ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت حذف شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به ذخایر بسیار بالا از لحاظ واردات و تولید داخل، محصول کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود.

به گزارش صدای بورس، محمد قربانی درباره تشریح اهم برنامه ها، اقدامات زیربنایی و تولیدی و اشتغالزایی در بخش کشاورزی گفت: بازنگری اساسنامه صندوق بیمه کشاورزی، تدوین اسناد کشاورزی در حوزه دریا و کویر، ارائه یارانه کاشت محصولات اساسی از جمله برای ۸ محصول اساسی ذرت، عدس، گندم، جو،‌کلزا، پنبه، چغندر و سویا از جمله این اقدامات است.

برنامه تولید گوشت قرمز هم در چهار قطب کشور به صورت قراردادی اجرایی می‌شود و از توسعه کشت دانه روغنی کاملینا حمایت جدی خواهد داشت.

در دنیا ۵ مدل کشاورزی قراردادی داریم که در گام اول ساده ترین مدل را عملیاتی کردیم چرا که کشاورزی قراردادی الگوی کشت را تنظیم و ریسک های تولید را کاهش می دهد؛ بنابراین در گام اول با گندم شروع کردیم و ۲۵۰ هزار به زیر کشت قراردادی با مباشرت تعاون روستایی و همکاری بنیاد ملی گندمکاران و مجری گری بازرگانی دولتی اجرا شد.

عملیات کشت قراردادی برنج از اسفند آغاز شد و بیش از ۵۰ هزار هکتار اراضی سه استان گیلان، گلستان و مازندران به زیر کشت رفت.

چغندر قند و پنبه از قبل کشت قراردادی بود و باز هم این موضوع ادامه یافت و آیین نامه کشت قراردادی سیب زمینی در سه محور بازرگانی خارجی ، کارخانجات و مصرف داخل تبیین شد.

هم اکنون آخرین میزان خرید تضمینی و پیش بینی خرید چقدر است؟

آقای قربانی: بنابر آخرین آمار حدود ۴ میلیون تن گندم خریداری شد و پیش بینی می شود که امسال حداقل میزان خرید به ۶ میلیون تن برسد.

در برخی استان ها مطالبات گندمکاران پرداخت و برخی استان ها ۷۸ درصد پرداخت شده است.

براساس قانون خرید تضمینی قبل از سال زراعی اعلام قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی را داشتیم و در ابتدای امسال قیمت خرید تضمینی گندم از ۷ هزار و ۵۰۰ به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش دادیم که این موضوع آثار خوبی در بین کشاورزان داشت که نتیجه آن را در خرید گندم امسال می بینیم.

گزارش های فائو حاکی از آن است که تولید غلات در کشور افزایش یافته است، اما به سبب آنکه برداشت گندم در اراضی دیم آغاز نشده، برآورد دقیقی نداریم.

کاهش ۴۵ درصدی قیمت کودهای فسفاته و پتاسه در افزایش عملکرد و کاهش هزینه های تولید محصولات کشاورزی تاثیر بسزایی دارد.

در خصوص آخرین وضعیت طرح هوشمندسازی نان و اجرای این عملیات در تمامی استان از چه زمانی عملیاتی آغاز می شود؟

آقای قربانی: این طرح ابتدا در زنجان بوده و سپس در قزوین، چهارمحال و بختیاری، فارس، تهران و ۲-۳ استان دیگر کلید خورده است.

گرچه در ارتباط با هوشمندسازی نان مجری وزارت اقتصاد است، اما پیش بینی بنده این است که تا پایان تیر طرح مذکور در سراسر کشور انجام شود.برای این کار به ۸۳ هزار دستگاه پوز نیاز داریم که دستگاه‌های خاصی هستند و البته مباحث مربوط به پشتیبانی از این پوزها بسیار مهم است.

آزادپزها در این سیستم نمی آیند و در تهران حدود ۹ هزار پوز به نانوایی داده شده و پروسه خرید در این فرآیند به این شکل است که خرید نان با کارت بانکی فرد انجام می‌شود و به کد ملی آن شخص متصل است. به عنوان مثال اگر کسی ۱۰ قرص نان می‌خورد مبلغ آن به اندازه همین مبلغی که در حال حاضر برای نان پرداخت می‌شود، از حساب شخص کسر و مابه التفاوت آن از طریق منابع یارانه به حساب نانوا واریز می‌شود.


بیشتر بخوانید: دلیل گرانی برنج چیست؟


اجرای این طرح در جلوگیری از قاچاق آرد و کاهش ضایعات آن بسیار موثر است. اما مباحث دیگری وجود دارد که اگر کارت بانکی مورد پذیرش فقط کارت سرپرست خانوار باش، اما شخص دیگری از آن خانواده بخواهد با کارت خود خرید نان را انجام دهد، چه اتفاقی می‌افتد که مباحثی مانند این موضوع در حال بررسی و رفع است.

اظهارات فروشندگان مبنی بر افزایش مجدد قیمت روغن صحت دارد؟ تاکنون چه میزان روغن وارد شده؟ آیا کاهشی در ذخایر داریم یا خیر؟

آقای قربانی: بررسی های میدانی نشان می دهد که قیمت روغن نسبت به نرخ مصوب اعلامی، پایین تر است که با این وجود افزایش مجدد قیمت معنا ندارد.

ذخایر روغن از لحاظ واردات و تولید داخل بالاست، بنابر آمار شرکت بازرگانی دولتی بیش از ۸۰ هزار تن کلزا خریداری شده و پیش بینی می شود که امسال میزان خرید به ۲۰۰ هزار تن برسد.

گرچه قیمت خرید تضمینی کلزا همچنان ۱۵ هزار تومان است، اما با اجرای طرح مردمی سازی یارانه و افزایش قیمت روغن ۸ هزار و ۵۰۰ تومان مابه التفاوت در هر هکتار می دهیم تا انگیزه کشاورزان افزایش یابد، همچنین به جهت ذخایر مشکلی نداریم.

با توجه به روند افزایش قیمت برنج ایرانی آیا برنامه ای برای حذف ممنوعیت واردات در فصل برداشت به سبب تنظیم بازار دارید؟

آقای قربانی: طی سال های گذشته نمایندگان‌ مجلس در راستای حمایت از تولیدکنندگان برنج در استان های شمالی ممنوعیت ۴ ماهه واردات برنج در فصل برداشت را مصوب کردند، درحالیکه در همین‌مدت فصل برداشت استان های واردکننده است و عملا با گذشت مدت زمان ممنوعیت واردات، قیمت برنج در بازارهای جهانی افزایش می یافت؛ بنابراین ممنوعیت واردات در فصل برداشت حذف شد.

بازرگانی دولتی در این مدت زمان ۴ ماهه می تواند برنج وارد کند و کشت قراردادی برنج با ۲ هدف تنظیم بازار و توسعه کشت پرمحصول و کیفی انجام شده است چرا که براساس قانون تمرکز از ابتدا تا انتها، منافع تولیدکننده و مصرف کننده باید مدنظر وزارت جهاد باشد.

با توجه به آنکه یکی از شرکت های زیرمجموعه سازمان مرکزی تعاون روستایی نتوانسته نهاده مورد نیاز وارد کند، علت وارد نشدن نهاده توسط شرکت آریو تجارت سهیل چیست؟

آقای قربانی: آریوتجارت سهیل نام شرکتی است که از آن طی روزهای اخیر بسیار یاد می‌شود. این وزارتخانه نمی‌تواند منتظر تصمیم یک وارد کننده برای واردات یک کالا بماند یا به عنوان مثال وارد کننده‌ای یک کشتی را تا خلیج فارس بیاورد و برگرداند برای اینکه اعداد و ارقامی بالاتر از تورم جهانی درخواست می‌کند و زمانی که با خواسته او مخالفت شده، چنین اقدامی را انجام می دهد.

براساس ماده ۳ اساسنامه سازمان مرکزی تعاون روستایی و بندهای ۱۳ و ۱۵ اساسنامه، سازمان مرکزی تعاون روستایی می‌تواند عندالزوم وارد فعالیت‌های بازرگانی شود و ما از این ظرفیت‌ها استفاده کردیم و به صورت کاملا قانونی و به شکل شراکتی، شرکت آریو تجارت سهیل راه اندازی شد.

با توجه به اعتراضات این حوزه ما مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران را مامور کردیم تا بر این روند نظارت داشته باشند. به همین‌خاطر هفته گذشته جایگزینی برای شرکت آریوتجارت سهیل تعیین کردیم و تعهدات این شرکت را به شرکت پشتیبانی امور دام انتقال دادیم تا محموله‌های تولید کنندگان را تامین کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بنده چیزی در زمینه کوتاژ مجازی نشنیدم و هیچ چیز مجازی هم وجود ندارد. حباب که نمی‌توانند در بازارگاه بفروشند باید کالا وجود داشته باشد تا آن را به فروش برسانند.

کد خبر 454000

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =