پالایشی بخرید / ارزنده‌ترین بازار مشخص شد

بر اساس سابقه تاریخی می‌توان گفت: بورس دیرتر از سایر بازارها حرکت می‌کند اما این حرکت با بیشترین بازدهی همراه است.

صدای بورس - میثم قریشی؛ در حال حاضر بازار تحت تاثیر اختلاف زیاد بین نرخ ارز آزاد و نیما قرار دارد و عمده سرمایه‌گذاران روی بازارهای موازی خارج بورس متمرکز شده‌اند و نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد اینکه تمام بازار با دلار آزاد معامله می‌شود ولی بورس هنوز درگیر نرخ نیماست و فعلا اقبالی به بازار نشان داده نمی‌شود.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با صدای بورس گفت: معمولا روال اینطور بوده که وقتی بازارهای موازی بالا می‌رفتند، حجم معاملات در بورس کاهش می‌یافت. از اواخر اردیبهشت ماه که شاخص به ۱۶۰۰ هزار واحد نزدیک شد، رفته رفته ارزش معاملات پایین آمد و مسائلی مثل افزایش نرخ بهره، قیمت یوتیلیتی و مداخلات دولت باعث عقبگرد موقت بازار شد، اما در کل باید گفت بازار ارزنده است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در برخی از صنایع که جذب‌کننده جریان پول هستند مانند فولاد که با بالا گرفتن بحث قطعی برق و کاهش قیمت‌های جهانی مورد اقبال قرار نگرفت مداخلاتی انجام شد. گروه‌هایی مثل بانکی و خودرویی هم تحت تاثیر برجام مورد توجه نیستند، در این بین پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها که توانایی جذب نقدینگی را دارند به خاطر نرخ دلار نیما فعلا مورد توجه نبوده ولی با توجه به اختلاف بالای ۳۰ درصد قیمت نیما و دلار آزاد به زودی شاهد افزایش تقاضا در این صنایع می‌شویم.


  • بیشتر بخوانید:

سرنوشت بازار در دستان اخبار بین‌المللی


وی تصریح کرد: در هر صورت مهمترین صنعتی که در هفته‌های آینده می‌تواند مورد اقبال بازار قرار بگیرد، با توجه به رشد قیمت نفت و افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و فراورده‌های مشتقه در بازارهای جهانی در کنار رسیدن گزارش‌های حسابرسی شده سال ۱۴۰۰، پالایشی‌ها هستند.

نصیرزاده ادامه داد: اما نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که بازار نزدیک به ۲۰ ماه است که بازده خاصی نداشته است به طوری که از مهر ۹۹ که شاخص حول و حوش یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار بوده تا به امروز در همین محدوده‌ها در حال نوسان است ولی بازارهای موازی با بازدهی مثبت همراه بوده‌اند؛ برای مثال دلار آزاد تقریبا ۹ درصد، ملک ۳۵ درصد، نقدینگی تقریبا ۷۲ درصد، پایه پولی ۵۷ درصد، قیمت نفت ۱۸۸ درصد و میانگین محصولات پتروشیمی صادراتی ایران ۶۴ درصد رشد داشته‌اند، در نتیجه می‌توان گفت بازار سرمایه در حال حاضر ارزان‌ترین بازار است و فنر بازار در نهایت باز می‌شود.

به گفته وی: دست‌اندازی دولت را می‌توان مسأله‌ای دانست که باعث عقب‌ماندن بازار شده اما بر اساس سابقه تاریخی می‌توان گفت بورس دیرتر از سایر بازارها حرکت می‌کند اما این حرکت با بیشترین بازدهی همراه است.

کد خبر 453258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی DK ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۲
    0 1
    بورس با ندانم کاریای مسولین دولت قبلی ودولت جدید به شهری متروکه میمانه که فقط اهلش دنبال بهانه ای برای ترک اونند. نگاه کنید ۱۰۰ و۸۰ تک تومان الان در کشور ما غیر از یک ورق کاغذ هیچ چیزی نمیتونی باش بخری. خدا رو شکر در بورس وفرابورس ما با دبدبه وکبکبه اش نماد ها و سهامی دارد که بعضی اوقات نزولی هم میشن واقعا خنده داره یک تخم مرغ ۴۰۰۰ تومانه یعنی مرغه میتونه با یکی از تخماش از این بورس ما روزانه ۴۰۰۰ سهم بخره حالا تمام مولفه هایی چون نفت ۱۲۵ دلاری و... چرا بورس رونق نداره شما بگین