبود برق برآنها کمتر است.

خوبِ ناقص
عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان با بیان‌اینکه قطعی برق تاثیر بسزایی در التهابات بازار داشته است، به توافقات انجام شده با وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: با هماهنگی‌های انجام شده با وزیر نیرو، مقرر شد برق مورد نظر برای ۵ میلیون تن سیمان و کلینکر تامین شود. وی اضافه کرد: هر چند هنوز مصوبات صورتجلسه با وزیر نیرو به طور کامل انجام نشده اما همچنان درحال رایزنی برای تحقق تولید حداقلی مورد نیاز هستیم. شیخان گفت: همچنین در حال پیگیری با وزارت نیرو برای حل مشکلات برق منطقه‌ای هستیم تا کارخانجات سیمان که به صورت پراکنده در سطح کشور فعالند، بتوانند روال تولید را به صورت حداقلی انجام دهند. او تامین برق صنایع در شیفت شب را مثبت دانست و تاکید کرد: با این اقدام نه تنها تولید سیمان افزایش می‌یابد بلکه می‌توان با سایش کلینکر و ذخیره آن در سیلوها، پاسخگوی مشتریان بود.
دبیرانجمن سیمان با اشاره به خواسته‌های صنعتگران نیز اضافه کرد: یکی از درخواست‌ها این است که به جز زمان پیک مصرف برق (۱۱ صبح تا ۵ بعدازظهر)، در زمان‌های کم باری برق در ساعات ۸ تا ۱۱ و ۵ بعدازظهر به بعد، برق مورد نیاز این صنعت تامین شود تا به هدف تولید ۵ میلیون تنی سیمان تا پایان شهریور دست یابیم.
او با بیان‌اینکه توافق کم‌باری برق برای صنعت سیمان تا ۱۵ تیر است، گفت: براساس هماهنگی‌های انجام شده قرار است در ۵ تیرماه جلسه‌ای با متولیان وزارت نیرو برگزار شود تا با توجه به شرایط صنعت سیمان و امکانات وزارت نیرو هم توزیع بهینه صورت گیرد وهم با انجام تمهیداتی تولید بین کاخانجات سرشکن شود. شیخان همچنین تعامل تنگاتنگ بین تولیدکننده سیمان وبرق‌های منطقه‌ای را برای گذر از این دوران ضروری خواند و درباره وضعیت قیمت‌ سیمان در بازار گفت: قیمت‌ها به دلیل شایعه قطع برق از اوایل خرداد چند درصد افزایش یافت اما با توجه به تعاملات انجام شده با وزارت نیرو برای روند بهبود تولید و تعمیر کارخانجات سیمان التهابات نیز به حداقل می‌رسد. او اضافه کرد: افزایش یا کاهش قیمت سیمان تاثیری برسهام سیمانی‌ها ندارد اما صادرات، کاهش هزینه‌ها و افزایش قیمت پایه تا حدودی برسهام این صنف اثرگذار است.

تابستان امسال بدون خاموشی؛ سال بعد!؟
مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق از وضعیت صنعت برق درسال جاری گفت.

* ارزیابی شما از وضعیت شبکه برق در سال جاری چیست؟
وضعیت شبکه سراسری برق در سال جاری پایدار است. سال گذشته به دلیل ناترازی شدید وعملکرد فرکانسی برق شهرک‌های صنعتی قطع می‌شد به‌گونه‌ای که از ۲۹ اردیبهشت خاموشی‌هایی در بخش خانگی اعمال می‌شد اما امسال وضعیت بهتری داریم.

*علت بهبود این وضعیت چیست؟
توسعه و افزایش ۶ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌ها یکی از دلایل بهبود وضعیت شبکه برق کشور است؛ علاوه براین با هماهنگی‌های انجام شده با وزارت صمت، برنامه زمانبندی تعطیلات و تعمیرات ۴۴۰ واحد صنعتی به دوره تابستان موکول شده است. همچنین آنطور که برنامه ریزی شده قرار است برق شهرک‌های صنعتی فقط یک روز در هفته از ساعت ۱۱ تا ۲۳ قطع شود.

* میزان تولید و توزیع برق در سه‌ماه ابتدای سال جاری چقدر بوده است؟
دراین باره اطلاعی ندارم اما انرژی تولیدی واحدهای نیروگاهی برای مصرف داخل حدود ۳ درصد افزایش یافته است.

* میزان تلفات برق در شبکه چقدر است و وزارت نیرو برای جلوگیری از این مسئله چه اقداماتی انجام داده است؟
تلفات برق شبکه‌های توزیع در ۵ سال گذشته حدود ۱۵ درصد بود در حالی‌که هم‌اکنون به کمتر از ده درصد رسیده و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است این عدد به ۸.۵ درصد برسد.

* گفته می‌شود وضعیت توزیع برق به دلیل قدیمی بودن وفرسودگی زیرساخت‌ها با مشکل روبه‌رو است. برای رفع این مشکل چه اقداماتی انجام شده است؟
با هدف پایداری شبکه برق منابعی در قانون بودجه و اعتبارات داخلی پیش‌بینی شده است. علاوه براین؛ استفاده از کابل‌های خودنگهدار در شبکه‌های توزیع و اصلاح و بازسازی شبکه‌ها و پست‌های فوق توزیع نیز در دستور کار است و با تحقق این اقدامات درآینده شاهد بهبود وضعیت برق‌رسانی خواهیم بود.

* خبرها حاکی است با توجه به کمبود منابع انرژی قرار است از مازوت به عنوان سوخت جایگزین استفاده شود.
به هر حال باید سبد متنوعی از تمام انرژی‌های اولیه برای تولید برق داشته باشیم در حال حاضر سهم عمده مربوط به گاز کشور است و مازوت سهم کمی دارد.

* این سهم حدودا چقدر است؟
کمتر از ده درصد از انرژی مورد نیاز کشور در بخش برق از طریق مازوت تامین می‌شود. پیش‌بینی شده برای تنوع‌بخشی انرژی ظرفیت فعلی توسعه نیروگاهی اتمی از هزار مگاوات به سه هزار مگاوات و انرژی‌های تجدیدپذیر از ۹۰۰ مگاوات به ۱۰ هزار مگاوات تا پایان دولت برسد.

* برای رفع خاموشی‌ها چه اقداماتی انجام شده است؟
در حال حاضر با توجه به پایداری وضعیت شبکه برق خاموشی دربخش خانگی نداریم اما برنامه‌های مدیریت مصرف دربخش‌های اداری به طور جدی دنبال می‌شود. دربخش کشاورزی نیز با تفاهمنامه‌ای که با کشاورزان امضا شده، قرار است در بخش صنعت ۴۴۰ واحد براساس برنامه‌های تعطیلات تابستانی پیش روند تا مشکلی برای تامین برق وجود نداشته باشد.

  • ارمغان جوادنیا - روزنامه‌نگار
  • شماره ۴۵۰ هفته نامه اطلاعات بورس
کد خبر 454102

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =