کاهش شدید صادرات زعفران در ماه‌های اخیر

نایب رئیس شورای ملی زعفران از کاهش شدید صادرات زعفران در ماه های اخیر خبر داد و گفت: فقط در فروردین ماه صادرات طلای سرخ ۶۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش صدای بورس -وی با بیان اینکه تا پایان سال گذشته صادرات زعفران ۱۹ درصد کاهش یافته است، افزود: در دی و بهمن و اسفند ۱۴۰۰ صادرات زعفران به ترتیب ۵۸ درصد، ۳۳ درصد و ۳۸ درصد کاهش داشته است.

میری میزان کاهش صادرات زعفران را در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ به ترتیب ۶۰ درصد و ۱۹ درصد اعلام کرد.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به دلایل این اتفاق، تاکید کرد: اگر شرایط به همین شکل ادامه داشته باشد، شاهد شدت کاهش صادرات طلای سرخ خواهیم بود.

وی با بیان اینکه صادرات یک کیلوگرم زعفران برای هر صادر کننده رسمی حدود ۱۲ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان هزینه سربار دارد، توضیح داد که اولاً نرخ پایه گمرکی ۱۵۹۸ دلار است در حالی که صادرکنندگان زعفران را کیلویی ۱۳۰۰ دلار می‌فروشند بنابراین باید ۳۰۰ دلار دیگر از بازار آزاد تهیه کنند و تحویل سامانه نیما دهند.



بیشتر بخوانید: زعفران ۳۰۰ درصد گران شد
سرانه مصرف زعفران به ۴ دهم گرم رسید


میری با انتقاد از این سیاست گفت که وقتی ارز حاصل از صادرات وارد کشور می‌شود صادرکنندگان باید آن را با قیمت ۲۶ هزار تومان تحویل سامانه نیما بدهند در حالی که قیمت ارز در بازار آزاد ۳۲ هزار تومان است بنابراین در همین مرحله فقط صادرکننده ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان زیان می‌کند ضمن اینکه برای آوردن ارز به کشور نیز باید ۳ درصد هزینه شود.

وی ادامه داد: علاوه بر این عنوان شده که برای صادرات محصولات کشاورزی و در بحث آب مجازی نیز نیم درصد تعرفه برای زعفران اعمال شده است.

میری با اشاره به اینکه با توجه به شرایط فوق صادرکنندگان تمایلی به صادرات زعفران ندارند، تاکید کرد که قاچاقچی‌ها از این شرایط سو استفاده و زعفران را از کشور خارج می‌کنند و آن را ۲۰ درصد زیر قیمت در بازارهای هدف به فروش می‌رسانند.

به گزارش مهر- وی در بخش دیگری از سخنان خود به قیمت زعفران نیز اشاره و حداقل نرخ آن را ۲۴ میلیون و حداکثر قیمت آن را ۳۸ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این نرخی است که ما زعفران را از کشاورزان خریداری می‌کنیم.

کد خبر 454334

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • زعفران ۳۰۰ درصد گران شد

    زعفران ۳۰۰ درصد گران شد

    نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: میزان مصرف زعفران در بازار داخلی یک سوم کاهش پیدا کرده چرا که این محصول به یک کالای لوکس تبدیل شده است از این‌رو بسیاری از خانوارها زعفران را از سبد غذایی خود حذف کردند.

  • کاهش ۷۰ درصدی مصرف زعفران در داخل کشور

    کاهش ۷۰ درصدی مصرف زعفران در داخل کشور

    نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: با توجه به افزایش قیمت زعفران در ماه های اخیر، میزان مصرف زعفران ۷۰ درصد کاهش یافته است.

  • چرا بورس‌کالا در میدان عمل کارایی نداشته است؟  

    چرا بورس‌کالا در میدان عمل کارایی نداشته است؟  

    برخلاف بازار مالی و مشتقه عملکرد حجمی و ارزشی بورس کالا در بخش بازار فیزیکی در سال ۱۴۰۰ نسبت به زمان مشابه قبل افزایش داشته است. البته عمده رشد حجم معاملات در بازار فیزیکی مربوط به گروه صنعت بود که این موضوع نیز ناشی از پذیرش مجدد سیمان در این بازار و فروش عمده این محصول در این بازار از تابستان سال ۱۴۰۰ است.

  • خرید توافقی جایگزین خرید تضمینی می شود

    خرید توافقی جایگزین خرید تضمینی می شود

    مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی های روستایی کشاورزی از خرید توافقی برخی محصولات کشاورزی از طریق شبکه های تعاون روستایی خبر داد.

  • حال زعفران ایرانی خوب می‌شود؟

    حال زعفران ایرانی خوب می‌شود؟

    زعفرانکاران، فروشندگان و صادرکنندگان واقعی زعفران تصمیم گرفته اند با اتحاد و حمایت‌های دولت و مجلس، تعیین کننده قیمت جهانی زعفران باشند.

  • ماجرای براده آهن در زعفران چه بود؟

    ماجرای براده آهن در زعفران چه بود؟

    اخیرا ویدیویی منتشر شده که در آن نشان می‌دهد داخل یک بسته زعفران و برای سنگین‌تر شدن وزن آن، براده‌های آهن ریخته شده‌ است. عضو هیات رییسه شورای ملی زعفران می‌گوید استفاده از براده‌ آهن برای افزایش وزن بسته‌های زعفران در برندهای معتبر کذب است.

  • صادرات زعفران ۶۰ درصد کاهش یافت

    صادرات زعفران ۶۰ درصد کاهش یافت

    نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: با توجه به افزایش هزینه های صادرات و مشکلات بازگشت ارز، قاچاق زعفران به طور انبوه در حال انجام است.

  • غذای رستوران‌ها گران می‌شود؟

    مردم قدرت خرید غذای رستوران‌ را ندارند

    غذای رستوران‌ها گران می‌شود؟

    رئیس اتحادیه رستوران‌داران و سلف‌سرویس‌های تهران با تأکید بر وضعیت اقتصادی گفت: با افزایش قیمت مواد اولیه، حقوق کارگران، انرژی، مالیات و سایر هزینه‌ها احتمال گرانی ۲۵ درصدی نرخ غذاهای رستوران‌ها در روزهای آینده زیاد شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =