کدام گروه‌ها پتانسیل رشد دارند؟ / از کدام نمادها نقدینگی خارج می‌شود؟

گروه‌ پالایشی که با ارائه گزارشات عملکردی سال گذشته خود توقعات بازار را برآورده نکردند؛ همچنان یکی از گروه‌های مورد توجه بازار هستند و با ارائه صورت مالی حسابرسی شده و همچنین تثبیت قیمت نفت در محدوده‌های فعلی، می‌توانند مثبت دنبال شوند.

صدای بورس - مژده ابراهیمی؛‌ نکات نگران کننده در خصوص بازار ادامه خروج نقدینگی؛ شکاف بین نرخ نیمایی و آزاد (فروش ارز شرکت‌ها با نرخ‌های ارزان) افزایش هزینه‌ها و همچنین دستوری بودن نرخ فروش بعضی از صنایع موجب کاهش جذابیت بازار جهت جذب پول است.

سجاد مرادی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با صدای بورس گفت: بازار امروز در ساعت ابتدایی شروع به کار متاثر از معاملات روز گذشته منفی دنبال شد، اما در ادامه روند معاملات در بازار بهبود پیدا کرد. اتفاقات سیاسی پیرامون موضوع برجام، نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، اخذ مالیات از سود سپرده‌های اشخاص حقوقی و شایعه افزایش نرخ بهره موجب آشفتگی بازار در این روزها شده است.

وی افزود: گروه‌ پالایشی که با ارائه گزارشات عملکردی سال گذشته خود توقعات بازار را برآورده نکردند، همچنان یکی از گروه‌های مورد توجه بازار هستند که با ارائه صورت مالی حسابرسی شده و تثبیت قیمت نفت در محدوده‌های فعلی، می‌توانند مثبت دنبال شوند.

این کارشناس بازارسرمایه بیان کرد: گروه محصولات شیمیایی نیز با توجه به گزارشات عملکرد ماهانه و وضعیت خوب درآمدی می‌تواند یکی دیگر از گروه‌ها مورد توجه بازار باشد.


  • بیشتر بخوانید:

کدام نمادها امروز مشکوک بودند؟ ۱۷ خرداد ماه ۱۴۰۱


به گفته مرادی در گروه فلزات اساسی با توجه به کاهش موجودی شمش فولاد کشور و افزایش تقاضا نسبت به عرضه‌های انجام شده در بورس کالا، گروه فولاد می‌تواند سبز پوش شود و از گروه‌های اصلی موثر بر تعیین روند بازار در روز آتی باشد.

وی افزود: هرچند شاخص کل هم وزن در محدود حمایتی ۴۱۸ هزار واحد قرار دارد اما در گروه‌های کوچک بازار تک نمادها می‌توانند مثبت باشند. ولی گروه‌هایی همچون لاستیک و شوینده به دلیل نگرفتن افزایش نرخ‌های مورد انتظار بازار احتمالا همچنان منفی دنبال شوند.

این فعال بازارسرمایه تصریح کرد: انتظار نمی‌رود تقاضا در گروه سیمان ادامه دار باشد و با توجه به شروع فصل گرما و قطعی برق، از جذابیت این گروه کاسته می‌شود.

مرادی اظهار داشت: به صورت کلی باتوجه به افزایش ریسک سیتماتیک کشور و همچنین مبهم بودن فضای اقتصادی نمی‌توان انتظار رشد قیمت‌ها را به صورت پیوسته داشت. یکی از نکات نگران کننده در خصوص بازار ادامه خروج نقدینگی است؛ شکاف بین نرخ نیمایی و آزاد (فروش ارز شرکت‌ها با نرخ‌های ارزان)، افزایش هزینه‌ها و همچنین دستوری بودن نرخ فروش بعضی از صنایع موجب کاهش جذابیت بازار برای جذب پول است هرچند قیمت‌های فعلی اکثر نمادهای بازار مناسب هستند.

کد خبر 453031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =