افزایش روزانه صیادان غیرمجاز در کشور

معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات گفت: صید ترال از سوی سازمان شیلات و قوه قضائیه ممنوع اعلام شده است اما برخی مقام‌های استانی نسبت به مبارزه با صید ترال مقاومت می‌کنند چراکه بحث معیشت صیادان مطرح است.

به گزارش صدای بورس، مصطفی بهشتیان با بیان اینکه در کنار سازمان شیلات ارکان‌های نظارتی و امنیتی در پی سامان‌دهی صیادان غیرمجاز هستند، گفت: در وهله نخست وظیفه ساماندهی این صیادان برعهده یگان‌هایی چون دریابانی و واحدهای انتظامی است. در گام بعدی سازمان شیلات تحت عنوان برنامه الگو صید و صیادی که در حال تنظیم است تلاش دارد که به فعالیت این صیادان نظم ببخشد.

وی با اشاره به افزایش روزانه صیادان غیرمجاز در کشور، خاطر نشان کرد: اثرات مخرب فعالیت این صیادان تاثیر خود را در ذخایر دریایی ما گذاشته است.

این مقام مسئول رسیدگی به معضلات صیادان غیرمجاز را خارج حوزه اختیارات سازمان شیلات دانست و افزود: معیشت این صیادان نباید فراموش شود و یگان‌های امنیتی اعلام آمادگی کردند که می‌توانند فعالیت صیادان غیرمجاز را کنترل کنند اما از سوی دیگر باید این نکته را در نظر داشت که این افراد از این راه معیشت خود را فراهم می‌کنند از این‌رو نمی‌توان چکشی با آنها برخورد کرد.

بهشتیان ادامه داد: صیادان غیرمجاز باید تحت برنامه مدیریت صید ساماندهی شوند همچنین فرصت‌های جدید اشتغال در حوزه شیلات و استان‌های ساحلی برای این افراد باید معرفی شود. به نظر می‌رسد اجرای این برنامه‌ها نیازمند زمان است.


بیشتر بخوانید: پیشنهاد عجیب رییس سازمان شیلات ایران


معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات در پاسخ به این پرسش که صید ترال از سوی قوه قضائیه ممنوع اعلام شد این در حالیست که در عمل شاهد این نوع صید در استان‌های ساحلی هستیم آیا سازمان شیلات برنامه‌ای برای کنترل این نوع صیدها دارد؟ تصریح کرد: واقعیت این است که صید ترال وجود دارد و بخشی از ظرفیت سنتی و بومی صیادان از این روش استفاده می‌کنند. ترال در دسته صیدهای غیرمجاز قرار می‌گیرد که باید با آن مبارزه شود. سازمان شیلات ممنوعیت این نوع صید را اعلام کرده است و یگان دریابانی تا حد توان و تا آنجا که ظرفیت‌های اجتماعی آنجا به ما اجازه می‌دهد با این نوع فعالیت مبارزه می‌کنند.

به گفته وی؛ برخی از مقام‌های استانی نسبت به مبارزه با صید ترال مقاومت می‌کنند چراکه بحث معیشت صیادان مطرح است.

این مقام مسئول با تشریح برنامه الگویی صید و صیادی سازمان شیلات، خاطر نشان کرد: تغییر روش صید از جمله مهم‌ترین برنامه سازمان شیلات است ما در نظر داریم یکسری تسهیلات برای صیادان از جمله در اختیار قرار دادن قایق‌ها با طول بیشتر با شرط استفاده از صید قلاب در نظر بگیریم. در استان هرمزگان صیادان از این طرح استقبال خوبی کردند و امیدواریم که در خوزستان نیز به‌خوبی دنبال شود.

به گزارش ایلنا، بهشتیان در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان شیلات در سال جاری مجوزی برای فعالیت صیادان خارجی در استان‌های ساحلی صادر کرده است؟ افزود: به نظر می‌رسد صیادان خارجی به‌صورت تصادفی به سواحل ما می‌آیند یعنی آنها هدفمند، مدیریت شده و با هماهنگی سازمان شیلات به سواحل ما نمی‌آیند؛ در عمل بارها دیده شده است که هم صیادان ما به سواحل کشورهای دیگر می‌روند و از سوی دیگر نیز صیادان خارجی به سواحل ما می‌آیند.

کد خبر 453901

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =