۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
خواص جالب پیاز !

جالب است بدانید پیازهای خوش رنگ و خوش طعم ، مملو از مواد مغذی است.

صدای بورس - مهراز حبیبی ؛ یک متخصص تغذیه در انستیتوی تناسب اندام تگزاس می‌گوید: پیاز یک ماده غذایی فوق العاده سالم است. پیاز منبع عالی ویتامین C، ترکیبات سولفوریک، فلاونوئیدها و فیتوکمیکال‌ها است. فیتوکمیکال‌ها یا فیتونوترینت‌ها ترکیباتی هستند که به طور طبیعی در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود که قادر به واکنش با بدن انسان برای تحریک واکنش‌های سالم است. فلاونوئیدها مسئول رنگدانه‌های بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات است. مطالعات نشان داده که پیاز ممکن است به کاهش خطر بیماری پارکینسون، بیماری‌‎های قلبی عروقی و سکته کمک کند.

یک فلاونوئید با ارزش خاص در پیاز کورستین است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند که ممکن است با پیشگیری از سرطان مرتبط باشد. آنجلا لموند، سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی تگزاس، گفت: همچنین ممکن است فوایدی برای سلامت قلب داشته باشد، اگرچه مطالعات بیشتری باید انجام شود. به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، کوئرستین فواید دیگری نیز دارد که علائم عفونت مثانه را کاهش می‌دهد، سلامت پروستات را بهبود می‌بخشد و فشار خون را کاهش می‌دهد.

سایر مواد شیمیایی گیاهی مهم موجود در پیاز دی سولفیدها، تری سولفیدها، سپان و وینیل دیتین ها هستند که همه آنها برای حفظ سلامت مفید است و خواص ضد سرطانی و ضد میکروبی دارد.

ارزش غذایی

طبق گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده که برچسب‌گذاری مواد غذایی را از طریق قانون ملی برچسب‌گذاری و آموزش تنظیم می‌کند، در اینجا حقایق تغذیه‌ای برای پیاز خام آورده شده است.

اندازه: یک پیاز متوسط (۱۴۸ گرم) شامل: چربی کل: ۰ گرم ، کربوهیدرات کل: ۱۱ گرم ، فیبر غذایی: ۳ گرم ، قند: ۹ گرم، کلسترول: ۰ میلی گرم ، سدیم: ۵ میلی گرم ، پتاسیم: ۱۹۰ میلی گرم ، پروتئین: یک گرم.

پیاز تا حدی به دلیل استفاده از آن در پخت و پز در سراسر جهان، یکی از مهم ترین منابع آنتی اکسیدان در رژیم غذایی انسان است. سطوح بالای آنتی اکسیدان آن ها به پیاز شیرینی و عطر متمایزی می‌دهد. غذاهایی که سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای آمینه است، به بدن شما اجازه می‌دهد عملکرد مطلوبی داشته باشد. آنتی اکسیدان‌ها به جلوگیری از آسیب و سرطان کمک می‌کند. آمینو اسیدها بلوک ساختمانی اساسی برای پروتئین است و پروتئین تقریباً در همه عملکردهای حیاتی بدن استفاده می‌شود.


  • بیشتر بخوانید:

توت فرنگی بخورید تا کچل نشوید!


سولفیدهای موجود در پیاز حاوی آمینو اسیدهای ضروری است. گوگرد یکی از رایج ترین مواد معدنی در بدن ما است که به سنتز پروتئین و ساخت ساختارهای سلولی کمک می‌کند. پیاز کالری کمی دارد، سدیم بسیار کمی دارد و فاقد چربی یا کلسترول است. علاوه بر این، پیاز حاوی فیبر و اسید فولیک، ویتامین B است که به بدن در ساخت سلول‌های جدید سالم کمک می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، پیاز چه خام و چه پخته سالم است، اگرچه پیاز خام دارای سطوح بالاتری از ترکیبات گوگرد آلی است که فواید زیادی دارد. تحقیقات منتشر شده در مجله Agricultural and Food Chemistry نشان داد که غلظت بالایی از فلاونوئیدها در لایه های بیرونی گوشت پیاز وجود دارد، بنابراین باید مراقب باشید که تا حد ممکن قسمت خوراکی پیاز را هنگام پوست کندن جدا کنید.

فواید سلامتی پیاز

سلامت قلب:

پیاز از بسیاری جهات، از جمله "کاهش فشار خون و کاهش خطر حمله قلبی"، حفظ سلامت قلب را تضمین می‌کند. گوگرد به عنوان یک رقیق کننده طبیعی خون عمل می‌کند و از تجمع پلاکت های خون جلوگیری می‌کند. وقتی پلاکت‌ها جمع می‌شود، خطر حمله قلبی یا سکته مغزی افزایش می‌یابد. این تحقیق بیشتر از یک مطالعه مشابه در سال ۱۹۹۲ در تحقیقات ترومبوز حمایت می‌کند که بر روی گوگرد موجود در سیر متمرکز بود. علاوه بر این، یک مطالعه حیوانی در سال ۱۹۸۷ در مجله ای، فشار خون بالا، شروع افزایش یا کاهش فشار خون را با مصرف گوگرد نشان داد. با این حال، نویسندگان گفتند که تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این مزیت ممکن است در انسان پیدا شود یا خیر، مورد نیاز است.

طبق مجله Redox Biology، مصرف پیاز باعث افزایش اکسی لیپین می‌شود که به تنظیم سطح چربی خون و سطح کلسترول کمک می‌کند. به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، کورستین موجود در پیاز همچنین ممکن است به جلوگیری از تجمع پلاک در شریان‌ها، ناشی از افزایش کلسترول، که خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می‌دهد، کمک کند. مطالعه‌ای که در مجله Pharmacy & Pharmacology International Journal منتشر شده است، اثراتی را که پیاز دارای یک عامل هیپرلیپیدمیک (کاهنده کلسترول) است، بررسی کرد. محققان شرکت‌کنندگانی را دنبال کردند که به آنها توصیه شد روزانه ۲۰۰ گرم پیاز در صبحانه، ناهار و شام به مدت دو ماه بخورند. این مطالعه نشان داد که در ۳۵ نفر از ۴۰ شرکت کننده، کلسترول تام به میزان قابل توجهی کاهش یافت. نویسندگان مطالعه نوشتند: «ما از این کار تحقیقاتی به این نتیجه رسیدیم که پیاز و زنجبیل با کاهش کلسترول تام پلاسما و کلسترول LDL خطر بیماری عروق کرونر را کاهش می‌دهد.

ضد التهاب:

بر اساس مطالعه‌ای در سال ۱۹۹۰ در مجله International Archives of Allergy and Applied Immunology، گوگرد پیاز ممکن است عوامل ضدالتهابی موثری باشد. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۳، مشخص شده است که کوئرستین ماهیچه‌های راه هوایی را شل می‌کند و ممکن است علائم آسم را تسکین دهد.

سیستم ایمنی:

آن مونی، متخصص تغذیه در واشنگتن دی سی می‌گوید: «پلی فنول‌های موجود در پیاز به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کند و از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.» از بین بردن رادیکال‌های آزاد می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. رادیکال‌های آزاد «مولکول‌های ناپایداری» است که می‌تواند ساختار سلول‌های بدن و حتی DNA شما را مختل کرده و به آن آسیب بزند. بدن انسان رادیکال‌های آزاد را در پاسخ به آلودگی، اشعه ماوراء بنفش تولید می‌کند و به عنوان بخشی از سیستم ایمنی بدن ما برای مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌ها تولید می‌کند. با این حال، آنتی اکسیدان‌ها به طور طبیعی آنها را خنثی می‌کنند و آنها را کنترل می‌کنند.

به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، کورستین موجود در پیاز همچنین با جلوگیری از تولید هیستامین در بدن، واکنش‌های آلرژیک را کاهش می‌دهد، که در صورت داشتن واکنش آلرژیک، باعث عطسه، گریه و خارش می‌شود.

سرطان:

تحقیقات منتشر شده در مجله Molecular Nutrition & Food Research نشان داد که مصرف سبزیجات آلیوم، از جمله پیاز، با کاهش خطر ابتلا به سرطان معده مرتبط است. به گفته یارزابکوفسکی، کوئرستین ممکن است یک عامل ضد سرطان قوی باشد. مرکز پزشکی دانشگاه مریلند گفت که کورستین ممکن است به ویژه سلول‌های سرطانی را در تومورهای سینه، روده بزرگ، پروستات، تخمدان، آندومتر و ریه مهار کند.

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله آسیا و اقیانوسیه انکولوژی بالینی منتشر شده است، مصرف سبزیجات از جنس Allium - که شامل پیاز است - با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است. محققان ۸۳۳ شرکت‌کننده را مورد مطالعه قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال در افرادی که مقادیر بیشتری سبزیجات آلیوم مصرف می‌کردند، ۷۹ درصد کمتر از افرادی بود که میزان مصرف کمتری داشتند. دکتر ژی لی، نویسنده ارشد، از اولین بیمارستان دانشگاه پزشکی چین، گفت: شایان ذکر است که در تحقیقات ما، به نظر می رسد روندی وجود دارد: هر چه مقدار سبزیجات آلیوم بیشتر باشد، محافظت بهتری خواهد داشت. بیانیه. به طور کلی، یافته‌های حاضر، پیشگیری اولیه از سرطان کولورکتال را از طریق مداخله در سبک زندگی روشن می‌کند، که شایسته کاوش‌های عمیق‌تر است.

پیاز ممکن است به برخی از عوارض جانبی درمان سرطان نیز کمک کند. تحقیقات منتشر شده در Integrative Cancer Therapies نشان داد که مصرف پیاز زرد تازه به کاهش مقاومت به انسولین و هیپرگلیسمی در بیماران مبتلا به سرطان سینه که تحت نوعی شیمی درمانی شناخته شده برای ایجاد مقاومت به انسولین هستند، کمک می‌کند.

هضم:

فیبر موجود در پیاز به هضم خوب کمک می‌کند و به منظم نگه داشتن شما کمک می‌کند. علاوه بر این، پیاز حاوی نوع خاصی از فیبر محلول به نام الیگو فروکتوز است که باعث رشد باکتری های خوب در روده می‌شود. مطالعه‌ای که در مجله Clinical Gastroenterology and Hepatology منتشر شد نشان داد که اولیگو فروکتوز ممکن است به پیشگیری و درمان انواع اسهال کمک کند.

تنظیم قند خون:

تحقیقات منتشر شده در مجله Environmental Health Insights نشان داد که این ممکن است به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد. افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ که پیاز قرمز مصرف می‌کردند تا چهار ساعت سطح گلوکز پایین تری را نشان دادند. بر اساس مطالعه‌ای در مجله Nutrition، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ هنگام مصرف پیاز خلال‌شده، آنزیم‌های کبدی نرمال‌تر و سطوح گلیسمی پایین‌تری را مشاهده کردند.

تراکم استخوان:

طبق مطالعه‌ای که در مجله یائسگی منتشر شده است، مصرف روزانه پیاز می‌تواند تراکم استخوان را در زنانی که یائسگی را پشت سر می‌گذارند یا به پایان رسانده اند، بهبود بخشد. محققان دریافتند زنانی که مرتب پیاز می‌خورند، ۲۰ درصد کمتر از زنانی که پیاز نخورده‌اند، در معرض خطر شکستگی لگن قرار دارند. به گفته مجله Food Frontiers، محققان همچنین دریافته‌اند که پیاز می‌تواند به مبارزه با اثرات پوکی استخوان - یک بیماری التهابی مزمن - که باعث از بین رفتن تراکم معدنی استخوان (BMD) می‌شود، کمک کند.

خطرات سلامتی:

اگرچه خوردن پیاز چندان جدی نیست، اما می‌تواند برای برخی افراد مشکلاتی ایجاد کند. کربوهیدرات های موجود در پیاز ممکن است باعث ایجاد گاز و نفخ شوند. بر اساس یک مطالعه در سال ۱۹۹۰ در مجله آمریکایی گوارش، پیاز، به خصوص اگر به صورت خام مصرف شود، می‌تواند سوزش سر دل را در افرادی که از سوزش سردل مزمن یا بیماری ریفلاکس معده رنج می برند، بدتر کند. طبق گفته دانشگاه آیووا، خوردن مقدار زیادی پیاز سبز یا افزایش سریع مصرف پیاز سبز ممکن است با داروهای رقیق کننده خون تداخل داشته باشد. پیاز سبز حاوی مقدار زیادی ویتامین K است که می‌تواند عملکرد رقیق کننده خون را کاهش دهد.

پیاز سبز

بر اساس مقاله‌ای در مجله آلرژی و ایمونولوژی بالینی، ممکن است عدم تحمل غذایی یا حساسیت به پیاز نیز وجود داشته باشد، اما موارد نادر است. افراد مبتلا به آلرژی به پیاز ممکن است در صورت تماس پیاز با پوست، قرمزی، خارش چشم و بثورات را تجربه کنند. افراد مبتلا به عدم تحمل پیاز ممکن است حالت تهوع، استفراغ و سایر ناراحتی‌های معده را تجربه کنند.

تاریخچه پیاز

ریشه پیاز احتمالاً در آسیای مرکزی، ایران و پاکستان امروزی است. مردم ماقبل تاریخ احتمالاً مدتها قبل از اختراع کشاورزی پیازهای وحشی می خوردند. پیاز ممکن است یکی از اولین محصولات کشت شده باشد. پیازها نیز در اوایل ۵۰۰۰ سال پیش در باغ های چین رشد می‌کردند و در قدیمی ترین نوشته های ودایی هند به آن اشاره شده است. در قرن ششم قبل از میلاد، یک رساله پزشکی به نام Charaka Sanhita، پیاز را به عنوان دارو، ادرارآور، مفید برای هضم، قلب، چشم ها و مفاصل گرامی می‌دارد. متن سومری مربوط به حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است. از کسی می گوید که روی تکه پیاز فرماندار شخم می‌زند. در مصر، پیاز در ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح کاشته می شد. آنها به عنوان عبادت در نظر گرفته می‌شدند و به دلیل ساختار دایره در یک دایره نماد ابدیت بودند. نقاشی های پیاز بر روی دیوارهای داخلی اهرام و مقبره های دیگر دیده می‌شود.

پیازها را با مومیایی ها دفن کردند. برخی از مصر شناسان این نظریه را مطرح می‌کنند که پیاز ممکن است به این دلیل استفاده شده باشد که اعتقاد بر این بود که بوی قوی و یا قدرت جادویی آن باعث می‌شود مرده دوباره نفس بکشد. یونانی‌ها از پیاز برای تقویت ورزشکاران برای بازی های المپیک استفاده می‌کردند. قبل از مسابقه، ورزشکاران نیم کیلو پیاز مصرف می‌کردند، آب پیاز می نوشیدند و پیاز را روی بدن خود می مالیدند.

رومی‌ها مرتب پیاز می‌خوردند. پدانیوس دیوسکوریدس، پزشک رومی یونانی الاصل در قرن اول پس از میلاد، به چندین کاربرد دارویی پیاز اشاره کرد. پلینی بزرگ اعتقادات رومی را فهرست کرد که پیاز می‌تواند بینایی ضعیف را درمان کند، خواب را القا کند و زخم‌های دهان، گاز گرفتن سگ، دندان درد، اسهال خونی و کمر را التیام بخشد. پلینی در مورد پیازها و کلم نوشت و حفاری‌های شهر محکوم به فنا باغ‌هایی را یافتند که همانطور که پلینی گفته بود، پیازها رشد کرده بودند. در قرون وسطی، سه سبزی اصلی غذای اروپایی‌ها لوبیا، کلم و پیاز بود. پیاز برای کاهش سردرد، مارگزیدگی و ریزش مو تجویز شد. آنها همچنین به عنوان پرداخت اجاره و هدایای عروسی مورد استفاده قرار می گرفتند!

کد خبر 452296

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • قیمت میوه و صیفی‌ در روزهای پایانی اردیبهشت چند؟

    قیمت میوه و صیفی‌ در روزهای پایانی اردیبهشت چند؟

    مشاهدات میدانی حاکی از آن است قیمت میوه و صیفی برای بسیاری از خانواده‌ها همچنان بالا بوده و برخی از ‌آنها به خرید دانه‌ای میوه روی آورده‌اند.

  • غذای رستوران‌ها گران می‌شود؟

    مردم قدرت خرید غذای رستوران‌ را ندارند

    غذای رستوران‌ها گران می‌شود؟

    رئیس اتحادیه رستوران‌داران و سلف‌سرویس‌های تهران با تأکید بر وضعیت اقتصادی گفت: با افزایش قیمت مواد اولیه، حقوق کارگران، انرژی، مالیات و سایر هزینه‌ها احتمال گرانی ۲۵ درصدی نرخ غذاهای رستوران‌ها در روزهای آینده زیاد شده است.

  • یک غذای مقرون‌ به‌ صرفه‌ برای دریافت پروتئین، آهن و ویتامین‌ !

    یک غذای مقرون‌ به‌ صرفه‌ برای دریافت پروتئین، آهن و ویتامین‌ !

    لوبیا دانه‌هایی از خانواده Fabaceae است که معمولاً به عنوان خانواده حبوبات، نخود یا لوبیا شناخته می‌شود. لوبیا منبع مقرون به صرفه‌ای از پروتئین، فیبر، آهن و ویتامین‌ها است که فواید زیادی برای سلامتی بدن انسان دارد.

  • صادرات زعفران نصف شد

    صادرات زعفران نصف شد

    مسئول کمیته فراوری شورای ملی زعفران ایران از کاهش ۶۰ درصدی صادرات زعفران در فروردین ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: خروج پیاز زغفران از کشور به صورت رسمی و قاچاق، تخلف در زعفران های صادراتی ، نوسان در قیمت، تعهد ارزی، افزایش تعرفه های صادراتی تا چند برابر و افزایش تعداد کشورهای رقیب از اصلی ترین دلایل کاهش صادرات زعفران به کمتر از نصف است.

  • گل های کهنه به عروس و دامادها قالب می شود!

    گل های کهنه به عروس و دامادها قالب می شود!

    رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه گفت : برخی از تالار ها در انتهای باغ خود سردخانه های کوچکی درست کردند. گل مراسمی که تمام می شود را در این سردخانه های می گذارند و دوباره برای مراسم شب بعد استفاده می کنند.

  • اولین تصاویر از عروسی بزرگ جنیفر لوپز ! + تصاویر

    اولین تصاویر از عروسی بزرگ جنیفر لوپز ! + تصاویر

    اولین عکس‌های غیر رسمی‌منتشر شده از عروسی بزرگ جنیفر لوپز و بن‌افلک در شبکه های اجتماعی در حال پخش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =