واردات کالاهای مصرفی دوباره افزایش یافت!

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: افزایش ۵۰۰ درصدی واردات کالاهای مصرفی نشان می‌دهد همکاری دستگاه‌ها برای استفاده حداکثری از تولید داخل خوب نیست.

به گزارش صدای بورس، در میز اقتصاد امروز آقایان محمد مهدی برادران‌خلخالی معاون صنایع عمومی وزارت صمت، رحیم زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و وکیلی مدیر کل دفتر واردات گمرک به بررسی تاثیر قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل، علل واردات برخی کالاهای مشابه تولید داخل و به صفر رساندن رقم‌ واردات این کالاها پرداختند و به سوالات زیر پاسخ دادند.

آیا گمرک می تواند جلوی واردات کالاهای مشابه تولید داخل بگیرد؟

آقای وکیلی مدیرکل دفتر واردات گمرک: بنابر مصوبه دولت در سال ۹۹ واردات کالاهای مشابه تولید داخل ممنوع شد، هم اکنون آمار دقیقی از این کالاها نداریم. چنانچه ثبت سفارش شده باشند می توان استخراج کرد.

با توجه به واردات زیپ و مسواک در فهرست واردات، گمرک‌می‌تواند جلوی آن را بگیرد؟

آقای وکیلی: آنچه از سوی وزارت صمت و وزارت جهاد به ما ابلاغ شده از ورود آن‌جلوگیری می‌کنیم.

گمرک مجری دستورالعمل و مصوبات وزارت صمت است و هرگز مانع ورود کالا نمی شود.

هدف از اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل چه بود و چرا به هدف نرسیدیم؟

آقای زارع عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: در سال ۹۷ واردات ۱۴۰۰ قلم کالا ممنوع شد و چهارمین سال است که بعد از سال ۹۷ ، دو قانون در کمیسیون حمایت از تولید در مجلس مصوب کردیم. با اصلاحات صورت گرفته میزان ممنوعیت واردات کالا به ۲ هزار قلم رسیده است.

بنابر آمار سالانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات کالا از کشور خارج می شود که این موضوع نشان می دهد که این قانون اثر بخشی خود را گذاشته است.

واردات غیر رسمی ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار ناشی از ضعف نظارت ها اعلام می شود که این امر نشان می دهد بر روی قاچاق اقدام‌خاصی انجام‌نشده است.

طبق آمار رقم واردات رسمی از ۴ تا ۵ میلیارد دلار به ۲۰۰ میلیون دلار رسیده است، اما همین‌میزان رقمی بالغ بر ۹ هزار میلیارد تومان است که بسیار بالاست.

میزان واردات کالاهای مصرفی نسبت به سال ۹۹، ۵۰۰ درصد رشد داشته که به اعتقاد بنده رقم از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار بالاتر است.

در مجلس از قوای نظارتی چقدر برای اجرای قانون استفاده کردید؟

آقای زارع: در سال ۹۸ طرح قانون حمایت حداکثر از توان تولید داخل مصوب و پس از تایید مجمع تشخیص اجرا شد که اولین گزارش نظارتی تا پایان سال داده می شود.

افزایش بیش از ۵۰۰ درصدی واردات کالاهای مصرفی نشان می دهد همکاری برخی دستگاه ها در اجرای این قانون با وزارت صمت خوب نیست.

با اجرای قانون چرا رقم واردات به صفر نرسیده است؟

آقای برادران خلخالی معاون صنایع عمومی وزارت صنعت: بنابر آمار ارزش واردات از رقم‌ ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو به عدد ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است و این عدد صفر نمی شود چرا که برای صادرات نیاز است برخی کالاها وارد شود.


بیشتر بخوانید: جزئیاتی از افزایش هزینه واردات در سال ١٤٠٠


در گزارش اشاره ای به واردات زیپ شد که ممکن است برخی کالاهای صادراتی با بهترین زیپ صادر شود، بدین منظور جلسات مختلفی با تولیدکنندگان داخل داشتیم.

یکی از کارهای وزارت صمت صحت سنجی ادعای تولیدکنندگان است که آیا امکان تامین‌۱۰۰ درصد از تولید داخل بدون ایجاد انحصار وجود دارد یا خیر؟

تولیدکنندگان مسواک مدعی هستند که ۱۶۰ میلیون سرانه کفایت می کند، اما ممکن است مجموعه بهداشتی رقم های دیگری اعلام کنند.

کالاهای لوکس به کالاهایی گفته می شود که فرد بدلیل نام و نشان تجاری خارجی می خواهد فخر فروشی کند. به عنوان مثال ضرورتی بر استفاده از قاشق و چنگال خارجی نیست.

با توجه به تولیدکنندگان متعدد زیپ، آیا واردات ممکن است حیات تولیدکننده را به خطر بیندازد؟

آقای برادران خلخالی: برای اینکه ساماندهی بهتری داشته باشیم از همین‌ماه واردات را بر مبنای شاخص های کمی و کیفی می گذاریم به طوریکه آیا این ممنوعیت ایجاد انحصار می‌کند یا خیر ؟ تا بحث قاچاق پذیری کالا و نرخ گمرکی را افزایش دهیم.

با مردمی سازی یارانه ها، کاهش تصدی گری دولت و ایجاد بازار رقابتی، واردات آرد آزاد شد که این موضوع دست تولیدکنندگان را باز گذاشت تا برای صادرات بتوانند آرد مورد نیاز را وارد کنند.

با افزایش کالاهای مصرفی به اعتقاد بنده هم خروج ارز از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار بیشتر است.

با واردات قانونی کالا مخالفتی نداریم و صرفا واردات کالاهای مشابه تولید داخل باید با شروطی همراه باشد تا هر جا دیدیم که قیمت به نفع مصرف کننده نهایی نیست، با همان اختیاراتی که ممنوع کردیم وارد کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بنابر آمار گمرک سهم ارزشی کالاهای واسطه ای در سال گذشته ۷۰ درصد، مصرفی ۱۶ درصد و سرمایه ای ۱۳ درصد بوده که با سال ۹۹ تفاوتی نداشته، اما از نظر وزنی افزایش داشته است.

عمده واردات کالا در سال گذشته تلفن همراه، ذرت، گندم، سویا، برنج، دارو و واکسن بوده است.

کد خبر 453772

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • برنج پاکستانی جای برنج ایرانی را گرفت

    برنج پاکستانی جای برنج ایرانی را گرفت

    دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: طرح تعیین قیمت دستوری برای برنج ایرانی در بازار شکست خورده است و برنج در قیمت‌های تعیین شده از سوی دولت به فروش نمی‌رسد.

  • داستان ذرت آلوده هنوز ادامه دارد

    داستان ذرت آلوده هنوز ادامه دارد

    در جریان ترخیص ۲۷ هزار تن ذرت آلوده ، تحویل کالای آلوده از سوی انبار نگهدارنده انجام شده و گمرک علیه آن اعلام جرم کرده است. در حالی شرکت انبارهای عمومی، انبار مربوطه را متعلق به خود نمی‌داند که این انبار در منطقه ویژه قرار دارد و از سوی سازمان بنادر در اختیار بخش خصوصی بوده است.

  • پوشش بیمه ای داروها بالا رفت

    پوشش بیمه ای داروها بالا رفت

    وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تقویت بیمه ها از خواسته های اصلی رییس‌جمهور است و به همین دلیل دستور داد تا سازمان برنامه و بودجه هشت هزار میلیارد تومان به بیمه ها اختصاص دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =