سرنوشت بازار در دستان اخبار بین‌المللی

دلار بازار آزاد درگیر محدوده مقاومتی ۳۲,۰۰۰ تومان است و ادامه اخبار بین‌المللی مربوط به ایران در هفته آتی تعیین کننده شاخص خواهد بود.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ انتظار می‌رود در صورت فتح قله‌های جدید دلار در بازار آزاد، صنایع کامودیتی محور همچون فلزات اساسی، پتروشیمی، پالایشی و استخراج کانه‌های فلزی با روی خوش بازار مواجه شوند و هفته سبز رنگی پیش‌روی آنها باشد.
ابراهیم سماوی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: پس از رشد شاخص تا محدوده ۱،۶۰۰،۰۰۰ (بازدهی ۳۳ درصدی از اوایل بهمن ۱۴۰۰ تا اردیبهشت سال جاری) مطابق انتظارات شاهد استراحت زمانی همگام با مقدار اندکی استراحت قیمتی در عمده صنایع بودیم.

وی افزود: با افزایش شدت منفی شدن بازار در اوایل هفته گذشته بسیاری از سرمایه‌گذاران انتظار اصلاح شاخص کل تا محدوده ۱،۴۰۰،۰۰۰ را داشتند که در این میان تک تازی نرخ دلار آزاد این معادله را بهم زد.

سماوی بیان کرد: دلار بازار آزاد درگیر محدوده مقاومتی ۳۲,۰۰۰ تومان است و ادامه اخبار بین‌المللی مربوط به ایران در هفته آتی تعیین کننده شاخص خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در پایان روز چهارشنبه ۱۸ خرداد، قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) به همراه آمریکا که به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران ارائه شده بود با ۳۰ رای مثبت، دو رای منفی چین و روسیه و سه رای ممتنع لیبی، پاکستان و هند به تصویب رسید و ایران در اقدامی در پاسخ به این رویداد دوربین‌های آژانس را از مدار خارج کرد.

به گفته وی این تنش پالس‌های نهایی مبنی بر به فرجام نرسیدن برجام را می‌دهد و تشدیدکننده موج جدید تورم اخیر مبنی بر آزادسازی اقلام اساسی خوراکی خواهد بود.

سماوی بیان داشت: انتظار می‌رود در صورت فتح قله‌های جدید دلار در بازار آزاد صنایع کامودیتی محور همچون فلزات اساسی، پتروشیمی، پالایشی و استخراج کانه‌های فلزی با روی خوش بازار مواجه شوند و هفته سبز رنگی پیش‌روی آنها باشد.

این فعال بازار سرمایه عنوان کرد: از طرفی با توجه به افزایش نرخ بعضی از محصولات همانند سیمان در بورس کالا می‌توان سنگینی تقاضا را در این قبیل صنایع بیش از پیش مشاهده کرد.

وی افزود: به طور کلی محرک فعلی بازار سرمایه، تشدید انتظارات تورمی است و در صورتی که تورم واقعی سال ۱۴۰۱ از سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ پیشی بگیرد، به دلیل ویژگی سپر ضدتورمی بازار سرمایه، رسیدن به سطوح شاخص بیش از ۱،۸۰۰،۰۰۰ واحد اصلا دور از ذهن نخواهد بود.

کد خبر 453254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =